آیا این هفت راهکار واقعا از نیش‌زدن پشه‌ها جلوگیری می‌کند؟

سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پشه
پشه جانوری است که شب‌های تابستانی ما را خراب می‌کند. اقدامات رایجی وجود دارد که برای دور نگه‌داشتن پشه‌ها انجام می‌شود. آیا این اقدامات مؤثر هستند؟
تبلیغات

همه‌ی ما دوستی داریم که پر از نیش پشه است و دوست دیگری را داریم که حتی جای یک نیش پشه هم روی بدنش وجود ندارد. علت آن است که پشه‌ها از حس بویایی خود برای پیدا‌کردن افراد و نیش‌زدنشان استفاده می‌کنند و برخی افراد برای پشه‌ها بوی جذاب‌تری دارند. با استفاده از عطر، صابون، رژیم غذایی و... می‌توانیم بوی خود را تغییر دهیم؛ اما کدام‌یک از این تغییرات موجب می‌شود پشه‌ها ما را نیش نزنند؟

مارک صابون

به‌نوشته‌ی وب‌سایت کانورسیشن، صابون‌ها بر بوی ما تأثیر می‌گذارند؛ اما افرادی که از صابون مشابهی استفاده می‌کنند، ممکن است درنهایت بوی متفاوتی داشته باشند. مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شد، نشان داد شست‌وشو با صابون‌های برند داو و سیمپل تروث موجب می‌شد برخی افراد برای پشه‌ها جذاب‌تر شوند؛ ‌درحالی‌که شست‌وشو با صابون نیتیو آن‌ها را دفع می‌کرد. ناگفته نماند که برای برخی دیگر هیچ‌یک از صابون‌های مذکور در جذابی‌شان برای پشه‌ها تأثیرگذار نبود. شاید بد نباشد از صابون نیتیو استفاده کنید؛ اما تضمینی وجود ندارد که پشه‌ها را از شما دور کند.

موز

شاید مایل باشید تابستان امسال به‌جای موز، انگور بخورید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید. مطالعه‌ای آمریکایی نشان داد وقتی برخی افراد موز می‌خوردند، پشه‌ها بیشتر جذب بوی دستانشان می‌شدند؛ اگرچه این الگو درباره‌ی تمام میوه‌ها دیده نشد. همین آزمایش با استفاده از انگور تکرار شد و تغییری در میزان جذابیت شرکت‌کنندگان برای پشه‌ها پس از خوردن انگور وجود نداشت.

آب‌جو

مطالعه‌ای از سال ۲۰۱۰ اندازه‌گیری کرده بود که آیا نوشیدن آب‌جو بر جذابیت افراد برای پشه‌ها تأثیرگذار است یا خیر. نتایج نشان داد پس از نوشیدن آب‌جو، بوی بدن داوطلبان برای پشه‌ها جذاب‌تر بود. هیچ تغییری در میزان جذب‌شدن پشه‌ها به داوطلبان پس از نوشیدن آب مشاهده نشد.

دئودورانت

مطالعه‌ای که در مجله‌ی نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد یکی از ترکیبات موجود در دئودورانت‌ها (ایزوپروپیل تترادکانوات) با ممانعت از نشستن پشه‌ها روی سطح پوشیده از دئودورانت، پشه‌ها را دفع می‌کند. در مطالعه‌ی مذکور، کاهش ۵۶ درصدی در تعداد نشستن پشه‌ها روی سطح مشاهده شد. استفاده از دئودورانت هنگام ورزش مهم‌تر است؛ زیرا مطالعه دیگری که در مجله‌ی نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد اگر عرق کرده باشید، پشه‌ها بیشتر جذب شما می‌شوند.

سیر و ویتامین B

بسیاری از مردم سیر و مکمل‌های ویتامین B را به‌عنوان روش‌های خانگی برای دفع پشه‌ها مصرف می‌کنند. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۵ منتشر شد، شرکت‌کنندگان پس از مصرف سیر یا دارونما درمعرض پشه‌ها قرار گرفتند. تعداد نیش پشه‌ها به‌همراه سنجه‌های دیگر ثبت شد و نتایج نشانگر تأثیر سیر بر دفع پشه‌ها نبود. همین‌طور مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۰۵ نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین B تأثیری بر جذابیت بوی پوست برای پشه‌ها نمی‌گذارد.

دفع‌کننده‌ی دیت

دیت (Deet) ماده‌ای شیمیایی است که در بسیاری از مواد دافع حشرات یافت می‌شود و می‌توان آن را روی پوست به‌کار برد. دیت بوی خوشی ندارد و کمی روغنی به‌نظر می‌رسد؛ اما دفع‌کننده‌ی حاوی دیت طولانی‌ترین محافظت را در‌برابر نیش پشه‌ها درمقایسه‌با سایر دافع‌ها ارائه می‌کند.

پاشیدن حشره‌کش روی لباس

اگر دوست ندارید مواد دافع را مستقیماً روی پوست خود استفاده کنید، می‌توانید حشره‌کشی مانند پرمترین را روی لباس‌های خود اسپری کنید. اسپری‌کردن حشره‌کش روی لباس روش مؤثری برای جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها است و ارتش نیز از آن استفاده می‌کند.

آیا همه موارد را امتحان کرده‌اید و هنوز پشه‌ها شما را نیش می‌زنند؟ شاید بداقبال هستید و ژنتیک شما بر بوی بدن و جذابیت شما برای پشه‌ها اثر می‌گذارد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات