هوش مصنوعی به‌زودی ذهن‌ها را کنترل می‌کند؛ اما نه در دنیای واقعی

یک‌شنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
جوکر؛ شخصیت بازی Batman: Arkham Asylum با کت شلوار بنفش و موهای سبز در حالی که تفنگی را نشانه گرفته است
اولین ذهن‌هایی که توسط هوش مصنوعی مولد کنترل می‌شوند، در بازی‌های ویدیویی زندگی خواهند کرد.
تبلیغات

فقط زندگی انسان نیست که با پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد بازسازی می‌شود. NPC-ها (شخصیت‌های غیرقابل بازی) یا همان شخصیت‌هایی که جهان‌ بازی‌های ویدیویی را پر می‌کنند، تا به امروز عمدتاً از روی اسکریپت‌های محدود اجرا می‌شدند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، NPC-ها به‌عنوان المانی که هوش مصنوعی می‌تواند گیم‌پلی و درگیری با بازی با آن را پیشرفت دهد در حال آزمایش هستند. همکاری اخیر مایکروسافت و Inworld AI یک نمونه‌ی بارز از آن است.

کیلان گیبس، مدیر محصول و یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی Inworld، گفت: «ما در حال ایجاد فناوری‌ای هستیم که به NPC‌-ها اجازه می‌دهد فراتر از نقش‌های از‌پیش‌تعریف‌شده تکامل پیدا کنند، با رفتار بازیکنان سازگار شوند، از تعاملات بیاموزند و به دنیای زنده‌ی بازی کمک کنند. NPC-های AI فقط یک جهش تکنولوژیکی نیستند؛ آنها یک تغییر الگو برای تعامل بازیکنان هستند.»

دیالوگ npc در بازی Red Dead Redemption 2 که به بازیکن می‌؛وید به خاطر زن حامله‌اش از جانش بگذرد
NPC در بازی Red Dead Redemption 2 که به بازیکن می‌گوید به‌خاطر زن حامله‌اش به او شلیک نکند و از جانش بگذرد

این یک فرصت بزرگ برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان بازی است. تغییر از دیالوگ‌های از‌پیش‌نوشته‌شده به روایت‌های پویا، غوطه‌وری را به گونه‌ای تقویت می‌کند که ماندگاری و درآمد را افزایش و به گیمرها برای تجربه‌ی مجدد بازی انگیزه می‌دهد.

محدودیت‌ها و امکانات تکنولوژیکی، نقش پررنگی در تعیین المان‌های جهان بازی ایفا می‌کنند. فناوری پشت NPC-های هوش مصنوعی، کاتالیزوری برای عصر جدیدی از داستان‌گویی، بیان خلاقانه و گیم‌پلی نوآورانه خواهد بود.

هوش مصنوعی در حال حاضر برخی از وظایف از جمله پیش‌تولید و برنامه‌ریزی محتوای بازی را بر عهده می‌گیرد. همچنین به زودی نقش بزرگ‌تری در توسعه‌ی شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و محیط‌ها خواهد داشت.

مدیران صنعت بازی انتظار دارند که هوش مصنوعی بیش از نیمی از توسعه‌ی بازی را طی پنج سال تا یک دهه‌ی آینده مدیریت کند. این شاید به کاهش هزینه‌های تولید منجر نشود اما هوش مصنوعی به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر و با کیفیت بالاتر عرضه شوند.

هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان آزادی می‌دهد تا زمان بیشتری را برای کارهای خلاقانه بگذارند و یاد بگیرند که چگونه از فناوری جدید در حین آزمایش، بهترین استفاده را بکنند.

دیالوگ شخصیت گارد npc در بازی اسکایریم
دیالوگ معروف گارد در بازی Skyrim

در نهایت، تکامل هوش مصنوعی باید به روند توسعه‌ی بازی‌ها اجازه دهد تا گیمرهای معمولی را در تولید محتوا درگیر کنند. این بدان معنا است که بازی‌های بیشتری امکان افزایش تولید محتوا را برای کاربر فراهم می‌کنند یعنی ایجاد روایت‌های بازیکن‌محور را ممکن می‌کنند.

در فرایند توسعه‌ی بازی، هوش مصنوعی مولد در حال حاضر توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه‌نویسان از Copilot و ChatGPT برای کمک به نوشتن کد استفاده می‌کنند و تولیدکنندگان طرح‌های مفهومی با Stable Diffusion و Midjourney و موارد مشابه آزمایش‌ انجام می‌دهند. همچنین توسعه‌ی هوش مصنوعی در بخش تست خودکار بازی و سایر بخش‌ها، از علایق توسعه‌دهندگان است.

همکاری مایکروسافت و Inworld دو مورد از مفاهیم کلیدی هوش مصنوعی را در صنعت بازی‌های ویدیویی آزمایش خواهد کرد: زمان طراحی و کمک به تولید روایت.

تولید روایت می‌تواند بسیار سخت باشد، تا حدی به‌دلیل مشکلات خطای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM). آن‌ها ممکن است پاسخ‌هایی را ایجاد ‌کنند که از بافت یا معنای منطقی منحرف شوند. در بازی‌های امروزی، NPC-ها قابل پیش‌بینی طراحی شده‌اند و از متنی که برای آن‌ها نوشته شده است منحرف نمی‌شوند؛ اما NPC-های هوش مصنوعی احتمال دارد شروع به صحبت در مورد چیزهایی ‌کنند که در دنیای بازی وجود ندارند.

پیش‌بینی‌پذیری، در واقع از ارکان اصلی دنیای بازی‌های ویدیویی و فرایند طراحی آن محسوب می‌شود. غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن در دنیای بازی، قلمرو جدیدی است و می‌تواند مانعی برای استفاده‌ی گسترده‌تر از هوش مصنوعی باشد. ایجاد تعادل بین این دو، کلیدی برای حرکتِ روبه‌جلو با هوش مصنوعی خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات