حمل کالا به کوه اورست با پهپاد؛ شرکت DJI تاریخ‌ساز شد

جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پهپاد DJI FlyCart 30 روی کوه اورست
پهپاد دلیوری DJI توانست برای اولین‌بار در جهان، تحویل کالا به ارتفاعات کوه اورست را انجام دهد.
تبلیغات

با همکاری شرکت هوایی نپال و راهنمایان محلی، DJI اولین تحویل کالا توسط پهپاد روی کوه اورست را انجام داده است.

سفر آزمایشی پهپاد FlyCart 30 در کوه اورست، به‌عنوان اثبات امکان استفاده از پهپادها برای ارسال سریع و ایمن تجهیزات به کوهنوردان انجام شد. این پهپاد امکان حمل ۱۵ کیلوگرم بار را دارد و در این مأموریت باید محموله را در شرایط سخت جوی به ارتفاعات بالا حمل می‌کرد.

پهپاد FlyCart 30 سه کپسول اکسیژن به همراه تجهیزات دیگر را از کمپ پایه‌ی کوه، واقع در ارتفاع ۵٬۳۰۰ متر از سطح دریا، به کمپ یک در ارتفاع ۶٬۰۰۰ متری از سطح دریا منتقل کرد و در مسیر بازگشت، زباله‌ها را از کمپ یک به کمپ پایه بازگرداند. این دو ایستگاه توسط یکی از خطرناک‌ترین مراحل صعود به اسم یخچال خومبو از هم جدا می‌شوند.

کریستینا زانگ، مدیر استراتژی DJI می‌گوید: «از انتهای آوریل (فروردین و اردیبهشت)، تیم ما به مأموریت بسیار مهمی برای کمک به افزایش امنیت و کارایی در پاکسازی اورست پرداخته است. FlyCart 30 توانست وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد. امکان حمل تجهیزات و زباله‌ها توسط پهپاد می‌تواند انقلابی در حمل‌ونقل بار در کوه اورست، تلاش‌ برای جمع‌آوری زباله و ارتقاء ایمنی کوهنوردان ایجاد کند.»

هلیکوپترها می‌توانند همان مسیر را طی کنند، اما به‌دلیل خطرات و هزینه‌های زیاد، به‌ندرت این کار را انجام می‌دهند.

مهندسان DJI قبل از آزمایش در محیط واقعی اورست مجبور بودند پهپاد را در شرایط سخت محیطی، مانند تغییرات دمایی بین ۱۵- تا ۵ درجه سانتی‌گراد و وزش باد تا ۶۰ کیلومتر برساعت برای حمل بار با وزن‌های مختلف در ارتفاعات بالا مورد آزمایش قرار دهند.

قبلاً، راهنمایان محلی (شِرپا) مسئول حمل تجهیزات و پاکسازی زباله در اورست بوده‌اند. آن‌ها گاهی لازم بود بیش از ۳۰ بار در هر فصل در مسیر یخچالی بین کمپ‌ها کوهنوردی کنند تا تجهیزاتی مانند کپسول‌های اکسیژن و گاز، چادرها، غذا و طناب‌ها را به کمپ یک برسانند.

صعود کوهنوردان از یخچال خومبو (حد فاصل کمپ‌ها) معمولاً در شب که دمای هوا در کمترین مقدار و یخ‌ پایدارتر است، انجام می‌شود و بین ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. پهپاد FlyCart 30 می‌تواند همین مسیر را در ۱۲ دقیقه به‌همراه ۱۵ کیلوگرم بار در روز یا شب طی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات