پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل از همین حالا AMD را خوشحال کرده‌اند

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD در مقابل Intel
برخلاف چیزی که اینتل ادعا کرده بود، به نظر می‌رسد پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک در حد انتظار ظاهر نمی‌شوند.
تبلیغات

ظاهرا پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ‌تاپی اینتل که با نام میتیور لیک شناخته می‌شوند، بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کردیم و به همین دلیل شایعاتی مبنی‌بر خشمگین بودن سازندگان لپ تاپ از پیشرفت‌های جزئی و ناامیدکننده‌ی پردازنده های جدید اینتل به‌گوش می‌رسد.

یکی از افشاگران با انتشار ویدیویی در کانال یوتیوب خود، اعلام کرد که پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک بهبود عملکرد «قابل توجهی» را نسبت به نسل ۱۳ (رپتور لیک) ارائه نمی‌دهند و این موضوع تولیدکنندگان را ترغیب کرده که برای بازاریابی بهتر به سراغ پردازنده‌ AMD بروند.

بسیاری از شرکت‌ها قصد دارند شانس خود را با پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD امتحان کنند که برجسته‌ترین نمونه‌های آن با کدنام Strix point و Hawk Point شناخته می‌شوند. به گفته‌ی AMD این پردازنده‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود ارائه می‌کنند که در مقایسه با بهبود عملکرد تنها ۶ درصدی در CPU-های جدید اینتل بسیار قابل توجه است.

می‌توان انتظار داشت که لپ‌تاپ‌های بیشتری در سال ۲۰۲۴ و بعد از آن، از پردازنده‌های رایزن ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ مبتنی بر معماری Zen 5 استفاده کنند.

افشاگر معتقد است از زمانی که اینتل اعلام کرد پردازنده‌های میتیور لیک برای دسکتاپ عرضه نمی‌شوند، باید این مشکلات را در نظر می‌گرفت. علاوه‌بر این، عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار پردازنده‌های میتیور لیک نسبت به پردازنده‌های رپتور لیک، به AMD اجازه می‌دهد تا با CPU-های جدیدش درون لپ‌تاپ‌های بیشتری قرار بگیرد.

گفته می‌شود اینتل رسماً پردازنده‌های نسل ۱۴ میتیور لیک را در تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) رونمایی می‌کند. این سری از پردازنده‌ اینتل که از سیستم نام‌گذاری جدید Core Ultra به جای Core i بهره می‌برند اولین CPU-های اینتل هستند که از طراحی کاشی محور (مشابه چیپلت در AMD) استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که اینتل در این نسل به آن اشاره می‌کند واحد جدیدی در تراشه به نام NPU است. NPU (واحد پردازش عصبی) واحد مربوط به پردازش‌های هوش مصنوعی است که قرار است یکی از نقاط قوت این پردازنده‌ها باشد. اینتل تمرکز خود را روی هوش مصنوعی قرار داده است تا حداقل عملکرد ضعیف پردازنده‌های نسل اول Core Ultra را پنهان کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات