نمایش عملکرد فناوری های RTX انویدیا روی معماری ARM
انویدیا در کنفرانس توسعهدهندگان بازی (GDC) از بهروزرسانی جدید و مهمی برای قابلیتهای DLSS و RTX خود خبر داد که براساس آن، قابلیتهای مذکور برای آرم و لینوکس پشتیبانی خواهند شد. انویدیا در GDC با اجرای دمو بازیهای Wolfenstein: Youngblood و The Bistro روی سیستمی متشکل از تراشه مدیاتک Kompanio آرم (۸ هسته پردازشی ۶ نانومتری) و کارت گرافیک RTX 3060 قابلیتهای این بهروزرسانی را به کاربران نشان داد.
مقاله مرتبط:
در این دو دمو، عملکرد تکنولوژیهای جدید RTX نشان داده شده است که عبارتاند از:
۱. فناوری Deep Learning Super Sampling یا بهاختصار DLSS: بهرهگیری از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود نرخ فریم تصاویر و همچنین ارتقای جلوههای گرافیکی بازیهای ویدئویی؛
۲. فناوری RTX Direct Illumination یا بهاختصار RTXDI: امکان اضافهشدن نورپردازی پویا و پرتوهای دینامیک در محیط بازیهای ویدئویی بهوسیله توسعهدهندگان؛
۳. فناوری NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser یا بهاختصار NRD: استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای رندر سریعتر تصاویر باکیفیت؛
۴. فناوری RTX Memory Utility یا به اختصار RTXMU: بهینهسازی نحوه استفاده اپلیکیشنها از حافظه گرافیکی؛
۵. فناوری RTX Global Illumination یا بهاختصار RTXGI: بازسازی نحوه بازتاب پرتوهای نور در محیط دنیای واقعی.
تکنولوژیهای RTXDI و NRD و RTXMU SDKS هماکنون ازطریق سیستمعاملهای لینوکس و کرومیوم برای پردازندههای Arm دردسترس قرار دارند. DLSS و RTXGI نیز بهزودی برای آنها فراهم خواهد شد؛ اما علاقهمندان حتما متوجه فناوری جدید، یعنی RTX Memory Utility یا RTXMU شدهاند. RTXMU درواقع SDK متنباز شرکت انویدیا است که از همین امروز برای عموم کاربران عرضه شده است. هدف آن نیز کاهش حجم مصرف حافظه گرافیکی بهوسیله اپلیکیشنهای مختلف تحت APIهای DirectX Raytracing و Vulkan Ray Tracing است.
در متن معرفی RTXMU، به کلیدواژههای «صرفهجویی در زمان»، «حذف حافظه اتلافی»، «جلوگیری از تکهتکهشدن روند پروسس» و «متنبازبودن» این تکنولوژی اشاره شده است. تصاویر زیر نشان میدهند میزان مصرف حافظه گرافیکی در کارتهای GeForce RTX هنگام فعالبودن RTXMU تا چه حد کاهش پیدا میکند.
انویدیا علاوهبراین نسخه جدید درایور Game Ready را با کد 471.41. منتشر کرده که قرار است بهترین تجربه اجرای بازیهای Red Dead Redemption 2 و Chernobylite را در هنگام استفاده از فناوری NVIDIA DLSS فراهم کند. بازی Chernobylite که قرار است از ۲۸ جولای (۶ مرداد) از حالت Steam Early Access خارج شود، یکی از بیشترین نرخ بهبود عملکرد در میان بازیهایی را دریافت کرده که از DLSS پشتیبانی میکنند تا در رزولوشن 4K با بیش از ۸۰ درصد افزایش متوسط نرخ فریم مواجه شود.
علاوهبراین، مطابق معمول نسخه جدید درایورهای NVIDIA Game Ready اصلاحات و بهبود عملکرد سختافزاری را برای بازیهای مختلف بهدنبال دارد که جزئیات آن را در فهرست زیر ملاحظه میکنید:
۱. رفع خطای Hardware acceleration stops working در اپلیکیشن Capture One؛
۲. رفع مشکل غیرفعالشدن فیلتر NOHud/RemoveHud در بازی Valorant؛
۳. رفع مشکل توقف در جریان گیمپلی بازی در Doom Eternal؛
۴. رفع مشکل اجرانشدن بازی در League of Legends؛
۵. تغییر رنگ نشانگر ماوس در هنگام فعالبودن HDR روی برخی نمایشگرهای DSC؛
۶. رفع مشکل حالت تارشدن صفحه بازی با فیلتر Ansel DOF؛
۷. رفع مشکل محدودشدن رزولوشن برخی نمایشگرها به ۶۴۰ در ۴۸۰.
نظرات