آپدیت درایور انویدیا قابلیت DLSDR و فیلتر SRRTGI را به گرافیکهای RTX 2000 و RTX 3000 میآورد
در سال ۲۰۱۸ با رونمایی انویدیا از کارتگرافیکهای جدید با هستههای تنسور و هوش مصنوعی، دنیای گیمینگ و سختافزار در مسیر جدیدی قرار گرفت و انویدیا میخواهد به پیشتازی خود در این مسیر ادامه داده و با هوش مصنوعی عملکرد کارت گرافیکهای RTX انویدیا و تجربهی بصری گیمینگ کاربران را ارتقا دهد.
فناوری DLDSR (Deep Learining Dynamic Super Resolution) فقط برای کارت گرافیکهای مجهز به هستههای تنسور انویدیا (سری RTX 3000 و RTX 2000) منتشر شده و همانند DSR به افزایش نرخ فریم و بهبودهای گرافیکی متعددی منجر میشود؛ اما DLDSR این کار را با استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی انجام میدهد و اکنون با انتشار درایور جدید در کنترل پنل انویدیا دردسترس کاربران قرار دارد.
انویدیا در وبسایت خود فناوری DLDSR را اینگونه توضیح میدهد:
بازیهای ویدئویی را در رزولوشن بیشتر و جزئیات بالاتری رندر میکند و سپس بهطور هوشمندانهای پیشاز رسیدن بازی به رزولوشن مانیتور شما، آن را کوچک میکند؛ این روش «Downsampling» به افزایش کیفیت تصویر با ارتقای جزئيات، نرمتر شدن لبهها و کاهش سو سو زدن کمک میکند.
DLDSR با افزودن شبکههایی از هوش مصنوعی به فرایند رندر بازیهای ویدئویی، به پیکسلهای ورودی کمتری نسبت به DSR برای ارتقای کیفیت تصویر نیاز دارد که درنتیجه، اصلاحاتی فراتر از DSR میبینیم؛ با مقایسهی تصاویر نتیجهها متوجه میشویم که ارتقای ۲٫۲۵ برابر DLDSR با ارتقای ۴ برابری DSR قابل مقایسه و نزدیک است؛ اما با افزایش عملکردی چشمگیر که پردازندههای گرافیکی RTX میتوانند به لطف هستههای تنسور در اکثر بازیهای ویدئویی با قابلیت DLDSR داشته باشند؛ البته در گذشته فناوری DSR بهدرستی کار نمیکرد و بهطور خودکار، همهچیز را در رزولوشن مانیتور رندر میکرد.
هرگاه سازندگان بازیهای ویدئویی نمیتوانستند ظاهر بازی را باب میل بعضی گیمرها بسازند، مادسازها با ساخت Reshadeها، بازی را باب میل و سلیقهی خودشان یا گیمرهای دیگر تغییر میدادند، گاهی رنگها و جزئیات و نورپردازی را طوری تغییر میدادند که بیشتر واقعگرایانه شود و گاهی آنها را اغراقآمیز و فانتزیتر میساختند؛ البته همیشه در هر دو حالت گیمرها از این تغییرات استقبال میکردند و البته تنوع و گسترهی این تغییرات فراتر از موارد بصری و ظاهری بود.
ارتقای ۲٫۲۵ برابر DLDSR با ارتقای ۴ برابری DSR قابل مقایسه و نزدیک است
انویدیا تصمیم دارد علاوهبر DLDSR غافلگیری دیگری نیز داشته باشد و جهت سهولت دسترسی به تغییرات بازیها، با مادسازهایی از جمله پاسکال گلیچر، سازندهی محبوب و پرطرفدار Reshadeها و چند عضو دیگر از «انجمن مادسازی بازیهای ویدئویی» همکاری کند.
برای این منظور، انویدیا فیلتر Freestyle جدیدی به نام (Screen Space Ray Traced Global Illumination) SSRTGI یا «فیلتر ری تریسینگ Reshade» معرفی کرد که در نرمافزار GeForce Experience tool نیز در دسترس خواهد بود.
فیلتر SSRTGI میتواند نورپردازی و وضعیت سایههای بازیهای ویدئویی را تغییر دهد و کنتراست و عمق سایهی بیشتری را در اشیاء و محیط ایجاد کند که در نتیجه تجربهی واقعگرایانهتر و کاملتری مشاهده میشود. علاوه بر این فیلتر، قابلیتهای دیگری نیز در این تصویر به کار رفته، مانند (Screen Space Ambient Occlusion) SSAO که سایهی شدیدتری در نزدیکی اشیاء سهبعدی ایجاد میکند که در محیطهای داخلی نیمهروشن، محسوستر است و (Depth of Field) Dynamic DOF که شبیه به «فیلتر عکس بوکه» اشیاء را بر اساس فاصله مات میکند و به تجربهی سینماتیک و دراماتیکی در بازیهای ویدئویی منجر میشود.
انویدیا مدعی است که تلفیق فیلتر SSRTGI و قابلیت DLDSR میتواند بازیهای کلاسیک، مانند Prey (که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است) را مانند یک ریمستر بهروز کند.
با آپدیت درایور Game Ready بعدی انویدیا در ۱۴ ژانویهی ۲۰۲۲ (۲۴ دی ۱۴۰۰) که برای کامپیوترهای شخصی و لپتاپها منتشر میشود، قابلیت DLDSR در کنترل پنل انویدیا در دسترس خواهد بود.
فیلتر SRRTGI در آپدیت بعدی نرمافزار GeForce Experience (که شامل آپدیتهای درایور Game Ready میشود) به مانیتورهایی که قابلیت GSYNC یا GSYNC Ultimate یا GSYNC Compatible دارند، اضافه میشود.
انویدیا اخیراً از نسخهی دسکتاپ RTX 3050 رونمایی کرد که کوچکترین عضو معماری امپر بهحساب میآید و طبیعتا در اجرای بازیها نمیتواند بهخوبی ردههای بالاتر عمل کند؛ اما همانطور که تیم سبز با عرضه DLSS 2.0 جان دوبارهای به RTX 2060 6GB داد، قابلیت DLSDR نیز میتواند ضعف سختافزاری RTX 3050 را تا حدی بپوشاند و آن را برای اجرای بازیهای مدرن آماده کند تا بتواند با استقبال بهتری در بازار مواجه شود.
با بحران کمبود تراشه و فاصلهگرفتن قیمت خرید از قیمت اعلامشدهی انویدیا، تمایل به خرید کارت گرافیک بهشدت کاهش یافته است و اگر کارت گرافیکی نتواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد، روند فروش آن با شکست بزرگی مواجه میشود. در نهایت باید دید با ترفندهایی مانند DLDSR، انویدیا میتواند اشتیاق لازم را در بازار به وجود آورد و RTX 3050 را به کارت گرافیکی رایج در میان گیمرها تبدیل کند یا خیر.
نظرات