برای اولین بار دو نفر در هنگام خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند

جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ارتباط بین افراد درحال خواب
شرکتی آمریکایی ادعا می‌کند موفق شده است بین دو فرد درحال دیدن رویای شفاف ارتباط برقرار کند.
تبلیغات

شرکت نوپای REMspace که در کالیفرنیا مستقر است، ادعا می‌کند راهی برای برقراری ارتباط بین افرادی که درحال دیدن رویای شفاف هستند، پیدا کرده است. تاکنون شرکت نتایج خود را در مقاله علمی معتبری منتشر نکرده است تا ادعای خود را ثابت کند، بنابراین برای باور چنین ادعاهایی، باید منتظر باشیم تا آزمایش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود.

مایکل رادوگا، بنیان‌گذار REMspace می‌گوید فرایند بررسی نتایج آن‌ها توسط کارشناسان و انتشار آن در مجله‌ای معتبر احتمالا شش تا دوازده ماه طول می‌کشد و او امیدوار است سال آینده مقاله‌ای علمی دراین‌باره منتشر کند.

آنچه درحال‌حاضر در دست داریم، بیانیه‌ای مطبوعاتی است که در آن، شرکت ادعا می‌کند برای اولین بار در ۲۴ سپتامبر توانسته است بین دو فرد که درحال دیدن رویای شفاف بوده‌اند، گفتگویی موفقیت‌آمیز برقرار کند.

طبق پستی که رادوگا در ایکس منتشر کرده، موفقیت آن‌ها در تاریخ ۸ اکتبر نیز تکرار شده است. درحالی‌که این گفتگوها بسیار ساده بود و صرفا شامل یک کلمه می‌شد، پژوهشگران می‌گویند پژوهش آن‌ها می‌تواند راه را برای ارتباطات پیچیده‌تر رویا به رویا هموارتر کند.

رویای شفاف یا آگاهانه به حالتی اشاره دارد که در آن فرد به‌طور کامل از اینکه خواب است، آگاهی دارد و در برخی موارد شامل توانایی کنترل جنبه‌های خاصی از دنیای خیالی خود می‌شود.

در چند سال گذشته، رادوگا و شرکتش با تبلیغات فراوان آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که به‌نظر می‌رسد تلاش برای کشف پتانسیل رویاهای شفاف باشد. برخی از دانشمندان معتقدند این رویاها ممکن است به افراد کمک کند مشکلات سلامت روان خود را حل کنند یا مهارت‌های جدیدی بیاموزند.

در تصمیمی عجیب، رادوگا که جراح مغز و اعصاب دارای صلاحیت نیست، حتی مدعی است تراشه‌ای را در مغز خود کاشته و این فرایند با قراردادن وی در آستانه مرگ، پیامدهای منفی برای سلامتی‌اش داشته است. اطلاعات کمی دراین‌باره موجود است که هدف رادوگا از انجام این عمل افراطی چه بوده و شرکت هنوز داده‌ای درمورد این اقدام خطرناک او ارائه نکرده است.

البته شرکت REMspace در طول چند سال گذشته مقاله‌های علمی معتبری منتشر کرده است؛ ازجمله مقاله‌ای که به توصیف آزمایشی پرداخته که شرکت‌کنندگان در آن موفق شدند درهنگام خواب و دیدن رویای شفاف، خودرویی مجازی را کنترل کنند.

شرکت همچنین ادعا می‌کند که درحال کار روی زبانی ویژه برای کسانی است که رویای شفاف می‌بینند. این زبان که رمیو (Remmyo) نامیده می‌شود، قرار است با استفاده از نوار عصب و عضله که حرکات ریز عضلات افراد درحال خواب را تشخیص می‌دهد، قابل درک باشد، گرچه این روش تاکنون نتایج ضدونقیضی حاصل کرده است.

شرکت در بیانیه مطبوعاتی مربوط به تازه‌ترین آزمایش خود می‌گوید پژوهشگران آن‌ها فعالیت مغزی دو فرد خواب را از دور دنبال کردند. وقتی فعالیت مغزی اولین شرکت‌کننده نشان داد که او درحال دیدن رویای شفاف است، پژوهشگران یک کلمه از زبان رمیو را ازطریق ایرباد به او منتقل کردند. گفته می‌شود فرد درحال دیدن خواب این واژه را در رویای شفاف خود تکرار کرد و پاسخ او ضبط و ذخیره شد. وقتی شرکت‌کننده‌ی دوم وارد رویای شفاف شد، کلمه‌ی ضبط‌شده به او منتقل شد و وی پس از بیدار شدن، آن واژه را تایید کرد. 

راودگا در بیانیه‌ای در مورد این نتایج تأییدنشده، اعلام کرد: «در گذشته ارتباط در خواب مانند داستان علمی‌تخیلی به‌نظر می‌رسید، اما در آینده این فناوری به قدری رایج می‌شود که تصور زندگی بدون آن دشوار است.» درعین‌حال، او می‌گوید دستاوردهای شرکتش کاربردهای تجاری بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت و نحوه‌ی تفکر ما را درباره ارتباط و تعامل در دنیای خواب تغییر می‌دهد.

توجه به این نکته ضروری است که یافته‌ها هنوز تحت داروی همتا قرار نگرفته است، بنابراین تا زمانی که توسط جامعه علمی تایید نشود، ایده‌ی ارتباط در خواب همچنان درحد تئوری باقی می‌ماند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات