کارت‌های گرافیک موردانتظار Battlemage اینتل احتمالاً با لیتوگرافی ۴نانومتری TSMC تولید می‌شوند

یک‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک اینتل
اینتل برای رقابت جدی‌تر در حوزه‌ی گرافیک، احتمالاً از فرایند ۴ نانومتری TSMC در کارت‌های گرافیک Battlemage استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

طبق گزارش دیجی‌تایمز، اینتل احتمالاً در نسل بعدی کارت‌های گرافیک سری Arc خود از فرایند ۴ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. برخی منابع دیگر نیز تأیید کرده‌اند منظور از نسل بعدی کارت‌های گرافیک اینتل Arc، سری Battlemage است. Battlemage به نسل بعدی معماری گرافیکی اینتل Xe2-HPG برای کارت‌های گرافیک مخصوص کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها اشاره می‌کند.

علاوه‌بر دیجی‌تایمز، سایت تایوانی Ctee نیز به این موضوع اشاره کرده است که اینتل در حال بررسی استفاده از فرایند ۴ نانومتری TSMC برای کارت‌های گرافیک سری Battlemage و فرایند ۳ نانومتری برای Celestial (معماری Xe3) است.

درحال‌حاضر، گرافیک‌های سری Arc Alchemist اینتل که حداکثر از ۳۲ هسته‌ی Xe بهره می‌برند، TSMC می‌سازد. کارت گرافیک Battlemage همچنان از ۳۲ هسته استفاده خواهد کرد؛ اما از هسته‌های به‌روزرسانی‌شده Xe2 بهره خواهد برد. مهاجرت به فرایند پیشرفته‌تر ۴ نانومتری به اینتل اجازه می‌دهد تا پیچیدگی تراشه را افزایش چشمگیر و فرکانس را افزایش دهد و امکان استفاده از منطق پیشرفته‌تر را فراهم کند. علاوه‌براین، انتظار می‌رود یکی از ویژگی‌های مهم کارت‌های گرافیک Battlemage، بهبود شتاب‌دهی رهگیری پرتو (Ray Tracing) باشد.

نگاهی به معماری‌های گرافیکی اینتل Arc

  • Xe-HPG dGPU (Alchemist): TSMC N6
  • Xe-LPG iGPU (Meteor Lake): TSMC N5
  • Xe2-HPG dGPU (Battlemage): TSMC 4nm (شایعه)
  • Xe2-LPG iGPU (Lunar Lake): TSMC N3
  • Xe3-HPG dGPU (Celestial): TSMC 3nm (شایعه)

اینتل اخیراً جزئیات جدیدی درباره‌ی Battlemage ارائه نکرده است. به‌هرحال، این شرکت معماری Xe2 خود را به‌عنوان بخشی از پلتفرم آینده‌ی Lunar Lake معرفی کرد. پلتفرمی مذکور از فرایند TSMC N3 برای گرافیک یکپارچه‌ Xe2-LPG در لپ‌تاپ‌ها استفاده خواهد کرد.

طبق شایعات، اینتل حداقل دو پردازنده‌ی گرافیک جدید، یعنی BMG-21 و BMG-31 را معرفی خواهد کرد که به‌ترتیب از ۲۰ و ۳۲ هسته Xe2 بهره خواهند برد. انتظار می‌رود این معماری جدید در بهترین حالت در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. طبق گزارش‌ها و شایعات اخیر، سایر رقبای اینتل در بازار گرافیک نیز مدل‌های میان‌رده و پرچم‌دار جدید خود را در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند کرد.

کارت گرافیک

اینتل ARC

Alchemist

اینتل ARC

Battlemage

معماری

Xᵉ HPG

Xᵉ² HPG

فرایند

TSMC N6

TSMC 4nm

تاریخ عرضه

۲۰۲۲

۲۰۲۵

گرافیک‌ها

 

ACM-G10 (۳۲ هسته‌ی Xe)

ACM-G12 (۱۶ هسته‌ی Xe)

ACM-G11 (۸ هسته‌ی Xe)

BMG-G31 (۳۲ هسته‌ی Xe2)

BMG-G10 (۲۸ هسته‌ی Xe2)

BMG-G21 (۲۰ هسته‌ی Xe2)

رابط

PCIe 4.0

PCIe 5.0

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات