علت سیاهی زیر چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سیاهی زیر چشم
تیرگی زیر چشم اغلب نشانه‌ی خستگی و کمبود خواب است، اما می‌تواند ناشی از آلرژی، مشکلات تیروئید، سن بالا و عوامل دیگر نیز باشد.
تبلیغات

حلقه‌های تیره دور چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی تا قهوه‌ای تیره یا سیاه به‌نظر برسند. این حلقه‌ها به‌ندرت نگران‌کننده‌اند، اما افراد ممکن است به دلایل زیبایی بخواهند آن‌ها را کاهش دهند. در برخی موارد، تیرگی زیر چشم می‌تواند نشان‌دهنده لزوم تغییر سبک زندگی مانند بهبود عادات خواب یا رژیم غذایی باشد.

کپی لینک

علت سیاهی زیر چشم چیست

برای بسیاری از افراد تیرگی دور چشم همیشگی نیست. به‌نوشته‌ی وب‌سایت مدیکال نیوز تودی، علت تیرگی دور چشم می‌تواند ژنتیکی باشد یا نتیجه‌ای از گردش خون ضعیف در ناحیه زیر چشم باشد که ناشی از ترکیبی از عوامل سبک زندگی مانند استعمال دخانیات، مواجهه بیش‌ازحد با نور خورشید یا خیره شدن به مدت طولانی به صفحات نمایش است.

تیرگی زیر چشم در بیشتر موارد علت نگران‌کننده‌ای ندارد و ناشی از خستگی و کمبود خواب است

در اغلب موارد، حلقه‌های سیاه به سادگی بخشی از پیری هستند. آن‌ها معمولا نگران‌کننده نیستند، اما اگر تغییر رنگ و تورم تشدید شود یا موجب آزار فرد شود، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک می‌تواند مشکل را تشخیص داده و درمان مناسبی را تجویز کند.

به طور خلاصه، دلایل سیاهی زیر چشم عبارتند از:

  • کمبود خواب یا عادات بد خوابیدن
  • آلرژی‌
  • هایپرپیگمنتیشن(افزایش غیرطبیعی رنگدانه‌های پوستی) که زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ملانین بیشتری تولید می‌کند
  • کاهش سطح بافت چربی اطراف چشم
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • کم‌خونی ناشی از کمبود آهن
  • قرار گرفتن بیش‌ازحد درمعرض نور خورشید
  • مالش مکرر چشم
  • پیری
  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • مشکلات تیروئید
  • کم‌آبی بدن
  • درماتیت (التهاب پوست)
  • استفاده از قطره‌های چشمی نظیر بیماتوپروست برای درمان آب‌سیاه (گلوکوم)

عوامل خطرساز تیره شدن زیر چشم عبارتند از:

پیری: از دست دادن بافت چربی و نازک شدن پوست اطراف چشم بخشی از روند پیری است. این تغییرات می‌تواند موجب شود حلقه‌های سیاه دور چشم در افراد مسن‌ مشهودتر باشد. گود رفتن زیر چشم‌ها که همزمان با پیری رخ می‌دهد، نیز می‌تواند موجب شود زیر چشم تیره به ‌نظر برسد.

رنگ پوست: حلقه‌های تیره دور چشم افرادی را که پوست تیره‌تری دارند، بیشتر از افراد سفیدپوست تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. تصور می‌شود این امر ناشی از تغییر در تولید رنگدانه‌های پوست باشد.

ژنتیک: سیاهی زیر چشم می‌تواند ارثی باشد. اگر کسی سیاهی زیر چشم داشته باشد، این وضعیت احتمالا در بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی او هم به چشم می‌خورد.

خیار
کپی لینک

درمان‌های خانگی سیاهی زیر چشم

ممکن است بتوان با درمان‌های خانگی ساده سیاهی دور چشم را کاهش داد. اگرچه، برخی از این درمان‌ها ازنظر علمی ثابت نشده‌اند، با توجه به اینکه غالباً ارزان بوده و اثرات جانبی ندارند، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشند.

خواب بیشتر: برای کاهش یا پیشگیری از تیرگی دور چشم باید به خوبی استراحت کرد. استفاده از بالش اضافی برای بالاتر بردن سر نیز می‌تواند به کاهش تیرگی و تورم اطراف چشم کمک کند.

خیار: قرار دادن برش‌های خیار روی چشم ممکن است به تسکین چشم‌های خسته کمک کند و تورم را کاهش دهد. محتوای بالای آب و ویتامین سی موجود در خیار ممکن است به تغذیه و مرطوب نگه داشتن پوست کمک کند. خیار همچنین حاوی ماده‌ی سیلیکا است که برای حفظ سلامت بافت ضروری است.

کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد روی چشم‌ها می تواند عروق خونی را منقبض کند و موجب کاهش تورم و تیرگی زیر چشم شود.

چای کیسه‌ای: چای کیسه‌ای ممکن است به کاهش حلقه‌های تیره و پف زیر چشم‌ها کمک کند. کافئین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و موجب افزایش گردش خون در ناحیه اطراف چشم‌ها می‌شود. دو عدد چای کیسه‌ای را در آب بجوشانید و پس از سرد شدن، آن‌ها را روی چشمان خود قرار دهید. می‌توان از چای کیسه‌ای حاوی چای سبز، چای سیاه یا گیاه‌های دیگر استفاده کرد.

ماساژ صورت: گردش خون ضعیف در اطراف پوست‌ها می‌تواند موجب تیرگی دور چشم شود. ماساژ آرام ناحیه اطراف چشم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی‌اکسیدان: کرم‌ها و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند ممکن است به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کنند. ویتامین ای و ویتامین سی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است به درمان تیرگی زیر چشم کمک کنند.

آرایش: اگرچه آرایش کردن حلقه‌های تیره دور چشم را تغییر نمی‌دهد، می‌توانید با استفاده از کانسیلر سیاهی زیر چشم خود را بپوشانید.

کپی لینک

درمان‌های پزشکی سیاهی زیر چشم

اگر درمان‌های خانگی به رفع سیاهی دور چشم کمک نکرد، می‌توان برای دریافت توصیه پزشکی به پزشک مراجعه کرد. درمان‌های پزشکی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کرم‌های موضعی: کرم‌های روشن‌کننده می‌توانند به کاهش هایپرپیگمنتیشن کمک کنند. این کرم‌ها عبارتند از:

  • هيدروكينون
  • ترتینوئین
  • ترکیبی از دو مورد فوق

ممکن است سه ماه طول بکشد تا اثربخشی هيدروكينون دیده شود.

کوجیک اسید: گزارشاتی مبنی بر این موضوع وجود دارد که کوجیک اسید در درمان تیرگی دور چشم موثر است. کوجیک اسید محصول طبیعی است که از دو گونه قارچ به دست می‌آید. اگرچه عوارض جانبی کوجیک اسید می‌تواند شامل درماتیت تماسی و قرمز شدن پوست باشد.

آزلاییک اسید: از اسید آزلاییک برای درمان هایپرپیگمنتیشن زیر چشم استفاده می‌شود و استفاده طولانی‌مدت از آن خطری ندارد.

ویتامین C موضعی: در مطالعه‌ای اثر لوسیون ۱۰ درصد ویتامین سی در درمان سیاهی دور چشم بررسی شد و این لوسیون در کاهش تیرگی دور چشم موثر بود.

لایه‌برداری شیمیایی: لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از آلفا هیدروکسی‌اسیدهایی ازقبیل گلیکولیک اسید می‌تواند به کاهش هایپرپیگمنتیشن پوست زیر چشم کمک کند.

ویتامین سی موضعی در درمان سیاهی زیر چشم موثر است

لیزر: لیزردرمانی می‌تواند سیاهی دور چشم را برطرف کند. رویه‌های لیزری کم‌تهاجمی‌تر مانند لیزر رنگی پالسی یا لیزر دایود ممکن است خطر ایجاد جای زخم با سایر عوارض جانبی احتمالی را کاهش دهند.

پرکننده‌ها: اگر نازک شدن پوست یا از دست دادن بافت چربی علت سیاهی زیر چشم باشد، ممکن است استفاده از پرکننده‌ها مفید باشد. فرد متخصص می‌تواند برای رفع سیاهی زیر چشم پلاسمای غنی از پلاکت یا ژل اسید هیالورونیک را در ناحیه زیر چشم تزریق کند.

عمل جراحی: نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می‌تواند تیرگی دور چشم را که ناشی از رسوب چربی یا پوست اضافی در اطراف ناحیه چشم باشد، برطرف کند.

ناحیه زیر چشم بسیار ظریف است و باید عوارض جانبی احتمالی را درنظر داشت. از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید. همچنین هرگونه رویه پزشکی در این ناحیه باید توسط متخصص پوست دارای مجوز انجام شود.

در صورت مصرف داروهای خاصی مانند قطره بیماتوپروست که برای درمان گلوکوم تجویز می‌شود، پس از قطع مصرف دارو حلقه‌های تیره دور چشم ناپدید خواهند شد.

مالیدن کرم زیر چشم
کپی لینک

پیشگیری از سیاهی زیر چشم

با پیش گرفتن یک سبک زندگی مناسب و رعایت موارد زیر می‌توان از ایجاد حلقه‌های سیاه دور چشم جلوگیری کرد:

داشتن خواب کافی و کاهش استرس: استرس موجب افزایش سیاهی زیر چشم می‌شود، درحالی‌که استراحت و عادات سبک زندگی سالم تغییر رنگ ناحیه زیر چشم را کاهش می‌دهد.

استراحت کافی و کاهش استرس، ترک سیگار و الکل و استفاده از ضدآفتاب به پیشگیری از تیرگی زیر چشم کمک می‌کنند

محافظت از چشم در برابر نور خورشید: استفاده از عینک آفتابی محافظ دربرابر UV که دور چشم را می‌پوشاند و همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب دور چشم می‌تواند به جلوگیری یا کاهش سیاهی دور چشم کمک کند.

ترک سیگار و کاهش مصرف الکل: استعمال دخانیات و مصرف بیش‌ازحد الکل می‌تواند فرایند پیری بدن را تسریع کند و ممکن است احتمال بروز تیرگی زیر چشم را افزایش دهد.

کپی لینک

خلاصه

سیاهی زیر چشم می‌تواند در هر سنی بروز کند و علت‌های مختلفی دارد. ژنتیک، پیری و عوامل سبک زندگی در ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم نقش دارند. آلرژی، کمبود مواد مغذی و مشکلات سلامتی خاص نیز می‌توانند موجب تیره شدن پوست زیر چشم شوند.

درمان‌های خانگی می‌توانند به درمان سیاهی دور چشم کمک کنند. داشتن سبک زندگی سالم با خواب باکیفیت، رژیم غذایی متعادل و آبرسانی مناسب همگی می‌توانند در پیشگیری از ایجاد تیرگی پوست زیر چشم کمک کنند. اگر از تیره شدن زیر چشم خود نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • چه کمبودی باعث سیاهی زیر چشم می‌شود؟

    سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است تولید رنگدانه در پوست را افزایش دهد که می‌تواند در ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم اثر داشته باشد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است باعث تیرگی زیر چشم شود. سطح مناسب آهن در خون برای گردش اکسیژن در سراسر بدن مهم است. افراد مبتلا به کم‌خونی ممکن است دارای تیرگی زیر چشم باشند، زیرا اکسیژن کافی به بافت این ناحیه نمی‌رسد.

  • آلرژی چگونه موجب تیرگی زیر چشم می‌شود؟

    بدن در واکنش به آلرژن‌هایی مانند گرد‌و‌غبار یا گرده گیاهان هیستامین آزاد می‌کند. هیستامین موجب گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و این می‌تواند موجب شود که رگ‌ها از زیر پوست شما مشهودتر شوند و پوست حالت تیره پیدا کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات