ای‌ام‌دی چه توجیهی برای پرمصرف‌ بودن گرافیک‌هایش دارد؟

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مشت سبز و مشت قرمز با لوگو انویدیا و AMD
AMD می‌گوید میزان مصرف برق کارت گرافیک برای همه‌ی کاربران و به‌خصوص گیمرهای دسکتاپ اهمیت ندارد و البته این شرکت سعی دارد مشکل مذکور را رفع کند.
تبلیغات

درحالی‌که بسیاری از مردم موافق هستند که قیمت کارت گرافیک‌ AMD RX 7000 (RDNA 3/ Navi 3x) نسبت‌ به همتایان سری RTX 40 انویدیا باعث شده ارزش خرید بالاتری داشته باشند. تیم قرمز پس‌ از پیشرفت در مصرف برق با RDNA 1 بار دیگر در این حوزه عقب مانده و اکنون RDNA 2 ازنظر مصرف انرژی در جایگاه پایین‌تری نسبت‌ به کارت گرافیک انویدیا قرار می‌گیرد.

AMD با RDNA 2(RX 6000) از باس حافظه‌ی کمتر بهره گرفت و حافظه‌ی نهان L3 را که Infinity Cache نامیده می‌شود افزایش داد تا کاهش پهنای‌ باند حافظه را جبران کند. اگرچه این اقدام یعنی کارت گرافیک AMD در انجام کارهایی مثل اجرای بازی با وضوح بالا کمی مشکل دارد، Radeon در بهره‌وری انرژی درصدر قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال RX 6900 XT موفق شد از RTX 3090 پیشی بگیرد درحالی‌که RX 6800 XT کارآمدتر از RTX 3080 بود.

متأسفانه کارت گرافیک AMD سری RX 7000 به طراحی قبلی خود بازگشته و از باس حافظه‌ی بیشتر بهره می‌برد و در طرف مقابل انویدیا با استفاده از کش بالاتر و کاهش باس حافظه، بار دیگر به‌عنوان پادشاه کارت گرافیک از نظر مصرف انرژی در صدر فهرست قرار دارد.

جالب اینکه تصمیم AMD برای نادیده‌گرفتن مصرف انرژی آگاهانه بوده است؛ زیرا اسکات هرکلمن معاونت ارشد و مدیرکل واحد تجارت گرافیک این شرکت احساس می‌کند بسیاری از گیمرها واقعاً به مصرف انرژی اهمیت نمی‌دهند.

کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX از نمای جلو طرح گرافیکی قرمز

هرکلمن در مصاحبه‌ی اخیرش با Club386 در پاسخ به سؤالی درمورد بهره‌وری انرژی ضعیف در RX 7700 XT نسبت‌ به RTX 4070 انویدیا گفت:

راندمان انرژی روی کاغذ ضعیف‌تر از انویدیا به‌نظر می‌رسد و به‌عنوان مثال حداکثر توان مصرفی RTX 4070 انویدیا ۲۰۰ وات است، درحالی‌که این عدد برای RX 7700 XT به ۲۴۵ وات می‌رسد. آیا این موضوع جای نگرانی دارد؟
- اسکات هرکلمن، AMD

اسکات هرکلمن در ادامه اظهار داشت:

ما در ارائه‌ی عملکرد خوب در مجموعه محصولات خود به ازای مصرف هر وات انرژی، ابتکار به‌ خرج داده‌ایم. وقتی همه‌ی کارت گرافیک‌ها به بازار عرضه شوند در هر نموداری به عملکرد در ازای مصرف هر وات نگاه کنیم، این موضوع در لپ تاپ اهمیت زیادی دارد و نه در دسکتاپ. برخی افراد هستند که واقعاً به قدرت گرافیکی اهمیت می‌دهند.
- هرکلمن ، AMD
کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX مشکی رندر

هرکلمن مزیت‌های طراحی کارآمدتر را تصدیق و بیان می‌کند که بهره‌وری انرژی برای AMD اولویت است.

ما قطعاً می‌خواهیم کارت گرافیک‌‌هایی بسازیم که به ازای مصرف هر وات انرژی، بهترین عملکرد را ارائه دهند. تراشه‌ی بهتر باعث می‌شود کارت گرافیک به‌طور کلی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد و در نتیجه می‌توانیم کارهای متفاوتی با قیمت انجام دهیم و قدرت عملکرد بیشتری را در اختیار گیمرها قرار دهیم. این تصمیم همچنین برای محیط‌زیست و قبض برق شما خوب است. قطعاً ابتکار اصلی AMD، قدرت گرافیکی است و خواهید دید ما در طول زمان بهتر و بهتر می‌شویم.
- هرکلمن ، AMD

اسکات هرکلمن درنهایت گفت AMD با سری 7000 خود با مشکل مصرف انرژی اضافه مواجه شده و اظهار داشت شاید زمان بیشتری طول بکشد تا همه‌ی این مشکلات برطرف شوند.

AMD از مدتی قبل در تلاش است مشکلات مربوط به مصرف برق کارت گرافیک‌های خود را برطرف کند. اولین درایور اصلاحی این شرکت سال گذشته در ماه دسامبر منتشر شد. در این میان، بخش Radeon تلاش کرده مشکل مصرف برق اضافه را برطرف سازد. البته این اصلاحات عمدتاً به‌طور جزئی ارائه شدند و تاکنون موفقیت محدودی داشته‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات