کووید ۱۹ می‌تواند سلول‌های عضله قلب را از بین ببرد

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید با استفاده از مدل‌های آسیب بافت قلب جزئیات نحوه‌ی آلوده‌شدن قلب به ویروس کرونا را نشان دادند.
تبلیغات

از همان اوایل دنیاگیری، کووید ۱۹ با مشکلات قلبی ازجمله کاهش توانایی پمپاژ خون و ریتم غیرطبیعی قلب همراه بوده است. یکی از پرسش‌های پژوهشگران این بوده است: آیا این مشکلات ناشی از آلوده‌شدن قلب به ویروس است یا پاسخ التهابی دربرابر عفونت ویروسی در نقاط دیگر بدن است که موجب آن می‌شود؟ چنین جزئیاتی برای درک بهترین روش برای درمان‌ عفونت‌های ویروس کرونا نتایجی به‌همراه دارد که قلب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به‌گزارش ساینس‌دیلی، مطالعه‌ی جدیدی از پژوهشگران دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشینگتن در سنت‌لوئیس شواهدی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد آسیب قلبی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ناشی از حمله و تکثیر ویروس درون سلول‌های عضله‌ی قلب است که موجب مرگ سلول‌ها می‌شود و در انقباض عضله اختلال ایجاد می‌کند.

پژوهشگران از سلول‌های بنیادی برای مهندسی بافت قلبی استفاده کردند که عفونت انسانی را مدل‌سازی می‌کند و به مطالعه‌ی بیماری‌ و ایجاد درمان‌های ممکن می‌تواند کمک کند. کوری جی لاوین، نویسنده‌ی ارشد مطالعه می‌گوید:

در اوایل دنیاگیری، شواهدی داشتیم که ویروس کرونا می‌تواند موجب نارسایی قلبی یا جراحت قلبی در افراد کاملا سالم شود که برای جامعه‌ی کاردیولوژی هشدار‌دهنده بود. بحث‌هایی دراین‌باره وجود داشته است که آیا این امر ناشی از عفونت مستقیم قلب است یا پاسخ التهابی نظام‌مندی است که به‌علت عفونت ریه رخ می‌دهد. مطالعه‌ی ما منحصربه‌فرد است؛ زیرا به‌طورقطعی نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که دچار نارسایی قلبی می‌شوند، ویروس قلب، به‌ویژه سلول‌های عضله‌ی قلبی را آلوده می‌کند.

لاوین و همکارانش از سلول‌های بنیادی نیز برای مهندسی بافتی استفاده کردند که نحوه‌ی انقباض بافت قلب را مدل‌سازی می‌کرد. آنان با مطالعه‌ی این مدل‌های بافت قلب مشخص کردند که عفونت ویروسی نه‌تنها سلول‌های عضله قلب را از بین می‌برد؛ بلکه واحدهای فیبر عضلانی مسئول انقباض قلب را نیز تخریب می‌کند. افزون‌براین، نشان دادند مرگ سلولی و از‌دست‌رفتن فیبرهای عضله‌ی قلب حتی در نبود التهاب نیز ممکن است اتفاق افتد. لاوین معتقد است: «التهاب می‌تواند ضربه دوم را پس از آسیب ناشی از خود ویروس به قلب وارد کند؛ اما خود التهاب علت اصلی آسیب قلبی نیست.»

عفونت‌های ویروسی دیگر نیز با آسیب قلبی همراه بوده‌اند؛ اما به‌گفته‌ی لاوین، ویروس عامل کووید ۱۹، یعنی SARS-CoV-2، ازنظر تأثیرش بر قلب‌، خصوصا در سلول‌های ایمنی منحصربه‌فرد است که دربرابر عفونت پاسخ می‌دهند. در کووید ۱۹، سلول‌های ایمنی شامل ماکروفاژها، مونوسیت‌ها و سلول‌های دندریتیک در پاسخ ایمنی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در بیشتر ویروس‌های دیگر تأثیرگذار بر قلب سلول‌های T و B سیستم ایمنی در صحنه هستند. لاوین بیان می‌کند:

کووید ۱۹ درمقایسه‌با ویروس‌های دیگر، موجب پاسخ ایمنی متفاوتی در قلب می‌شود و هنوز معنای آن را نمی‌دانیم. به‌طورکلی، سلول‌های ایمنی که در واکنش دربرابر ویروس‌های دیگر مشاهده می‌شوند، معمولا با بیماری نسبتا کوتاهی مرتبط هستند که با مراقبت‌های حمایتی رفع می‌شود. بااین‌حال، سلول‌های ایمنی که در بیماران قلبی کووید ۱۹ می‌بینیم، معمولا با وضعیت مزمنی همراه هستند که ممکن است پیامدهای بلندمدتی به‌همراه داشته باشد. این‌ها ارتباط هستند؛ بنابراین برای درک علت آنچه اتفاق می‌افتد، به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

یکی از دلایل دشواربودن مشخص‌کردن علت آسیب قلبی، مشکل مطالعه‌ی بافت قلبی بیماران کووید ۱۹ است. پژوهشگران توانستند یافته‌هایشان را با مطالعه‌ی بافت چهار بیمار کووید ۱۹ تأیید کنند که دچار جراحت قلبی مرتبط با عفونت بودند؛ اما پژوهش‌های بیشتری لازم است. برای این منظور، پژوهشگران برای ایجاد مدل موش از جراحت قلبی در حال تلاش هستند. لاوین درپایان می‌افزاید:

حتی افراد جوان دچار علائم بسیار خفیف ممکن است بعدها دچار مشکلات قلبی شوند که ظرفیت ورزششان را محدود می‌کند. می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی می‌افتد تا بتوانیم از آن پیشگیری یا آن را درمان کنیم. در همین حین، از همه می‌خواهیم این ویروس را جدی بگیرند و تمام تلاششان را برای احتیاط و توقف انتشار ویروس به کار گیرند تا در آینده با همه‌گیری بزرگ‌تری از بیماری قلبی پیشگیری‌کردنی روبه‌رو نشویم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات