مایکروسافت از تغییرات قیمت گیمپس دفاع کرد: اکنون بازی مالتیپلیر ارزانتر است
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) اخیراً مایکروسافت را بهدلیل تغییرات قیمتی و ویژگیهای سرویس محبوب گیمپس مورد انتقاد قرار داد. اکنون غول نرمافزاری اهل ردموند در پاسخ به این اتهامات، دفاعیات خود را به دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده ارائه کرده است.
طبق ادعای مایکروسافت، ارزانترین پلن جدید گیمپس با نام Game Pass Standard بهلطف پشتیبانی از قابلیت چندنفره، برای گیمرها محصول بهتری محسوب میشود، نه ضعیفتر. ماجرا از این قرار است که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا روز پنجشنبه با ارسال نامهای به دادگاه تجدیدنظر، مایکروسافت را به ارائهی محصول ضعیفتر متهم کرد.
موضوع اصلی این نامه، حذف دسترسی به بازیها در اولین روز عرضه از ارزانترین پلن گیمپس بود که پیش از این در اختیار مشترکین قرار داشت. اکنون پلن جدید گیمپس استاندارد که قیمت آن نسبت به پلن قبلی، ماهانه ۴ دلار گرانتر است، از قابلیت چندنفره بهره میبرد اما به بازیهای جدید دسترسی ندارد.
FTC اقدام مایکروسافت را برای افزایش قیمت گیمپس، نشانهای از سوءاستفادهی این شرکت از شرایط تسلط به بازار پس از ادغام با اکتیویژن-بلیزارد میداند؛ موضوعی که بهگفتهی آنها از ابتدای مذاکرات ادغام، نگرانی اصلیشان بوده است؛ اما مایکروسافت این ادعا را قبول ندارد و در نامهی خود به دادگاه تجدیدنظر اشاره میکند که بر اساس قیمتگذاری قبلی، امکاناتی که اکنون در پلن گیمپس استاندارد ارائه میشوند، قبل از تغییرات اخیر برای گیمرها گرانتر تمام میشدند.
مایکروسافت میگوید: «اشتباه است که این سرویس را نسخهای ضعیفتر از پلن متوقفشدهی GamePass for Colnsole بنامیم. آن محصول منسوخشده، قابلیت چندنفره نداشت و برای تجربهی آن، نیاز به خرید جداگانهی اشتراک با هزینهی ماهانهی ۹٫۹۹ دلار بود که در مجموع هزینهی نهایی را به ۲۱ دلار در ماه میرساند.»
مایکروسافت تأکید میکند که سرویس گیمپس آلتیمیت اکنون ارزش بیشتری نسبت به گذشته دارد. این سرویس پس از ادغام با اکتیویژن-بلیزارد، دسترسی روز اول به عناوین جدیدی مثل کال آو دیوتی: بلک آپس ۶ را برای مشترکین فراهم میکند. گیمرها قبلاً از چنین امتیازی برخوردار نبودند و برای تجربهی نسخههای جدید کال آو دیوتی در روز عرضه، باید آنها را بهطور جداگانه میخریدند.
مایکروسافت میگوید کمیسیون تجارت فدرال قبلاً در تلاشهایش برای جلوگیری از ادغام با اکتیویژن-بلیزارد، نگرانی خاصی در رابطه با سرویس گیمپس نشان نداده است. در آن زمان، استدلالهای FTC بر «احتمال ممانعت مایکروسافت از انتشار کال آو دیوتی روی کنسول بازی سونی» متمرکز بود که با عقد قرارداد ۱۰ ساله میان مایکروسافت و سونی برای انتشار بازی مذکور روی پلیاستیشن، بیمورد تلقی شد.