مسافرت زیاد و گفتگو در مورد آن، خوشحالی افراد را افزایش می‌دهد

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
کسانی که می‌خواهند پس از دنیاگیری کرونا به سفر بروند حالا برای این کار از پشتوانه‌ی علمی برخوردار هستند. طبق پژوهشی جدید، مسافرت مکرر می‌تواند حس خوشحالی و رضایت از زندگی را افزایش دهد.
تبلیغات

به گزارش ScienceDaily و براساس پژوهش جدیدی که در Tourism Analysis منتشر شده است، سفر مکرر می‌تواند حس رضایت از زندگی را افزایش بدهد. چون چو چن، استادیار دانشکده‌ی مدیریت کسب‌وکار گردشگری در دانشگاه ایالتی واشینگتن، از طریق پرسش‌‌نامه‌ای به بررسی علت مسافرت زیاد برخی افراد و تأثیر طولانی‌مدت سفر و گردشگری بر خوشحالی و سلامت پرداخت.

براساس نتایج تحلیل چن، افرادی که بیشتر به اطلاعات گردشگری توجه دارند و مدام درباره‌ی برنامه‌های سفر با یکدیگر بحث می‌کنند، بیشتر از سایرین به تعطیلات منظم می‌روند. شرکت‌کنندگان این پرسش‌نامه که مرتب به سفر می‌رفتند و حداقل ۱۲۰ کیلومتر از خانه‌ی خود دور می‌شدند، ۷ درصد خوشحال‌تر از افرادی هستند که به‌ندرت به سفر می‌روند یا اصلا نمی‌روند. به گفته‌ی چن:

مواردی مثل کار، زندگی خانوادگی و دوستان نقش مهم‌تری در سلامت ایفا می‌کنند؛ ولی افزایش تجربه‌های سفر، اثر اندک اما چشمگیری بر سطح رضایت از زندگی دارد. این تأثیر نشان‌دهنده‌ی اهمیت خارج شدن از روال معمول زندگی و دستیابی به تجربه‌های جدید است.

پژوهش‌های قبلی به بررسی مزایای سلامتی و کاهش استرس در تجربه‌های گردشگری می‌پرداختند؛ اما معمولا اثر یک سفر یا تعطیلات را در نظر می‌گرفتند. پژوهش چن با بررسی پژوهش‌های قبلی و بررسی مزایای پایدار سفرهای متوالی در طول یک سال، یک گام جلوتر رفت.

از شرکت‌کنندگان پژوهش درباره‌ی اهمیت سفر در زندگی، زمان صرف‌شده برای برنامه‌ریزی و تعطیلات آینده و همچنین تعداد سفرها در طول یک سال و  رضایت شغلی پرسیده شد. از میان ۵۰۰ شرکت‌کننده‌ی پرسش‌نامه، بیش از نیمی از آن‌ها بیش از چهار سفر لذت بخش را در طول یک سال تجربه کردند. تنها ۷ درصد از شرکت‌کنندگان به هیچ سفری نرفته بودند.

از طرفی به دلیل محدودیت سفر در طول دنیاگیری کرونا، اهمیت صنعت گردشگری بیش از گذشته مشخص شد. براساس نتایج یک پژوهش، شرکت‌های سفر، اقامت‌گاه‌ها و حتی ایرلاین‌ها می‌توانند کمپین‌های شبکه‌ی اجتماعی از جمله هشتگ‌هایی درباره‌ی مزایای علمی تعطیلات ایجاد کنند تا علاقه‌ی مردم را به بحث درباره‌ی سفر افزایش بدهند. چن می‌افزاید:

براساس پژوهش‌ها، هرچه افراد بیشتر درباره‌ی تعطیلات صحبت کنند، احتمال عملی کردن برنامه‌ها افزایش می‌یابد. به این ترتیب انگیزه‌ی افراد برای شروع تعطیلات افزایش خواهد یافت.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات