تقاضا برای گرافیک‌های Blackwell انویدیا فراتر از تصور است

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول انویدیا
پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول انویدیا برای ۱۲ ماه آینده فروخته شده‌اند و سهم بزرگی از بازار سال ۲۰۲۵ از هم‌اکنون نصیب انویدیا شده است.
تبلیغات

عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول (Blackwell) انویدیا ویژه‌ی هوش مصنوعی و HPC، به‌دلیل نقص در طراحی، به‌تعویق افتاده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد این موضوع روی تقاضا برای پردازنده‌ی مورد بحث تأثیری نداشته است.

تحلیل‌گران موسسه‌ی مورگان استنلی براساس جلساتی که با رهبران انویدیا، ازجمله جنسن‌هوانگ، داشتند می‌گویند همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول برای ۱۲ ماه آینده فروخته شده‌اند. وضعیت سفارش پردازنده‌های مورد بحث مشابه وضعیت سفارش چندماه پیش پردازنده‌های هاپر است. در نهایت از هم‌اکنون انتظار می‌رود انویدیا سهم بزرگی از بازار سال آینده را به‌دست‌ آورد.

مشتریان سنتی انویدیا ازجمله کورویوو، AWS، گوگل، متا، مایکروسافت و اوراکل، تمام پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول را که توسط انویدیا یا شریکش TSMC، در سه‌ماه آینده تولید می‌شود، پیش‌خرید کرده‌اند؛ به این معنی که مشتریان جدیدی که امروز پردازنده‌های بلک‌ول را سفارش دهند، اواخر سال آینده (۲۰۲۵) می‌توانند آن را تحویل بگیرند.

چنین تقاضای بزرگی نشان‌ می‌دهد احتمالاً انویدیا سال آینده با وجود رقابت شدید میان ای‌ام‌دی، اینتل، ارائه‌دهندگان خدمات ابری و سایر شرکت‌های بزرگ و کوچک، سهم بزرگی از بازار را از آن خود خواهد کرد.

جوزف‌مور، تحلیلگر مورگان‌ استنلی می‌گوید: «ما همچنان بر این باوریم که انویدیا احتمالاً در سال ۲۰۲۵ سهم بزرگی از پردازنده‌های هوش مصنوعی را به‌دست خواهد آورد.»

حال که انویدیا مشکلات طراحی پرازنده‌های گرافیکی B100 و B200 را حل کرده است، این شرکت نیز می‌تواند به اندازه‌ی TSMC پردازنده‌ی گرفیکی بلک‌ول تولید کند. هردو پرازنده‌های گرافیکی B100 و B200 از بسته‌بندی CoWoS-L TSMC استفاده می‌کنند؛ باید دید که آیا بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی تراشه در جهان، یعنی TSMC، ظرفیت CoWoS-L کافی دارد یا خیر.

برای یادآوری، CoWoS یک روش نوآورانه برای بسته‌بندی، شامل قراردادن چندین ریزتراشه روی یک ویفر است؛ در باب اهمیت فناوری CoWoS می‌توان به فاکتورهایی هم‌چون استفاده‌ی بهینه از فضا و کارایی، بهبود عملکرد پردازنده، کاهش مصرف برق و مقرون‌به‌صرفه‌بودن اشاره کرد.

درنهایت از آنجایی که تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی هرلحظه افزایش می‌یابد، باید دید که سازندگان حافظه می‌توانند حافظه‌ی HBM3E کافی برای پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته مانند بلک‌ول تولید کنند یا خیر. به‌خصوص که انویدیا حافظه‌ی HBM3E سامسونگ را برای پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول تایید نکرد. این موضوع یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر عرضه‌ی پردازنده‌های بلک‌ول انویدیا است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات