ویژگی Auto SR ویندوز ۱۱ با هوش مصنوعی عملکرد تمامی بازیها را بهبود میدهد
مایکروسافت در کامپیوترهای جدید کوپایلت پلاس از قابلیت جدیدی به نام Auto SR رونمایی کرد که به رقابت با تکنولوژیهای ارتقاءمقیاس مثل DLSS انویدیا میپردازد. این قابلیت مبتنیبر هوش مصنوعی، وضوح بازیها را بهصورت خودکار افزایش میدهد و نرخ فریم را هم بهبود میبخشد. حالا مایکروسافت با جزئیات بیشتری به تفاوتهای Auto SR با DLSS، XeSS و FSR پرداخته است.
Auto SR در سیستمعامل ویندوز ۱۱ و روی دستگاههای کوپایلت پلاس که دارای واحد پردازش عصبی (NPU) اختصاصی هستند ارائه خواهد شد. این قابلیت برای کار با بازیهای کنونی طراحی شده است و به هیچ تنظیمات دستی یا تغییری ازطرف توسعهدهندگان بازی نیاز ندارد.
تیم DirectX در پست وبلاگی اعلام کرد: «Auto SR با تکنولوژیهای مشابه مثل AMD FidelityFX Super Resolution، اینتل XeSS و انویدیا DLSS Super Resolution که درون بازیها قرار گرفتهاند، تفاوت دارد. این فناوریها نیازمند تغییر در نحوهی رندر بازیها هستند اما Auto SR بدوننیاز به اطلاعات اضافی، وظیفهی بهبود بازیها را برعهده میگیرد.»
Auto SR با ترکیب مدلهای هوش مصنوعی روی دستگاه و واحد پردازش عصبی (NPU) در کامپیوترهای کوپایلت پلاس، قابلیتهای هوش مصنوعی را برای بهبود جلوهی بصری بازیها بهکار میگیرد و بازی با وضوح پایینتری رندر میشود تا نرخفریم بهبود پیدا کند. مایکروسافت با واگذاری اینکار به NPU، فشار را از روی پردازندهی گرافیکی (GPU) برمیدارد تا افزایش وضوح به شکل بهینهای انجام شود.
بههر حال در Auto SR ایرادی جزئی در زمینهی تأخیر وجود دارد. مایکروسافت میگوید با اجرای مدل بزرگ این شرکت، Auto SR بهطور متوسط باعث ایجاد یک فریم تأخیر میشود؛ زیرا از هوش مصنوعی برای ارتقای قابلتوجه جلوهی بصری بازی استفاده میکند.
Auto SR در زمان انتشار در تاریخ ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد ۱۴۰۳)، فقط با ۱۱ بازی سازگاری خواهد داشت که شامل عناوینی مثل Borderlands 3 ،Control (DX11) ،Dark Souls III ،God of War ،Kingdom Come: Deliverance، Resident Evil 2 ،Resident Evil 3 ،Sekiro Shadows Die Twice ،Sniper Ghost Warrior Contracts 2 و The Witcher 3 میشود.
فهرست بازیهای سازگار با Auto SR بهمرور زمان گسترش پیدا خواهد کرد. خاموش یا روشن کردن قابلیت Auto SR و تنظیمات آن برای بازیهای مختلف بهسادگی قابل انجام است.
نظرات