مشکلی جهانی کمردرد با کنترل عوامل خطر اصلی مهارشدنی است

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
بیماری کمردرد
کمردرد، معضل شایعی است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از آن رنج می‌برند. برای مهار این بیماری علاوه‌بر کنترل عوامل خطر اصلی به روش‌های نو نیاز داریم.
تبلیغات

کمردرد، عامل اصلی کم‌توانی در جهان است و بیش‌از ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا با این بیماری زندگی می‌کنند. شیوع بالای کمردرد، یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی است که محققان در مطالعه‌‌ی منتشر‌شده در نشریه‌ی The Lancet Rheumatology به آن پرداخته‌اند.

به‌‌نقل از کانورسیشن، تجزیه‌وتحلیل سیتماتیک اخیر، داده‌های مربوط به حدود ۵۰۰ مطالعه در ۳۰ سال گذشته را ترکیب می‌کند. این ترکیب، به‌منظور تخمین بار جهانی کمردرد بر اساس کشور، سال، سن، جنس و شدت بیماری انجام شده است. بار جهانی، به ترکیبی از شایع‌بودن کمردرد و میزان ازدست‌رفتن سلامتی در نتیجه‌ی این بیماری اشاره دارد. پژوهش اخیر، به اندازه‌گیری کمردرد در افراد بالای ۵ سال می‌پردازد.

درطول سه دهه‌ی گذشته، بیماری کمردرد رتبه‌ی نخست را در بین دلایل ناتوانی افراد به‌خود اختصاص داده است. باوجوداین، کمردرد مشکل اجتناب‌ناپذیری نیست؛ حتی اگر گاهی اوقات این‌گونه به‌نظر برسد. براساس نتایج پژوهش، رسیدگی به سه عامل خطر اصلی(چاقی، سیگارکشیدن و عوامل ارگونومی در محیط کار) از سوی جامعه، می‌تواند بار کمردرد را تا ۳۹ درصد کاهش دهد.

تحقیقات پیشین ارتباط بین سیگار و ریزجریان آسیب‌دیده‌ی ستون فقرات مانند دیسک‌ کمر، مفاصل و ضعیف‌شدن استخوان‌ها را اثبات کرده‌اند. ازسوی دیگر محققان این را هم می‌دانند که سیگارکشیدن با دیگر عوامل دخیل در سبک زندگی مانند کم‌تحرکی، چاقی و خواب ناکافی در ارتباط است؛ یعنی عواملی که همگی با افزایش خطر ابتلا به کمردرد مرتبط هستند.

چاقی و سیگارکشیدن احتمال ابتلا به کمردرد را افزایش می‌دهند

به‌طور مشابه، چاقی نیز با دیگر عوامل سبک زندگی ناسالم مرتبط است که همه‌ی آن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به کمردرد را افزایش دهند. علاوه‌براین، چاقی با افزایش بار تحمیل‌شده روی ساختارهای ستون فقرات، زمینه را برای آسیب‌دیدگی این ساختارها و بروز یک پاسخ التهابی یکپارچه فراهم می‌آورد.

تصور رایج غلط در مورد کمردرد
این تصور غلط رایج که کمردرد، اغلب افراد میان‌سال شاغل را درگیر می‌کند باعث شده که این مشکل در بزرگسالان مسن‌تر نادیده گرفته شود.
کپی لینک

اهمیت بررسی عوامل خطر اصلی کمردرد

کمردرد تحث‌تأثیر عوامل مختلفی مانند عوامل زیست‌شناختی، اجتماعی و روانی قرار دارد. پیچیدگی ستون‌ فقرات ازنظر کالبدشناختی به این معنا است که در بیشتر موارد، شناسایی یک علت ساختاری ساده مانند مفصل یا عضله، حتی با تصویربرداری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست.

پیچیدگی ستون فقرات سبب می‌شود تا در اغلب موارد، تشخیص‌های صورت‌گرفته براساس علائم گزارش‌شده توسط بیمار انجام شود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که باوجود گذرابودن اکثر کمردردها و بهبودی بیمار در ۶ هفته، یک‌سوم از موارد حالت پایدار به‌خود می‌گیرند و ممکن است تا سال‌ها نیز ادامه داشته باشند. چنین تداومی در بیماری، تحمیل هزینه‌های قابل توجه به بیماران را منجر می‌شود.

بخشی از پژوهش اخیر روی این موضوع تمرکز داشت که درصورت ایجاد تغییرات اندک، چند نفر درطول ۳۰ سال آینده احتمالاَ کمردرد را تجربه خواهند کرد. براساس پیش‌بینی محققان، در این بازه‌ی زمانی بیش از ۸۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان، با این بیماری زندگی خواهند کرد. پژوهشگران باور دارند که مشکل کمردرد تنها درصورت مداخله‌ی سیاست‌گذاران ازبین خواهد رفت.

جنسیت افراد، عاملی نیست که به‌صورت مستقیم خطر ابتلا به کمردرد را تعیین کند؛ اما این بیماری در بین زنان شایع‌تر از مردان است. مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد که درمجموع ۳۹۵ میلیون زن در سراسر جهان مشکل کمردرد را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که این رقم در مردان ۲۲۵ میلیون نفر است. این اختلاف آمار را می‌توان با تفاوت در رفتارهای خودمراقبتی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی درمیان زنان و مردان توضیح داد.

میزان بروز کمردرد، تحت‌تاثیر عامل سن نیز قرار دارد. این موضوع که کمردرد بیشتر بزرگسالان شاغل را درگیر می‌کند، یک باور رایج غلط است؛ زیرا درواقع بالاترین میزان کمردرد در بین افراد بالای ۸۰ سال مشاهده می‌شود.

افراد مسن مبتلا به کمردرد، دسترسی محدودتری به درمان‌های مبتنی بر شواهد دارند؛ مانند درمان‌هایی که به بیماران در مدیریت علائم خود کمک می‌کنند و مشوق سبک زندگی سالم و دستیابی به بهبودی هستند. احتمال بهبودی بیماران مسن، کمتر از بیماران جوان است و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به علائم طولانی‌مدت کمردرد و خطر زمین‌خوردن قرار دارند.

برای کسانی که کمردرد دارند، روش‌های بهتر و مؤثرتری برای مدیریت نیاز است. مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از درمان‌های فعلی که شامل مسکن و برخی روش‌های جراحی می‌شوند، یا مؤثر نیستند یا تأثیر بسیار اندکی دارند. یافته‌های اخیر روی این موضوع تأکید دارند که صدها میلیون نفر در سراسر جهان با کمردرد زندگی می‌کنند و این یعنی تحقیقات بیشتری برای شناسایی استراتژی‌های پیشگیرانه‌ی مؤثر مورد نیاز است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات