شرکت آرم براساس گزارشها، برای رقابت با اینتل و انویدیا، گرافیک گیمینگ میسازد
طبق گزارشها، آرم (ARM) که بهعنوان طراح معماری بسیاری از تراشهها (SoC) ازجمله سیستم-روی-چیپهای کوالکام و اپل شناخته میشود، در حال ساخت گرافیک (GPU) جدیدی برای رقابت با غولهای این صنعت یعنی انویدیا و اینتل است. گفته میشود تیمی متشکل از صدها مهندس توسعهدهندهی سختافزار و نرمافزار آرم بهطور اختصاصی روی پروژهی گرافیک گیمینگ کار میکنند.
براساس گزارش Globes، گرافیک آرم در درجهی اول بر حوزهی گیمینگ تمرکز دارد. بههرحال در صورت موفقیتآمیز بودن پروژه، احتمالاً برای پردازشهای هوش مصنوعی نیز مناسب خواهد بود. درحالحاضر نمیدانیم گرافیک آرم بهطور یکپارچه روی سیستم-روی-چیپ ارائه خواهد شد یا بهعنوان گرافیک مجزا بهدست مشتریان خواهد رسید.
نمیدانیم آرم قصد عرضهی گرافیک سازگار با پردازندههای x86 و ARM را دارد یا میخواهد قدرت سیستم-روی-چیپ (SoC) مخصوص دسکتاپ و لپتاپ خود را با گرافیک یکپارچه افزایش دهد. در هر صورت طراحی گرافیک مخصوص کامپیوترهای شخصی برای این شرکت منطقیتر بهنظر میرسد.
آرم قبلاً گرافیک پرچمدار Immortalis و همچنین نسخهی مقرونبهصرفهتر Mali را ساخته است. هرچند این گرافیکها عمدتاً برای گوشیهای هوشمند طراحی شدهاند، اما از قابلیتهایی مانند رهگیری پرتو (Ray Tracing) و فناوری ارتقای مقیاس (Arm Accuracy Super Resolution - ASR) بهره میبرند و توانایی رقابت با گرافیکهای دسکتاپ را دارند.
احتمال دیگر این است که آرم درحال ساخت معماری برای گرافیک مجزا باشد که سایر شرکتها بتوانند از آن در کنار پردازندههای ARM ویندوزی (Windows-on-Arm) استفاده کنند.
درحالحاضر، اکثر گرافیکهای مجزا فقط با پردازندههای x86/x86-64 سازگاری دارند. هرچند میتوانید با کمی دستکاری، از کارت گرافیک اینتل سری Arc در کنار سیستم مبتنیبر آرم Ampere استفاده کنید، اما این کار به نصب درایور و سختافزار غیرمعمول و همچنین صبر و حوصلهی فراوان نیاز دارد.
با شروع موفقی که پردازندههای سری اسنپدراگون ایکس کوالکام داشتند و انتظار برای ورود فرمفکتورهای دسکتاپ آن، امکان دارد بازاری برای گرافیک مجزا که بهطور خاص برای معماری ARM طراحی شده باشد، ایجاد شود.