قابلیت AMD Super Resolution، رقیب DLSS، احتمالا بهار از راه میرسد
از قرار معلوم، ای ام دی (AMD) قصد دارد در آیندهای نزدیک، با قابلیتی با عنوان FidelityFX Super Resolution پاسخی مستقیم به قابلیت محبوب Nvidia DLSS بدهد. بهنوشتهی خبرگزاری Wccftech، قابلیت AMD FidelityFX Super Resolution بهار پیش رو از راه میرسد و با اتکا بر فناوریهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نرخ فریم بازیهایی را ارتقا میدهد که روی کارتهای گرافیک نسل جدید سری Radeon RX 6000 مبتنیبر معماری RDNA 2 اجرا میشوند.
ای ام دی در رویداد مربوط به رونمایی کارتهای گرافیک سری Radeon RX 6000، خیلی مختصر به فناوری FidelityFX Super Resolution بهعنوان رقیب DLSS اشاره کرد. در آن زمان، ای ام دی مدعی شد FidelityFX Super Resolution در دست توسعه قرار دارد و در حال مذاکره با استودیوهای بازیسازی است تا این قابلیت درون بازیهای آنها جای بگیرد و بازیها از مزایای FidelityFX Super Resolution بتوانند بهرهمندی شوند. از آن زمان تاکنون، اطلاعات دیگری دربارهی فناوری ای ام دی نشنیدهایم. این درحالی است که انویدیا در همین حین فناوری DLSS را تغییر محسوسی داده است.
سال ۲۰۱۸، انویدیا هنگام رونمایی کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 2000 برپایهی معماری تورینگ، سراغ استفاده از تکنیک Supersampling اختصاصی رفت. فناوری Supersampling اختصاصی انویدیا DLSS نام دارد. DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling و بهمعنی نمونهبرداری تصاویر با همکاری یادگیری عمیق در واحد هوش مصنوعی است.
DLSS 1.0 کارش را با قدرت آغاز کرد؛ اما تعداد بازیهای تحتپشتیبانی این قابلیت زیاد نبودند. بهعلاوه، DLSS 1.0 عملکرد بازی را بهطور محسوس ارتقا میداد؛ اما همزمان باعث میشد کیفیت تصویر کاهش یابد. مشکل یادشده بهمرورزمان رفع شد تا اینکه نوبت به انتشار DLSS 2.0 رسید. انویدیا در DLSS 2.0 تواناییهای اصلی قابلیت Supersampling را بهنمایش گذاشت. DLSS 2.0 در عین ارتقای عملکرد بازی، کیفیت تصویر را کاهش نمیدهد. تاکنون، اثرگذاری محسوس این قابلیت روی نحوهی اجرای بازیهای متعددی را شاهد بودهایم که The Medium و Cyberpunk 2077 جدیدترین نمونه از آنها هستند.
تفاوتهایی که DLSS ایجاد میکند، باعث میشود کارتهای گرافیک سری RTX 3000 انویدیا قدرتمند از کارتهای گرافیک سری Radeon RX 6000 باشند. بااینحال، بهنظر میرسد راهکار مشابهی که ای ام دی روی آن کار میکند، به عرضهی رسمی بسیار نزدیک شده است. براساس گزارشها، تیم قرمز قصد دارد در حولوحوش مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) درایو بزرگ Adrenaline Radeon را با دو بهروزرسانی مهم منتشر کند: اضافهشدن FiedlityFX Super Resolution و بهروزرسانی به Radeon Boost.
طبق شایعهای که آذر امسال منتشر شد، API فناوری Super Resolution بهصورت متنباز (Open Source) منتشر میشود تا بتوان به آن روی پلتفرمهای مختلف دسترسی داشت. تیم قرمز پیشتر اقدامی مشابه برای فناوریهای توسعه دادهشده با مجموعهابزار FidelityFX نظیر Contrast Aware Sharpening انجام داده بود و بعید نیست چنین رویکردی نیز برای Super Resolution در پیش بگیرد.
منبع اصلی مقاله گزارش میدهد قابلیت اینفینیتی کش (Infinity Cache) نیز میتواند تا حد زیادی برای FidelityFX Super Resolution مفید باشد. کاربر خواهد توانست با مراجعه به صفحهی تنظیمات بازیهایی که FidelityFX Super Resolution از آن پشتیبانی میکند، این قابلیت را فعال کند. ناگفته نماند دیگر قابلیت جدید AMD Radeon Boost به رفع برخی از مشکلات مربوط به تکنیک مقیاسدهی پویا (Dynamic Scaling) کمک میکند.
نظرات