اینتل با هوش مصنوعی وضوح بازی‌ها را ارتقا می‌دهد

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک دسکتاپ آرک آلکمیست اینتل / Intel Arc Alchemist  مشکی
فناوری XeSS 1.3 موجب بهبود نرخ فریم بازی‌ها می‌شود و اینتل را یک گام به رقابت با انویدیا نزدیک‌تر می‌کند.
تبلیغات

اینتل نسخه‌ی جدیدی از فناوری ارتقای وضوح خود موسوم به XeSS 1.3 را با وعده‌ی بهبود عملکرد معرفی کرد. این فناوری وضوح تصاویر را با استفاده از هوش مصنوعی افزایش می‌دهد و با DLSS انویدیا و AMD FidelityFX رقابت می‌کند.

بنچمارک‌های اینتل روی بازی‌هایی انجام شده‌اند که با نسخه‌ی آزمایشی XeSS تغییر یافته‌اند و نشان می‌دهند زمانی‌که بازی‌ها در سیستمی با گرافیک Arc A750 اجرا می‌شوند، میانگین نرخ فریم ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و اثرهای Aliasing (پله‌پله‌شدن تصویر) و Ghosting (سایه‌اندازی تصویر) کاهش پیدا می‌کنند.

نمودار مقایسه عملکرد xess 1.3 اینتل در گرافیک arc 750
نمودار عملکرد Xess 1.3 اینتل
نمودار عملکرد Xess 1.3 اینتل در سیستمی با پردازنده core ultra 7 155h

نرخ فریم در بازی‌هایی که روی سیستم مجهز به گرافیک مجتمع اینتل با فناوری XeSS 1.3 اجرا شدند، به‌طور میانگین ۱۰ درصد درمقایسه‌با XeSS افزایش یافت. در برخی بازی‌ها افزایش بیشتری مشاهده شد. به‌عنوان مثال، در بازی Diablo 4 این میزان به حدود ۲۸ درصد رسید.

نسخه‌ی جدید XeSS زمانی‌که روی سیستمی با پردازنده اینتل مدل Core Ultra 7 155H آزمایش شد، بهبودهایی را نشان داد؛ اما بهبودها به‌اندازه‌ی Arc A750 نبود. تیم آبی انتظار دارد XeSS 1.3 به‌طور میانگین ۸ درصد افزایش نرخ فریم را درمقایسه‌با XeSS اولیه فراهم کند.

اینتل فناوری XeSS 1.3 را با تمرکز بر بهینه‌سازی مدل‌ هوش مصنوعی و آموزش آن به‌واسطه داده‌های تصویری دشوار و پیچیده‌ توسعه داده است. طبق گفته‌ی اینتل، نتیجه‌ی نهایی در نسخه‌ی جدید شامل بهبود الگوریتم Anti-Aliasing و کاهش Ghosting و پایداری بیشتر است.

در‌حال‌حاضر، بیش از ۱۰۰ بازی از XeSS اینتل پشتیبانی می‌کنند؛ اما این تعداد کمتر از ۳۰۰ عنوان بازی و نرم‌افزاری است که با DLSS انویدیا کار می‌کنند. گرافیک‌های نسل جدید اینتل مدت‌ها پس از گرافیک انویدیا وارد بازار شدند؛ بنابراین، می‌توان درک کرد که چرا اینتل در این زمینه عقب افتاده است. خبر تازه‌ای از مایکروسافت می‌تواند به اینتل کمک کند تا با انویدیا همگام شود.

مایکروسافت در ابتدای سال جاری میلادی DirectSR را معرفی کرد که با DLSS انویدیا و FidelityFX ای‌ام‌دی و XeSS اینتل سازگار است. این API به‌زودی وارد نسخه‌ی پیش‌نمایش عمومی ویندوز می‌شود و می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک زیادی کند تا سیستم‌های مبتنی‌بر اینتل را به‌راحتی هدف قرار دهند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات