وزارت بهداشت: حتی با پرهیز از تجمع، آمار مرگ و میر کرونا در یک ماه آینده صعودی خواهد بود

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌ گفته معاون وزیر بهداشت، طبق پیش‌بینی مراجع بین‌المللی و حتی در صورت پرهیز از تجمع، تا یک ماه‌ و نیم آینده مرگ‌ومیر کرونا در کشور صعودی خواهد بود.
تبلیغات

معاون کل وزیر بهداشت شب گذشته در ارتباط با بخش خبری شبکه یک سیما اعلام کرد که ابتلا به کرونا در ایران تا یک ماه آینده افزایش خواهد یافت و بر همین اساس، مرگ و میر تا یک ماه و نیم آینده صعودی خواهد بود؛ البته این پیش‌بینی با توجه به شرایط عادی و پرهیز از تجمع انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ایرج حریرچی اعلام کرد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی میان مردم به زیر ۳۸ درصد رسیده و حتی رفت‌و‌آمد مردم نسبت به شرایط عادی، برای مثال تابستان سال‌های ۹۶ و ۹۷، با رشد ۱۷ درصدی رو‌به‌رو شده است. به گفته معاون وزیر بهداشت:

گویی مردم دچار لجبازی با خودشان و هر کسی با گروه دیگر شده است. مهم‌ترین وظیفه دینی و ملی ما این است که همه ما باید این فکر را کنیم که در این ایام، برای حفظ جان خود و رعایت شیوه‌نامه‌ها، چه اقداماتی را هر ایرانی باید انجام دهد و چگونه جان ایرانیان، شیعیان و مسلمانان را در این ماه مقدس حفظ کنیم.

معاون کل وزیر بهداشت اضافه کرد:

حریرچی: اگر واکسیناسیون زودتر انجام می‌شد، دچار وضع کنونی کرونا در کشور نمی‌شدیم

نمی‌توانیم همه مسئولیت‌ها را متوجه مردم کنیم؛ اگر در واکسیناسیون دچار بدعهدی خارجی‌ها و مشکلات مالی و برخی مسائل داخلی نمی‌شدیم و زودتر انجام می‌گرفت، چنین وضعی را نداشتیم. اگر اعمال قانون و حمایت مالی از اقشار آسیب‌پذیر بیشتر می‌شد، دچار وضعیت کنونی نمی‌شدیم.

 حریرچی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که بیمارستان‌های کشور شدیداً از نظر امکانات و نیرو و توان نیروها دچار مشکل شده‌اند و یک‌سوم تخت‌های بستری تکمیل شده؛ این در حالی است که در حال حاضر، بیماران سرطانی و قلبی، عروقی و تصادفی هم بیش از گذشته مراجعه می‌کنند.

به گفته معاون وزیر بهداشت نیاز است حکومت اقدامات فوری در اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغلی مانند رستوران‌ها و محل‌های تجمع انجام دهد؛ همچنین امکانات بیمارستانی و مسائل مالی را تقویت کند چرا که ظاهراً «هیچ‌وقت توان تعطیلی عمومی از ابتدای شیوع کرونا» را نداشته است.

در همین زمینه، دیروز وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد کرد که اختیار به کمیته‌های استانی برای اعمال محدودیت برحسب شدت بیماری در استان‌ها داده شود. به گزارش وبدا، سعید نمکی با اشاره به افزایش ابتلا به کرونا پس از عزاداری‌های محرم سال گذشته نوشت:

سال گذشته در اکثر هیئات مذهبی، عاشقان اهل بیت، وعاظ ارجمند، مداحان گرامی و هیئت امناء هیئت‌های عزاداری همکاری صمیمانه‌ای داشتند. مع‌الوصف در بعضی نقاط با عدم توجه به شیوه‌نامه‌ها پس از محرم خیزهائی از بیماری داشتیم و تعدادی از عزیزان مبتلا و گرفتار شدند.امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند، گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است، با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری، هرگونه پروتکل‌شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب‌آوری مراکز درمانی مؤثر باشد.تأکید مکرر مقام معظم رهبری و حضرت‌عالی در آخرین جلسه هیئت محترم دولت و دیگر عزیزان یقیناً مؤثر خواهد بود. مع‌الوصف اینجانب و همکارانم بسیار نگرانیم که هرگونه بار اضافه‌تر بیماری به هر دلیل به وخامت اوضاع بیفزاید. تقاضا می‌شود به‌عنوان رئیس محترم ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمائید به نحو مقتضی اهمیت تأثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل‌ها به مقامات ناظر و اجرائی در سطح استان‌ها ابلاغ شود.

اکنون پوشش واکسیناسیون در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان، قم و هرمزگان به متولدین سال‌های ۴۸ تا ۵۷ و در دیگر شهرستان‌های کشور به متولدین سال ۴۷ و قبل از آن رسیده است. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر دیروز، ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر دُز دوم را تزریق کرده‌اند که مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور را به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دُز می‌رساند.

طی دو روز گذشته، نرخ ابتلا و مرگ و میر براثر کرونا در کشورمان به بالاترین حد خود از ابتدای این پاندمی رسیده؛ تا ظهر روز گذشته، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین ۵۸۸ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

هم‌اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات