مشکلات هوم پاد اپل و استقبال سرد مصرف‌کنندگان

جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلندگوی هوشمند اپل نتوانسته است آن‌چنان که باید، نظر مشتریان را به خود جلب کند؛ در ادامه به بررسی دلائل این مسئله می‌پردازیم.
تبلیغات

بلندگوی هوشمند اپل یا همان هوم‌پاد با برچسب قیمت ۳۴۹ دلاری، از ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی به بازار عرضه شد تا با دو رقیب اصلی خود، یعنی بلندگوهای خانواده‌ی اکو آمازون و بلندگوی هوشمند گوگل، موسوم به گوگل‌هوم به رقابت بپردازد.

اما به گفته‌ی یکی از منابع مطلع، اهالی کوپرتینو اواخر مارs دست به کاهش سفارش تولید هوم‌پاد زده‌اند. جالب اینجا است که در زمان سفارش اولیه، استقبال خوبی از بلندگوی هوشمند اپل صورت گرفت و تا اواخر ژانویه این محصول توانست یک سوم فروش بلندگوی هوشمند در بازار ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. ولی زمانی که عرضه‌ی هوم‌پاد در فروشگاه‌ها شروع شد، آمار فروش رو به افت نهاد. در ۱۰ هفته‌ی اول فروش هوم‌پاد، این بلندگو به سهم فروش ۱۰ درصدی قناعت کرد؛ درحالی ‌که آمازون و گوگل به‌ ترتیب سهم ۷۳ و ۱۴ درصدی به دست آوردند.

هوم‌پاد گوگل هوم اکو

اپل این موقعیت را داشت تا هوم‌پاد را در مرکز اکوسیستم ابزارهای هوشمند خود قرار دهد؛ اما یکی از پیش‌نیازهای این کار، عدم وابستگی بیش از حد هوم‌پاد به آیفون بود؛ ولی در عمل، هوم‌پاد شدیدا وابسته به آیفون و توانایی‌های آن به‌عنوان یک دستیار هوشمند بسیار محدود است. مصرف‌کنندگان انتظار دارند هوم‌پاد مانند اکو و گوگل هوم، محصولی همه‌فن‎‌حریف باشد و کارهای مختلفی از پاسخ دادن به سؤالات گرفته تا سفارش غذا انجام دهد. اما در عمل توانایی‌های هوم پاد به پخش موسیقی، ارسال پیام از طریق آیفون و برخی کنترل‌های خانه‌ی هوشمند محدود است؛ درحالی‌که اختلاف قیمت هوم پاد با برخی از محصولات رقیب به ۲۰۰ دلار می‌رسد.

اپل از ابتدا به هوم‌پاد به‌عنوان یک محصول جانبی نگاه کرده است

به گفته‌ی توسعه‌دهندگانِ این محصول، مشکل اینجا است که اپل از ابتدا به هوم‌پاد به‌عنوان یک محصول جانبی نگاه کرده. از دید مدیران رده‌بالای این شرکت، هوم‌پاد یک بلندگوی با کیفیت است، نه یک دستیار هوشمند خانگی. علاوه بر این، اپل نتوانست هوم‌پاد را در ماه پایانی سال گذشته‌ی میلادی عرضه کند. در این ماه بازار خرید سال نو بسیار داغ است؛ اما متأسفانه اپل این زمان طلایی را از دست داد. از طرفی بروز برخی مشکلات فنی و طراحی نیز موجب نارضایتی کاربران شده است. در حال حاضر امکان اتصال دو هوم‌پاد به یکدیگر و استفاده از آن‌ها به‌عنوان بلندگوی استریو وجود ندارد. برخی از مشتریان نیز از خراش برداشتن وسائل چوبی توسط هوم‌پاد شکایت دارند.

آمار فروش بلندگوی هوشمند

مقایسه‌ی میزان استقبال از بلندگوهای هوشمند مختلف در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۱۸

این اولین باری نیست که اپل برای فروش یک محصول با مشکل روبه‌رو می‌شود

اپل قول داده این مشکلات را حل کند؛ اما در حال حاضر فروش هوم پاد انتظارات این شرکت را برآورده نکرده است. کارشناسی به نام جین مانستر معتقد است که اپل ۷ میلیون هوم‌پاد در سال جاری به فروش رسانده و در سال ۲۰۱۹ موفق به فروش ۱۱ میلیون هوم‌پاد خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود آمازون در سال جاری ۲۹ میلیون و در سال ۲۰۱۹، ۳۹ میلیون بلندگوی هوشمند از خانواده‌ی اکو به فروش برساند.

نباید فراموش کرد که این اولین باری نیست که اپل برای فروش یک محصول با مشکل روبه‌رو می‌شود. اپل در زمان عرضه‌ی نسخه‌ی اولیه‌ی ساعت هوشمند خود نیز با استقبال چندانی روبه‌رو نشد؛ اما با بهبود نرم‌افزاری این محصول، استقبال از اپل واچ رو به افزایش گذاشت. احتمالا این مسئله برای هوم‌پاد نیز تکرار خواهد شد؛ اما این‌ بار اپل نیاز دارد در کنار بهبود هوم‌پاد، روی گسترش توانایی‌های دستیار مجازی خود نیز تمرکز کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات