این اولین کنسول دستی دنیا با پردازنده RISC-V است

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
کنسول گیمینگ دستی سایپید چینی با پردازنده معماری ریسک ۵
شرکتی چینی کنسول بازی دستی جدیدی رونمایی کرده است که به تراشه‌‌ی مبتنی‌بر معماری ریسک ۵ ساخت علی‌بابا مجهز شده است.
تبلیغات

Sipeed، ارائه‌دهنده‌ی سخت‌افزارهای اینترنت اشیاء هوشمند (AIOT)، کنسول بازی دستی LicheePocket 4A خود را معرفی کرده است که از تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری RISC-V تغذیه می‌شود.

معماری ریسک ۵ در حال تبدیل‌شدن به رقیب بزرگی برای تراشه‌های پرچم‌دار مبتنی‌بر x86 و Arm است. ریسک ۵ می‌تواند زیرساخت قدرتمندی برای توسعه‌ی انواع پردازنده‌های لپ‌تاپی و دسکتاپی و حتی پردازش‌های با عملکرد بالا (HPC) و هوش مصنوعی باشد؛ در‌حالی‌که قیمت CPU مبتنی‌بر ریسک ۵ چندان زیاد نیست.

شرکت چینی سایپید تراشه‌های مبتنی‌بر RISC-V را در دستگاه‌های مختلفی به‌کار گرفته و به‌تازگی پلتفرم‌ مشترک مبتنی‌بر لینوکس خود را در برد‌ توسعه، لپ‌تاپ‌، تبلت‌، کامپیوتر رومیزی و کنسول بازی دستی‌اش توسعه داده است.

۶ دستگاه شامل لپ تاپ، کنسول بازی، برد توسعه و کامپیوتر مبتنی بر پلتفرم ریسک ۵ سایپید
سری دستکاه‌های سایپید در پلتفرم لینوکس مبتنی بر ریسک ۵

کنسول بازی سایپید موسوم‌ به LicheePocket 4A با برد سیستم-روی-ماژول LM4A تغذیه می‌شود. LM4A به پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری Alibaba TH1520 مجهز است که سال گذشته معرفی شد و ۴ هسته‌ی C910 مبتنی بر معماری ریسک ۵ دارد.

مشخصات دیگر کنسول بازی قابل‌حمل LicheePocket 4A، شامل ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4X، تا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی eMMC، صفحه‌نمایش ۷ اینچی با وضوح ۱۲۸۰ در ۸۰۰ با یک خروجی miniHDMI، دو پورت USB 3.0 Type-A، یک پورت USB-C 2.0 و یک اسلات کارت حافظه‌ی MicroSD است.

کنسول بازی دستی سایپید
کنسول بازی دستی سایپید

کنسول بازی دستی Sipeed LicheePocket 4A بدنه‌ی ساخته‌شده از پلاستیک و آلومینیوم و دو کنترلر جداشدنی با طراحی شفاف از جنس آکریلیک دارد. نمایشگر لمسی کنسول نیز امکان استفاده‌ی بدون کنترلر را فراهم می‌کند.

ابعاد دستگاه ۲۵ در ۱۱ در ۳ سانتی‌متر (با کنترلرها) و وزنش ۶۳۰ گرم است و روی سیستم‌‌‌عامل‌های‌ Debian یا اندروید اجرا می‌شود. سایپید هنوز اطلاعاتی درباره‌ی قیمت کنسول بازی LicheePocket 4A ارائه نکرده است.

گرافیک داخلی تا OpenGL 3.2 و OpenCL 2.0 و Vulkan 1.2 را پشتیبانی می‌کند و عملکردی در حد ۵۰٫۷ گیگافلاپس ارائه می‌دهد. یک واحد پردازش عصبی (NPU) نیز در پردازنده‌ی C910 وجود دارد که قابلیت اجرای ۴ تریلیون پردازش‌درثانیه (TOPS) با دقت ۸ بیت (INT8) را ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات