مایکروسافت «بهترین بخشهای ایکسباکس و ویندوز» را برای کنسولهای دستی ترکیب میکند؛ در سایه تهدید SteamOS
درحالیکه فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، ماهها است که در مورد کنسول دستی ایکس باکس، اطلاعات قطرهچکانی به رسانهها ارائه میکند، تا بهامروز در مورد برنامههای مایکروسافت برای پیسیهای گیمینگ یا کنسولهای دستی مبتنیبر ویندوز صحبتی از او نشنیدهایم. حالا در خلال CES 2025، جیسون رونالد، نایب رئیس بخش «نسل آینده» ایکس باکس میگوید که باید انتظار داشته باشیم که تجربهی کنسولهای دستی مبتنیبر ویندوز طی سالهای آتی دستخوش تغییرات مهمی شود.
رونالد که بهعنوان یکی از اعضای حاضر در پنل مشترک لنوو و AMD در CES 2025 با عنوان «آیندهی کنسولهای دستی» حاضر شده بود، در جریان معرفی کنسول دستی Legion Go S لنوو، گفت که مایکروسافت برنامههایی برای آوردن تجربهی ایکس باکس به سیستمهای ویندوزی دارد و عکس این موضوع، (سیستمهای بازی مبتنیبر ویندوز) در برنامهی مایکروسافت نیست.
پس از اتمام پنل لنوو و AMD، رونالد در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، توضیحات بیشتری در مورد برنامههای مایکروسافت ارائه داد و گفت:
ما مدتزمان زیادی را در حال ارائهی ایدههای نوآورانه در حوزهی کنسولها بودهایم و همانطور که همکاریمان را در صنعت با شرکتهای مختلف گسترش میدهیم، درواقع بهدنبال پیدا کردن راهی برای این هستیم که بتوانیم نوآوریهای کنسولی را به پیسیها و کنسولهای دستی هم بیاوریم.- جیسون رونالد، ایکس باکس
جیسون رونالد همچنین تأیید کرد که مایکروسافت بهدنبال ترکیب تجربهی ایکس باکس و ویندوز با یکدیگر است و بهجای منتظر بودن برای کنسول دستی ایکس باکس که احتمالاً عرضهی آن تا چند سال آینده طول خواهد کشید، باید منتظر باشیم که تغییرات ناشی از استراتژی ترکیبی مایکروسافت را طی سال آتی ببینیم.
میتوانم اینطور بگویم که تغییرات مدنظر ما، بهترینهای ایکس باکس و ویندوز را کنار هم میآورد. ما ۲۰ سال اخیر را برای ساخت و توسعهی یک سیستمعامل در سطح کلاس جهانی صرف کردهایم، اما این سیستمعامل همچنان در سطح کنسول محدود مانده و کاری که درحالحاضر میخواهیم انجام دهیم این است که تجربهی گیمرها و توسعهدهندهها را به اکوسیستم گستردهتر ویندوز هم بیاوریم.- جیسون رونالد، ایکس باکس
اگر تجربهی کار با کنسولهای دستی را داشته یا در مورد آنها خوانده باشید، حتماً در جریان هستید که تجربهی ویندوز روی این دستگاهها بههیچوجه جذاب نیست و شرکت Valve با استیمدک و سیستمعامل اختصاصی Steam OS خودش، تجربهی بهمراتب بهتر و یکپارچهتری به کاربر ارائه میکند.
رونالد هم مطمئناً از ناخوشایند بودن تجربهی ویندوز روی کنسولهای دستی، آگاهی دارد و به همین خاطر در اینباره میگوید:
تمرکزمان بیشتر روی سادهسازی و نزدیکتر کردن هرچه بیشتر تجربهی کاربرها به بازی کردن با کنسولهای ایکس باکس خواهد بود. هدف ما در نهایت این است که بهجای ارائهی تجربهی کاملی از ویندوز و امکاناتش روی کنسولهای دستی، گیمر و کلکسیون بازیهایش را در مرکز تجربهی او قرار دهیم.- جیسون رونالد، ایکس باکس
با وجود اینکه مایکروسافت تا بهامروز برداشتی از اپهای ایکس باکس را روی ویندوز ارائه کرده است تا تجربهی کنسولهای دستی را بهبود ببخشد، اما همچنان از پرداختن به مشکل اصلی و بهبود هستهی مرکزی تجربهی کاربر طفره میرود. رونالد در اینباره گفت:
فکر کنم در ادامهی امسال حرفهای بیشتری برای گفتن در اینباره داشته باشیم. این سفری است که فکر میکنم در طول آن، سرمایهگذاریهای متعددی انجام خواهد شد که البته همین حالا هم در جریان هستند.- جیسون رونالد، ایکس باکس
اینکه مایکروسافت ایدهی «ترکیب ایکس باکس و ویندوز» را به چه طریقی انجام خواهد داد، واقعاً عامل تعیینکنندهای در نتیجه خواهد بود. بهنظر نمیرسد آنها به یک پورت ساده از سیستمعامل ایکس باکس برای ویندوز بسنده کنند و بیشتر احتمال میرود که مایکروسافت بخواهد خود ویندوز را در مجموع برای تجربهی گیمینگ بهتر کند و در این راه از تجربهی کاربری ایکس باکس هم کمک بگیرد تا دیگر المانهایی همچون دسکتاپ ویندوز و نوتیفیکیشنها برای تجربهی گیمینگ فراگیر، مزاحمت ایجاد نکنند.
در نهایت هدفمان این است که ویندوز را برای بازی کردن روی تمام دستگاهها بهینه کنیم. درواقع سیستمعامل ایکس باکس، روی ویندوز توسعه داده شده است، بنابراین زیرساختهای زیادی روی فضای کنسولی وجود دارد که میتوانیم آنها را بهفضای پیسی هم بیاوریم و تجربهی پریمیوم گیمینگ را روی هر دستگاهی به گیمرها ارائه کنیم.- جیسون رونالد، ایکس باکس
بهطور مشخص، مایکروسافت باید فکری بهحال بهبود تجربهی استفاده از کنترلرها روی ویندوز هم بکند و بهجای اینکه تجربهی کاربری، مبتنیبر تسکبار، منوی استارت و سایر المانهای ویندوز باشد، رویِ آوردن هستهی «تجربهی ایکس باکس» به دستگاههای گیمینگ ویندوزی تمرکز کند.
چیزهایی در ویندوز وجود دارند که برای کاربری بدون ماوس و کیبورد بهینه نیستند و مثلاً نمیتوان با جویپد یا آنالوگ کنترلها با آنها کار کرد.- جیسون رونالد، ایکس باکس
رونالد بهعنوان جمعبندی نهایی اضافه کرد:
«هدف این است که تجربهی ایکس باکس در کانون قرار بگیرد، نه آن چیزی که امروز از ویندوز در ذهن دارید.»