این فن انقلابی سیستم خنک‌کننده پیشرفته را وارد دستگاه‌های فوق باریک می‌کند

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
سه چیپ روی همدیگر از نمای بالا
فن ۱ میلی‌متری جدید، می‌تواند انقلاب بعدی سیستم‌های خنک‌کننده شود.
تبلیغات

تصور کنید بتوانیم مزایای درایورهای صوتی حالت جامد، به‌ویژه نازکی بسیار زیاد و نبود قطعات متحرک در آن‌ها را به فن‌های خنک‌کننده بیاوریم. این همان چیزی است که شرکت xMEMS قصد دارد با تراشه‌ی میکروخنک‌کننده ‌یجدید خود با نام XMC-2400 به‌ آن دست یابد.

تراشه‌ی XMC-2400 درواقع فنی حالت‌جامد به ارتفاع ۱ میلی‌متر است که می‌تواند دستگاه‌های بسیار نازک مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به‌طور مؤثر خنک کند. این تراشه بر‌اساس همان فناوری MEMS (سیستم‌های میکروالکترومکانیکی) ساخته شده است.

دو چیپ در کنار یک گوشی روی میز
xMEMS

از تراشه‌ی میکروخنک‌کننده‌ی xMEMS می‌توان در ساخت هدفون‌هایی خنک‌کننده‌ی گوش و کنترلرهای بازی ضد‌گرما و تبلت‌هایی بسیار نازکی استفاده کرد که می‌توانند پایداری خود را در استفاده طولانی حفظ کنند.

ازآنجاکه این دستگاهی حالت‌جامد است، در آن هیچ قطعه‌ی متحرک مانند روتر یا پره برای خراب‌شدن وجود ندارد و به‌دلیل طراحی نازک تراشه‌ی XMC-2400، می‌توان آن را مستقیماً روی اجزای تولیدکننده‌ی گرما مانند APUها و GPUها قرار داد. همچنین، با درجه‌ی حفاظت IP58 در‌برابر گردو‌غبار و آب مقاوم است.

بنر چند چیپ روی یکدیگر
xMEMS

طبق گفته‌ی مایک هاوس هولدر، معاون بازاریابی و توسعه‌ی تجاری شرکت xMEMS، تراشه‌ی میکروخنک‌کننده‌ی XMC-2400 از مدولاسیون اولتراسونیک برای ایجاد پالس‌های فشار به‌منظور حرکت هوا استفاده می‌کند.

وزن تراشه‌ی مذکور کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم است و می‌تواند با ۱۰۰۰ پاسکال فشار در هر ‌ثانیه، تا ۳۹ سانتی‌متر‌مکعب هوا را جابه‌جا کند. او قیمت هر تراشه XMC-2400 را کمتر از ۱۰ دلار پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد  تا پایان سال، آن‌ها را به شرکای تجاری خود تحویل دهد.

در‌نهایت، این نوآوری می‌تواند به توسعه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته‌تر و با کارایی بیشتر منجر شود. با استفاده از فن ۱ میلی‌متری روی تراشه، تولیدکنندگان می‌توانند دستگاه‌هایی با طراحی‌های نازک‌تر و سبک‌تر ارائه دهند که همچنان از عملکرد مطلوبی برخوردار باشند. این فناوری می‌تواند به‌عنوان گامی مهم در جهت بهبود تجربه‌ی کاربری و افزایش رضایت مصرف‌کنندگان در دنیای فناوری محسوب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات