کارت‌های گرافیک حرفه‌ای جدید انویدیا گران‌تر از RTX 4090 و هم‌پای RTX 4070 هستند

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده های گرافیکی انویدیا سری RTX 4000 و RTX 5000
انویدیا می‌‌خواهد با کارت‌ها گرافیک‌ حرفه‌ای جدیدش، جای پای خود را در مراکز داده و ورک‌استیشن‌های موردنیاز برای پردازش‌های هوش مصنوعی محکم‌تر کند.
تبلیغات

انویدیا سه کارت گرافیک حرفه‌ای و قدرتمند برای ورک‌استیشن‌ها معرفی کرده است که از معماری Ada Lovelace بهره می‌برند. تیم سبز کارت گرافیک حرفه‌ای دیگری نیز برای سرورها رونمایی کرده است که می‌توان از آن برای کارهای گرافیکی راه‌ دور و برنامه‌های هوش مصنوعی سبک استفاده کرد.

انویدیا برای رفع نیاز پردازشی برنامه‌های گرافیکی حرفه‌ای مثل ابزارهای طراحی کامپیوتری و نرم‌افزارهای تولید محتوای دیجیتال، سه کارت گرافیک جدید به‌ نام‌های RTX 4000 و RTX 4500 و RTX 5000 معرفی کرده است که به‌ترتیب ۲۰ و ۲۴ و ۳۲ گیگابایت حافظه دارند و همگی از معماری Ada Lovelace بهره می‌برند. این شرکت بُرد مرکز داده‌ی جدید خود موسوم‌ به L40S را نیز با حافظه‌ی ۴۸ گیگابایتی عرضه خواهد کرد.

کارت گرافیک

قیمت

GPU

VRAM

هسته‌های CUDA

تاریخ عرضه

RTX 4000

۱,۲۵۰ دلار

AD104

۲۰ گیگابایت

۶,۱۴۴

سپتامر

RTX 4500

۲,۲۵۰ دلار

AD104

۲۴ گیگابایت

۷,۶۸۰

اکتبر

RTX 5000

۴,۰۰۰ دلار

AD102

۳۲ گیگابایت

۱۲,۸۰۰

آگوست

L40S

نامشخص

AD102

۴۸ گیگابایت

۱۸,۱۷۶

پاییز

کارت گرافیک انویدیا RTX 4000 با ۲۰ گیگابایت VRAM شباهت بسیار زیادی به RTX 4000 SFF دارد. اگرچه RTX 4000 جدید از بُرد PCB با ابعاد کامل بهره نمی‌برد، همچنان به سیستم خنک‌کننده‌ی تک‌اسلات مجهز شده و توان مصرفی آن ۱۳۰ وات است.

این قطعه از پردازنده‌ی گرافیکی AD104 با ۶,۱۴۴ هسته‌ی CUDA استفاده می‌کند که درمقایسه‌با همتای SFF، فرکانس بیشتری دارد و توان محاسباتی آن به ۲۶٫۷ ترافلاپس می‌رسد که تقریباً هم‌سطح GeForce RTX 4070 است. به‌عبارت‌دیگر، اگرچه قیمت RTX 4000 جدید تقریباً مشابه RTX 4000 SFF است؛ اما عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

تیم سبز نیز RTX 4500 را با ۲۴ گیگابایت VRAM معرفی کرده است که از پردازنده‌ی گرافیکی AD104 با ۷,۶۸۰ هسته‌ی CUDA بهره می‌برد و قدرت آن به ۳۹٫۶ ترافلاپس می‌رسد و از این‌ نظر در سطح Geforce RTX 4070 Ti قرار دارد. کارت گرافیک اشاره‌شده از سیستم خنک‌کننده‌ی دو اسلات با یک فن دمنده استفاده می‌کند و حداکثر توان مصرفی آن ۲۱۰ وات است. کارت گرافیک مذکور از ماه اکتبر با قیمت ۲,۲۵۰ دلار دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

پردازنده های گرافیکی انویدیا سری RTX 4000 و RTX 5000

یکی دیگر از کارت‌های گرافیکی که انویدیا معرفی کرده، RTX 5000 با ۳۲ گیگابایت VRAM است که از پردازنده‌ی گرافیکی AD102 با ۱۲,۸۰۰ هسته‌ی CUDA بهره می‌برد و قدرت آن به ۶۵٫۳ ترافلاپس می‌رسد.

این محصول ازنظر قدرت عملکرد جایگاهی پایین‌تر از RTX 6000 Ada قرار دارد و با برچسب ۴,۰۰۰ دلاری روانه‌ی بازار می‌شود. در مقام مقایسه، RTX 6000 با ۴۸ گیگابایت VRAM با قیمت ۶,۸۰۰ دلار دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

TomsHardware می‌نویسد کارت‌های گرافیک‌ جدید انویدیا در ورک‌استیشن‌های شرکت‌هایی مثل لنوو، اچ‌پی، دل، Boxx و Lambda استفاده خواهند شد و انتظار می‌رود این محصولات در پاییز سال جاری به بازار عرضه شوند.

انویدیا کارت گرافیک دیگری مخصوص مراکز داده معرفی کرده است که L40S Ada نام دارد و از پردازنده‌ی گرافیکی AD102 با ۱۸,۱۷۶ هسته‌ی CUDA بهره می‌برد و قدرت آن به ۹۱٫۶ ترافلاپس می‌رسد و به‌بیان بهتر، عملکردی در سطح RTX 6000 ada دارد. L40S ada اولین‌بار در سرورهای OVX انویدیا استفاده خواهد شد؛ سرورهایی که با هدف انجام پردازش‌های گرافیکی هوش مصنوعی و پردازش ویدئو طراحی شده‌اند.

باب پت از مدیران ارشد انویدیا می‌گوید:

از‌آن‌جا‌که هوش مصنوعی مولد، هر صنعتی را متحول می‌کند، شرکت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به‌دنبال منابع محاسباتی بزرگ برای مراکز داده هستند. سیستم‌های OVX با پردازنده‌های گرافیکی L40S انویدیا، بارهای کاری مرتبط با هوش مصنوعی و پردازش‌های گرافیک و پردازش ویدئو را با سرعت بیشتر انجام می‌دهند و نیازهای برنامه‌های پیچیده را برطرف می‌کنند.

این در حالی‌ است که AMD حدود پنج ماه قبل از کارت‌های گرافیک‌ حرفه‌ای Radeon Pro W7900 و W7800 به‌ترتیب با ۴۸ و ۳۲ گیگابایت VRAM رونمایی کرد که ازنظر قیمتی ارزان‌تر از سری انویدیا A6000 ada هستند. البته حداکثر قدرت دو کارت گرافیک AM‌D به‌ترتیب به ۶۱٫۳ و ۴۵٫۲ ترافلاپس می‌رسد که از این‌ نظر ضعیف‌تر از L40S Ada انویدیا هستند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات