ایلان ماسک ۱۰۰ هزار گرافیک H200 را در ۱۹ روز راه‌اندازی کرد؛ مدیرعامل انویدیا: این کار معمولاً ۴ سال طول می‌کشد!

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره خوشحال ایلان ماسک با کت شلوار مشکی و پیراهن سفید
ایلان ماسک در اقدامی شگفت‌انگیز، ۱۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H200 انویدیا را در ۱۹ روز راه‌اندازی کرد.
تبلیغات

ایلان ماسک و تیم xAI با دستیابی به شاهکاری مهندسی، موفق شدند در مدت‌زمان ۱۹ روز، یک ابرخوشه‌ی متشکل از ۱۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H200 Blackwell را راه‌اندازی کنند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در ایکس، داستان دستاورد مهندسی شگفت‌انگیز ماسک را روایت کرد.

هوانگ، ماجراجویی ۱۹ روزه‌ی ماسک را با تحسین و احترام توصیف می‌کند و این تلاش را «فراانسانی» می‌نامد. تیم xAI ظاهراً در کمتر از سه هفته از مرحله‌ی «مفهومی» به سازگاری کامل با «تجهیزات» انویدیا رسیده‌اند. این امر شامل اجرای نخستین دور آموزش هوش مصنوعی xAI روی ابرخوشه‌ی تازه راه‌اندازی‌شده نیز می‌شود.

ایلان ماسک درحال راه‌اندازی گرافیک‌های H200 در دیتاسنتر
xAI

تلاش‌های اخیر ماسک شامل ساخت کارخانه‌ی عظیم ایکس، محل استقرار پردازنده‌های گرافیکی و تجهیز کامل آن به سیستم خنک‌کننده‌ی مایع و تأسیسات برق برای فعال‌سازی ۲۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی بود. همچنین، هماهنگی گسترده‌ای میان تیم‌های مهندسی انویدیا و ایلان ماسک برای حمل و نصب دقیق و یکپارچه‌ی تمامی سخت‌افزارها و زیرساخت‌ها صورت گرفت.

مدیرعامل انویدیا می‌گوید یک دیتاسنتر معمولی چهار سال زمان نیاز دارد تا کاری را انجام دهد که ایلان ماسک و تیمش در ۱۹ روز به انجام رساندند. سه سال از این مدت صرفاً به برنامه‌ریزی و سال چهارم به حمل‌و‌نقل تجهیزات، نصب آن‌ها و راه‌اندازی کل سیستم اختصاص می‌یافت.

هوانگ به‌طور مفصل، پیچیدگی شبکه‌سازی در سخت‌افزار انویدیا را شرح می‌دهد. او توضیح می‌دهد که شبکه‌سازی تجهیزات انویدیا مانند شبکه‌سازی سرورهای سنتی دیتاسنترها نیست. هر گره در این سیستم، به تعداد بسیار زیادی سیم متصل است و پشت هر کامپیوتر، انبوهی از سیم‌ها مشاهده می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات