ساخت مکعب عربستان آغاز شد؛ سازه‌ای غول‌پیکر که ۲۰ برج امپایر استیت را در خود جا می‌دهد

جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آسمان خراش مکعب
عربستان کار روی آسمان‌خراش غول پیکر مکعب را آغاز کرده است و قرار است تا سال ۲۰۳۰ آن را تکمیل کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد پروژه بلندپروازانه شهر لاین کافی نبوده؛ زیرا عربستان سعودی درحال ساخت آسمان‌خراش شگفت‌انگیز دیگری به نام مکعب است. این سازه به شکل مکعبی بسیار بلند طراحی شده و به تازگی اطلاعات جدیدی درمورد پیشرفت و مقیاس آن منتشر شده است.

ارتفاع مکعب که در ریاض، پایتخت عربستان ساخته خواهد شد، به ۴۰۰ متر خواهند رسید؛ اما نکته‌ی جالب اینکه طول و عرض سازه نیز همین قدر خواهد بود. به‌گفته‌ی صندوق سرمایه گذاری عمومی دولت عربستان، مکعب به حدی بزرگ خواهد بود که می‌تواند ۲۰ برج امپایر استیت را درون خود جای دهد. به‌نقل از بلومبرگ، مکعب بزرگ‌ترین ساختمان جهان خواهد بود.

آسمان خراش مکعب در عربستان
مکعب دارای فضای داخلی بسیار بزرگی است که برجی پیچ خورده در آن قرار دارد. این برج در نمای برش خورده نشان داده شده است؛ اما دیواره‌های بیرونی مکعب پس از تکمیل ساخت، یکپارچه خواهد بود.
New Murabba

تزئینات نمای بیرونی مکعب از معماری سنتی اسلامی الهام گرفته است و مساحت فضای داخلی آن حدود دو میلیون متر مربع خواهد بود. در مرکز بنا برجی مارپیچی قرار خواهد داشت.

مکعب همچنین دارای نوعی سیستم هولوگرافیک خواهد بود که از آن برای نمایش صحنه‌های زیر آب و مناظر عجیب و فرازمینی درون ساختار مکعب استفاده خواهد شد. این ویژگی شبیه تجربه سینمایی پیشرفته چهار بعدی در کره معروف لاس‌وگاس به‌نظر می‌رسد؛ اما هنوز جزئیات بیشتری در‌این‌باره منتشر نشده است.

نمای هوایی از محل احداث سازه معکب در عربستان سعودی
نمای هوایی از محل احداث مکعب.
New Murabba

عملیات حفاری تقریباً کامل شده؛ تا به امروز حدود ۱۰ میلیون متر مکعب زمین جا به جا شده است. فرآیند حفاری نیازمند استفاده‌ی روزانه از حدود ۲۵۰ دستگاه بیل مکانیکی و بیش از ۴۰۰ قطعه تجهیزات برای مدیریت خاک بوده است. کارگران ساختمانی تاکنون درمجموع حدود سه میلیون ساعت کار کرده‌اند. علاوه‌بر‌این، پلی نیز درحال ساخت است تا امکان جابه‌جایی روان‌تر فراهم شود.

در بیانیه جدید شرکت سازنده مکعب آمده است که پل موقت عملیات ساخت و ساز را راحت‌تر می‌کند و راه را برای آغاز کارهای پی‌سازی مکعب در ماه‌های آینده هموار می‌کند. انتظار می‌رود پل مذکور از تردد تقریبا ۸۰۰ هزار کامیون در جاده‌های عمومی که فقط برای کارهای خاک‌برداری انجام می‌شود، بکاهد و این امر تأثیر مثبتی بر زیرساخت‌های اطراف دارد. با تلاش حدود ۹۰۰ کارگر که هر روز در محل ساخت‌و‌ساز کار می‌کنند، کار ساخت مکعب به‌سرعت پیش می‌رود. طبق پیش‌بینی‌ها مکعب تا سال ۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات