جهش‌های خطرناک ویروس آنفلوانزای پرندگان در چین دانشمندان را نگران کرده است

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
مرغداری
پژوهشگران در زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان که بومی چین است، جهش‌هایی را شناسایی کردند که احتمال انتقال ویروس به انسان را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

مطالعه پژوهشگران دانشگاه کشاورزی پکن و دانشگاه ناتینگهام نشان داده است زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان H3N8 که در مرغداری‌های چین شایع است، درحال به دست آوردن جهش‌هایی است که انتقال ازطریق هوا را تسهیل می‌کند و می‌تواند موجب عفونت‌های شدیدی در انسان شود. پژوهش جدید بر نیاز فوری به نظارت دقیق و مطالعه روی این ویروس‌ها در طیور و انسان‌ها تأکید می‌کند و خاطرنشان می‌کند حتی جمعیت‌های واکسینه‌شده نیز ممکن است دربرابر سویه جدید آسیب‌پذیر باشند.

پژوهشگران همچنین می‌گویند یافته‌ها نگرانی‌هایی را درباره همه‌گیری یا حتی دنیاگیری درحال ظهور ایجاد می‌کند و به‌منظور نظارت دقیق بر چنین ویروس‌هایی باید پژوهش‌های هماهنگی در انسان و طیور انجام شود.

نتایج که در مجله‌ی Cell منتشر شده است خصوصیات زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان H3N8 را توصیف می‌کند که از بیمار انسانی جدا شده است. مطالعه با استفاده از راسوی اهلی و موش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان مدل‌هایی برای عفونت انسانی، نشان داد ویروس مذکور چندین جهش را به دست آورده است تا بتواند موجب عفونت‌های شدید در حیوانات شود و همچنین از راه هوا بین حیوانات منتقل شود.

در انسان، عفونت ویروس H3N8 پرندگان موجب سندرم دیسترس حاد تنفسی می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد. این ویروس در گله‌های مرغ شایع است، اگرچه پیش‌ازاین مشخص نشده بود چگونه می‌تواند توانایی انتقال به انسان‌ها را به دست آورد.

ویروس H3N8 پرندگان که از بیمار مبتلا به ذات‌الریه شدید جدا شد، در سلول‌های پوششی ریه‌ها و نایژه‌ها تکثیر شده بود. پژوهشگران می‌گویند اثرات ویروس مذکور در پستانداران مورد آزمایش بسیار مضر است و می‌تواند ازطریق قطرات تنفسی منتقل شود. ویروس همچنین جهش هایی به دست آورده است که بتواند به گیرنده‌های روی سطح سلول‌های انسانی متصل شود و همچنین به جهش جایگزینی PB2-E627K دست پیدا کرده است که برای انتقال از راه هوا ضروری است.

جمعیت‌های انسانی حتی زمانی که علیه ویروس H3N2 انسانی واکسینه شده باشند، ازنظر ایمنی دربرابر ویروس‌های H3N8 طیور که به‌تازگی توانایی آلوده کردن پستانداران را به دست آورده‌اند، ناتوان هستند و چنین ویروس‌هایی می‌توانند موجب همه‌گیری یا حتی دنیاگیری در جمعیت انسان‌ها شوند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات