خیز ایکس باکس برای عبور از پلی استیشن در بازار کنسولها
بر اساس گزارشی تحلیلی از شرکت Newzoo، اکنون مایکروسافت این توانایی را دارد که پلی استیشن را پشت سر بگذارد و برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی به جایگاه دوم پس از تنسنت برسد.
مایکروسافت از مدتها پیش میخواهد بازیگرِ بزرگتری در صنعت بازی باشد و برای دستیابی به این هدف بهجای پیروی از رویکرد پلی استیشن یا نینتندو، توجهش معطوف شرکتهای دیگری مانند اپل و تنسنت بوده است.
برترین بازیگرِ این صنعت یعنی هلدینگ تنسنت، سرمایهگذاریهای هنگفتی در شرکتهایی مانند اپیک گیمز (مالک فورتنایت) انجام داده است و بهطور کلی جایگاه مسلطی در بخش خدمات کامپیوتر شخصی و بازیهای موبایل در بازارهای غرب و شرق دارد.
مایکروسافت پس از تصاحب اکتیویژن، اکنون در صنعت بازیهای ویدئویی گزینههای متنوعی پیشِ روی کاربران میگذارد. آنها به لطف اکتیویژن حضور پررنگی در صنعت بازیهای موبایل و بازار کنسول بازی در غرب خواهند داشت. مایکروسافت چشمانداز گستردهای برای سرویس گیمپس در سر دارد.
گامهای نوآورانهی سونی در راستای توسعه لوازم جانبی پلی استیشن ۵ مانند PSVR2 و پلی استیشن پورتال یا توسعهی فناوری پیشرفتهی هپتیک در دسته بازی، در تضاد با رویکرد مایکروسافت است که تنوع زیادی در وسایل جانبی کنسول خود ندارد. از سویی دیگر با وجود تقاضای بازار برای محصولاتی مانند استیم دک و ASUS ROG Ally، به نظر نمیرسد مایکروسافت علاقهای به توسعه کنسولِ دستی داشته باشد.
بااینحال، چالشهای پیشین مایکروسافت همچنان ادامه دارد. فروش کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و سری اس نسبت به سال گذشته و حتی از ایکس باکس وان نیز کمتر بوده است و این کاهش فروش را میتوان به رویکرد مایکروسافت در انتشار همزمان بازیها برای کامپیوترهای شخصی و کنسولها نسبت داد که شاید بر میزان کاربران ایکس باکس تأثیر گذاشته باشد.
با وجود این چالشها، آیندهی ایکس باکس مطمئن به نظر میرسد. مجموعهی بزرگ این شرکت که اکنون با خریدهای اکتیویژن-بلیزارد و زنیمکس تقویت شده است، جایگاه روبهرشد آنها را در صنعت بازی تضمین خواهد کرد. انتظار میرود ایکس باکس با گذر از وضعیت کنونی و انتشار آثار بزرگ دیگری مانند Starfield، طرفداران را همچنان به استراتژیهای مایکروسافت امیدوارتر کند.