فناوری AMD FSR، رقیب DLSS، امسال در دسترس قرار میگیرد
AMD اعلام کرده است قابلیت FidelityFX Super Resolutionا(FSR) در سال جاری میلادی برای به چالش کشیدن DLSS انویدیا در دسترس قرار بگیرد. یکی از اصلیترین مشخصههای FSR ای ام دی، چندپلتفرمه بودن آن است.
مطابق نوشتهی تکاسپات، قائممقام واحد گرافیک AMD میگوید FSR یکی از بزرگترین پروژههای نرمافزاری این شرکت بهحساب میآید. فناوری DLSS انویدیا طی سالهای اخیر مورد استقبال گیمرها قرار گرفته است و طبق بررسیها، نسخهی دوم این فناوری نتایج مثبت محسوسی در زمینهی کیفیت تصویر و عملکرد به دنبال دارد؛ بهخصوص در بازیهایی که از تکنیک رهگیری پرتو پشتیبانی میکنند. براساس آمار، اکوسیستم DLSS هر ماه در حال رشد است و همین موضوع روی افزایش فروش کارتهای گرافیک سری RTX تأثیر میگذارد.
AMD تاکنون قابلیتی مشابه DLSS به کارتهای گرافیک سری رادئون اضافه نکرده است و بسیاری از گیمرها برای دستیابی به نتایج شبیه به DLSS، سراغ استفاده از Radeon Sharpening و FidelityFX CAS رفتهاند و همزمان وضوح تصویر را پایین آوردهاند. Radeon Sharpening و FidelityFX CAS معادل DLSS نیستند؛ اما نکتهی مثبت این است که تکنیکهای یادشده نیازی به همکاری توسعهدهندهی بازی ندارند و برخلاف DLSS، در تمامی وضوحها اجرا میشوند.
AMD مدتی است روی فناوری FSR کار میکند و طبق شایعهها، این فناوری با چندین مورد از کارتهای گرافیک رادئون سازگار است؛ بهخصوص آنهایی که در کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و سری اس و پلی استیشن 5 پیدا میشوند. این یعنی تیم قرمز میخواهد FSR را نهتنها در پلتفرم پی سی بلکه روی کنسولها نیز ارائه بدهد.
اسکات هرکلمن از AMD، گفته است کار روی FSR بسیار خوب پیش میرود و ارزیابی این فناوری به کمی زمان بیشتر نیاز دارد. هرکلمن بهطور مشخص میگوید در دسترس قرار دادن FSR یکی از اولویتهای AMD برای سال ۲۰۲۱ است.
AMD بهطور معمول روی ارائهی فناوریهایی چندپلتفرمه تأکید دارد و FSR از این قاعده مستثنا نخواهد بود. کارشناس تکاسپات مینویسد AMD باید از اشتباهاتی که انویدیا در قبال DLSS مرتکب شده است درس بگیرد. فناوری DLSS تا یک سال پس از عرضه به موفقیت خاصی دست پیدا نکرد و انویدیا به مرور زمان توانست آن را تقویت کند.
هرکلمن میگوید FSR لزوما بر پایهی یادگیری ماشین توسعه داده نمیشود و همین گفته، شمار زیادی از طرفداران تیم قرمز را که در حال استفاده از کارت گرافیک قدیمی رادئون هستند امیدوار میکند. حداقل از لحاظ تئوری، AMD قصد دارد FSR را برای تمامی سختافزارهای سازگار ارائه بدهد و به همین دلیل، احتمال میدهیم FSR مبتنی بر Microsoft DirectML API باشد.
نظرات