آرم «DLSS دنیای گوشی‌های هوشمند» را معرفی کرد؛ اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر و مصرف کمتر

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
بازی با گلکسی اس ۲۴ اولترا
فناوری جذاب آرم ASR، امکان اجرای بازی‌های موبایلی را با نرخ فریم بالاتر و مصرف انرژی کمتر فراهم می‌کند.
تبلیغات

شرکت آرم از فناوری جدیدی به نام Arm Accuracy Super Resolution (یا به اختصار ASR) رونمایی کرد که با هدف بهبود کیفیت بصری بازی‌های موبایل و به‌طور هم‌زمان کاهش مصرف انرژی گوشی‌های هوشمند توسعه یافته است. فناوری ASR که می‌توان آن را DLSS دنیای گوشی‌های هوشمند درنظر گرفت، به‌صورت متن‌باز و تحت لیسانس MIT در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

ASR بر پایه‌ی فناوری FidelityFX Super Resolution 2 (یا FSR 2) شرکت AMD بنا شده است. FSR 2 با استفاده از روش Temporal Upscaling می‌تواند با حفظ نرخ فریم مناسب، کیفیت بصری بازی‌های کامپیوترهای شخصی را افزایش دهد. برخلاف روش Spatial Upscaling که کیفیت تصویر را فقط بر اساس یک فریم ارتقا می‌دهد، روش Temporal Upscaling از چندین فریم برای خلق تصویری با کیفیت بالاتر استفاده می‌کند.

تأثیر  فناوری ASR آرم در افزایش نرخ فریم بازی های موبایلی
ARM

فناوری ارتقای وضوح به‌ویژه برای کارت‌های گرافیک ضعیف بسیار کاربردی است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد بازی‌ها را با نرخ فریم قابل‌قبول اجرا کنند. درحال حاضر فناوری‌های ارتقای وضوح مختلفی مثل AMD FSR، انویدیا DLSS و اینتل XeSS برای کامپیوترها دردسترس هستند. Arm ASR یکی از معدود فناوری‌هایی است که به‌طور خاص برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است و می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود عمر باتری این دستگاه‌ها داشته باشد.

مقایسه کیفیت اجرای بازی موبایلی با فعال و غیرفعال بودن فناوری ASR آرم
ARM

طبق اعلام آرم، فناوری ASR می‌تواند نرخ فریم بازی‌های موبایلی را روی دستگاهی با پردازنده‌ی گرافیکی Arm Immortalis-G720 و صفحه‌نمایشی با وضوح ۲۸۰۰ در ۱۲۶۰ پیکسل، تا ۵۳ درصد افزایش دهد. این عدد حتی از فناوری AMD FSR 2 نیز بالاتر است.

آزمایش‌های دیگر فناوری ASR آرم روی دستگاهی با تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ مدیاتک نشان می‌دهند که اجرای بازی با وضوح پایین‌تر (مثلا 540p) و سپس ارتقای آن با ASR، نسبت به اجرای مستقیم بازی با وضوح اصلی (1080p) انرژی کم‌تری مصرف می‌کند.

باتوجه‌به حضور پررنگ پردازنده‌های آرم در کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های کوپایلت پلاس، از شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، دل، لنوو و سامسونگ، انتظار می‌رود فناوری ASR را در آینده روی لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده کنند. این لپ‌تاپ‌ها درحال حاضر از فناوری Automatic Super Resolution مایکروسافت بهره می‌برند و نکته‌ی مهم اینکه تکنولوژی مذکور فعلاً به‌طور انحصاری روی تراشه‌های سری اسنپدراگون ایکس ارائه می‌شود؛ اما غول فناوری اهل ردموند مشغول توسعه‌ی فناوری ارتقای وضوح جدید برای طیف وسیع‌تری از دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات