نام عجیبی که قرار بود برای بازی معروف Wordle انتخاب شود
Wordle نام هوشمندانهای برای بازی معروف حدس کلمات است که توسط جاش واردل انتخاب شد. با این حال، زمانی که او در سال ۲۰۱۳ روی توسعهی این بازی کار میکرد، تصمیم داشت نام عجیبی را برای آن انتخاب کند.
واردل در جریان کنفرانس Config فیگما بیان کرد: «قرار بود بازی وردل را Mr. Bugs’ Wordy Nugz بنامم. اگر این اسم را انتخاب کرده بودم؛ فکر میکنم که موفق نمیشد.»
واردل در طول ارائهی خود دربارهی تاریخچهی بازی صحبت کرد و نمونههای زیادی از طراحیهای اولیه را بهنمایش گذاشت. او از کلمات خوشش میآمد و به بازی Mastermind علاقهمند بود، بنابراین در سال ۲۰۱۳ این دو ایده را در هم آمیخت و شروع به ساختن بازیای کرد که بعدها به Wordle شناخته شد.
نمونهاولیهی وردل برای اندروید طراحی شده بود و بسیاری از اصول فعلی بازی در آن وجود داشت؛ شما ۶ حدس برای کلمهای پنج حرفی داشتید، اما این نسخه بدون پایان بود؛ به این معنی که بهمحض حدسزدن یک کلمه، میتوانستید سعی کنید تا کلمهی دیگری را حدس بزنید. علاوهبر این، کلمات پنج حرفی را بهصورت تصادفی انتخاب میکرد؛ در نتیجه ممکن بود کلمات ناشناختهای مانند zizel یا yrneh را حدس بزنید.
واردل به طراحی بازی ادامه داد. در برخی از نسخههای قدیمیتری که در ارائهاش نشان داد، چیزهایی مانند امتیاز و علامت X قرمز برای نشاندادن تعداد جانها وجود داشت.
همهی کارهای توسعهی بازی در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، زمانی که واردل هنوز نام Mr. Bugs را برای آن در نظر گرفته بود. او گفت که ناگهان علاقهاش به بازی را از دست داد و این پروژه را تا ۶ سال رها کرد.
در سال ۲۰۲۱، واردل نسخهای از آنچه بعدها به Wordle تبدیل شد روی دامنهی شخصی خود ایجاد کرد. او میگوید که تا ۶ ماه فقط خودش و همسرش در وبسایت بازی میکردند. سپس آن را با خانواده به اشتراک گذاشت؛ آنها با دوستان به اشتراک گذاشتند و به تدریج شروع به رشد کرد.
در ۳۱ ژانویهی ۲۰۲۴ (۱۱ بهمن ۱۴۰۲)، نیویورکتایمز اعلام کرد که بازی وردل را خریده است. واردل گفت: «بهنظرم این اتفاق خیلیها را غافلگیر کرد. این تصمیم برای من بسیار واضح بود که بازی را بفروشم، زیرا نمیخواستم کسبوکاری در صنعت گیم اداره کنم و فقط علاقهمند به ساخت چیزهای مختلف هستم.»
نظرات