۷ نکته مهم برای محافظت از پوست در فصل پاییز

جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
محافظت از پوست در پاییز
پاییز فصل رنگ و زیبایی است و محافظت از پوست با کمک چند نکته‌ی مهم و کلیدی به شما کمک می‌کند تا نهایت لذت را این فصل زیبا ببرید.
تبلیغات

با از راه‌رسیدن فصل پاییز و سرما، همه‌ی ما برای مراقبت از سلامتی خود به سراغ لباس‌های گرم پاییزی می‌رویم؛ اما چیزی که بسیاری از مردم فراموش می‌کنند، مراقبت از پوست در این فصل سرد است. پوست ما زیباترین لباسی است که بر تن داریم و بدون رسیدگی به آن هرگز نمی‌توانیم در زمینه‌ی زیبایی و آراستگی حرفی برای گفتن داشته باشیم. در این مقاله از زومیت با ما همراه باشید تا با اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز آشنا شوید و نکات مهمی را در این زمینه یاد بگیرید.

فهرست مطالب
کپی لینک

چرا روتین پوستی تابستان و پاییز با یکدیگر متفاوت هستند؟

مهم‌ترین دلیل ایجاد تفاوت بین روتین پوستی در تابستان و پاییز به تغییر میزان رطوبت پوست در این دو فصل مربوط می‌شود. رطوبت پوست در پاییز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل حتی افرادی که پوست چربی دارند هم در این فصل به استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب روی می‌آورند. یکی از عواقب کاهش رطوبت پوست ظاهر‌شدن علائم اگزما و تحریک پوست در فصل پاییز است.

کاهش میزان رطوبت پوست در پاییز سبب می‌شود تا افراد بدون توجه به نوع پوستی که دارند، استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی را در روتین پوستی خود قرار دهند. در فصل پاییز بسته به نوع پوستی که دارید باید از کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده‌ی مناسب استفاده و رطوبت موردنیاز پوست خود را تامین کنید.

به‌توصیه‌ی پزشکان، پاییز فصل بسیار مناسبی برای رسیدگی به پوست‌هایی است که در تابستان دچار آسیب‌های مختلف مانند آفتاب‌سوختگی یا جوش شده‌اند. با استفاده‌ی مناسب از لایه‌بردارها در پاییز می‌توانید جانی تازه به پوست خود ببخشید و آسیب‌های ایجادشده در تابستان را تا حد زیادی بهبود بخشید.

کپی لینک

مراقبت‌های پوستی برای انواع پوست در پاییز

همان‌طور که می‌دانید هر پوستی بسته به نوع و شرایط آن به محصولات و روتین خاصی نیاز دارد؛ بنابراین قبل از شروع به مراقبت از پوست، بهتر است نوع پوست خود را بشناسید تا نتایج لازم را از مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید بگیرید. در ادامه با مراقبت‌های لازم برای انواع پوست‌ها در فصل پاییز آشنا می‌شوید:

کپی لینک

پوست‌های چرب

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌های سال برای افرادی یا پوست چرب است؛ چراکه این افراد کمتر فصل‌های دیگر سال در معرض جوش قرار دارند. به‌گفته‌ی پزشکان، افرادی با پوست چرب بهتر است در فصل پاییز صورت خود را با شوینده‌های مناسب شستشو داده و سپس از سرم‌های حاوی هیالورانیک اسید استفاده کنند. این سرم‌ها رطوبت کافی را بدون تحریک پوست در اختیار آن قرار می‌دهند.

کپی لینک

پوست‌های خشک

رطوبت پایین پوست باعث ایجاد اگزما در پوست‌های خشک می‌شود

پاییز فصلی خطرناک برای افرادی با پوست خشک است. این افراد در فصل پاییز باید بیشتر از دیگران به پوست خود اهمیت دهند؛ چراکه درصورت غفلت از آبرسانی مناسب پوست با فاجعه‌ای به‌نام اگزما روبرو خواهند شد. افرادی با پوست خشک باید استفاده از اسکراب‌ها و براش‌های شستشو را در فصل پاییز قطع کنند تا آسیبی به لایه‌ی اپیدرم پوست آن‌ها وارد نشود.

پاییز فصل استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی‌تر و غلیظ‌تر برای پوست‌های خشک است. درکنار این موضوع، مرطوب‌ نگه‌داشتن فضا با استفاده از دستگاه‌های بخور نیز یکی از راهکارهای بسیار مناسبی است که به حفظ رطوبت موردنیاز پوست در فصل پاییز کمک می‌کند. در نهایت به‌خاطر داشته باشید که استفاده از محصولات حاوی رتینوئید و AHA برای پوست‌های خشک در پاییز ممنوع است؛ چراکه با آسیب به لایه‌های سطحی، سبب تحریک پوست می‌شود.

پوست خشک در پاییز
پوست‌های خشک در پاییز به مرطوب‌کننده‌ی بیشتر و قوی‌تری نیاز دارند.
بیشتر بخوانید
کپی لینک

پوست‌های مختلط

پوست‌های مختلط در ناحیه‌ی T (پیشانی، بینی و چانه) چرب و در بقیه‌ی نواحی خشک هستند؛ بنابراین افرادی با پوست‌های مختلط باید رویکردی دوطرفه را در فصل پاییز در پیش بگیرند. منظور از رویکرد دوطرفه این است که افراد باید نواحی خشک را با محصولات مربوط به پوست خشک و نواحی چرب را با محصولات مخصوص پوست چرب تحت مراقبت قرار دهند؛ البته محصولاتی هم وجود دارند که برای پوست‌های مختلط تهیه شده‌اند و کار مراقبت از پوست را برای این افراد ساده‌تر می‌کنند.

کپی لینک

پوست‌های دارای چین‌وچرک‌های ریز

افرادی که پوست آن‌ها نشانه‌هایی از پیری و چین‌وچرک دارد باید در روتین پوستی خود از رتینول‌ها و رتینوئیدها استفاده کنند. این مواد از مشتقات ویتامین A هستند و با تحریک کلاژن، از ایجاد چین‌وچروک روی پوست و عمیق‌ترشدن چروک‌های ریز جلوگیری می‌کنند. رتینوئیدها و رتینول‌ها با لایه‌برداری از لایه‌ی بالایی پوست، حساسیت پوست را درمقابل نور خورشید افزایش می‌دهند؛ بنابراین درصورت استفاده از این مواد، باید مصرف ضدآفتاب‌ها را جدی بگیرید.

کپی لینک

نکات طلایی برای مراقبت از پوست در پاییز

همان‌طور که هرچندماه یک‌بار کمد لباس‌های خود را تغییر می‌دهید، باید همین‌کار را با روتین پوستی خود نیز انجام دهید؛ به‌خصوصی زمانی که از فصل گرمی مانند تابستان وارد فصل سرد پاییز می‌شویم. اگر نمی‌خواهید در فصل پاییز با دیدن پوست کدر و کم‌آب خود در آیینه، دچار ناامیدی و ناراحتی شوید، نکات مراقبت از پوست در پاییز را که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، مدنظر قرار دهید:

کپی لینک

استفاده از روغن‌ها را شروع کنید

پوست شما در پاییز مقدار زیادی از رطوبت خود را ازدست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که حتی اگر پوست چربی هم دارید با مشکل کم‌آبی پوست مواجه شوید. برای مقابله با این مشکل بهتر است روغن‌های مناسب را وارد روتین پوستی خود کنید. استفاده از روغن برای افرادی با پوست چرب شاید کمی عجیب و غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ اما اگر روغن مناسب با پوست خود را انتخاب کنید هیچ مشکلی از بابت جوش نخواهید داشت.

کپی لینک

ویتامین C را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید پوست درخشانی داشته باشید، استفاده از محصولات حاوی ویتامین C را فراموش نکنید. ویتامین C با تحریک کلاژن باعث می‌شود تا پوست شما بهتر بتواند رطوبت را در خود حفظ کند. استفاده از این ویتامین به پوست کمک می‌کند تا بتواند آسیب‌های طولانی‌مدت را ترمیم کند و ظاهر شاداب‌تر و زیباتری به‌ خود بگیرد. به‌خاطر داشته باشید که ویتامین C پوست شما را دربرابر نور آفتاب حساس می‌کند؛ بنابراین درطول مدت استفاده از آن حتما به‌طور منظم از ضدآفتاب استفاده کنید.

کپی لینک

از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده کنید

با فرارسیدن فصل پاییز و سرما، وقت آن است که شوینده‌های خشن و قوی خود را شوینده‌های ملایم‌تر جایگزین کنید. دلیل چنین تغییری این است که در فصل پاییز پوست شما چربی کم‌تری تولید می‌کند؛ بنابراین استفاده از شوینده‌های ملایم باعث می‌شود تا پوست‌تان دچار خشکی و کشیدگی نشود.

کپی لینک

بیشتر از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید

پوست شما در فصل‌های سرد سال احساس خشکی بیشتری می‌کند؛ مخصوصا در مناطقی مانند اطراف چشم و اطراف لب که پوست ظریف‌تری دارند. با درنظرداشتن این موضوع باید توجه بسیار زیادی به مرطوب‌ نگه‌داشتن پوست‌تان داشته باشید. درکنار کرم‌ها و سرم‌های مرطوب‌کننده، ماسک‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی در تامین رطوبت پوست شما خواهند داشت؛ بنابراین از آن‌ها غافل نشوید.

کپی لینک

ضدآفتاب را از یاد نبرید

استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری پاییز ضروری است

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری و بارانی پاییز ضرورتی ندارد؛ اما این تفکر اشتباه است و شما حتی در روزهای ابری هم در معرض تابش پرتو فرابنفش خورشید قرار دارید. فراموش نکنید که ضدآفتاب با محافظت از پوست شما دربرابر پرتوهای مضر آفتاب، از پیری پوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین علاوه بر صورت، به تمامی قسمت‌های بدن خود که در معرض نور خوشید هستند هم ضدآفتاب بزنید.

ضدآفتاب در پاییز
استفاده از ضدآفتاب در پاییز ضروری است
کپی لینک

از لایه‌برداری آنزیمی غافل نشوید

آنزیم‌ها جایگزین‌های ملایم‌تری برای لایه‌بردارهای شیمیایی هستند و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا پوست شما شاداب‌تر و درخشان‌تر شود. علاوه‌بر این لایه‌برداری آنزیمی به شفاف‌ترشدن پوست، کاهش جوش و کم‌شدن موهای زیرپوستی نیز کمک می‌کند؛ بنابراین این نوع لایه‌بردارهای را حتما در روتین پاییزی خود قرار دهید.

کپی لینک

نیم‌نگاهی به پروبیوتیک‌ها داشته باشید

همان‌طور که پروبیوتیک‌ها برای ازبین‌بردن التهاب روده کارساز هستند، به حفظ تعادل عناصر پوست نیز کمک می‌کنند. استفاده از محصولات حاوی پروتیک باعث می‌شود تا تعادل میان لایه‌های پوستی برقرار شده و پوست شما ازنظر ظاهری در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید
کپی لینک

جمع‌بندی

محافظت از پوست در فصل پاییز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه با تغییر ناگهانی دما، رطوبت پوست به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. علاوه بر نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به‌خاطر داشته باشید که کیفیت پوست شما به‌صورت مستقیم با تغذیه‌ نیز مرتبط است؛ بنابراین استفاده از میوه‌ها و سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. پاییز فصل کدو حلوایی است؛ محصولی که سرشار از کاروتنوئید است و درخشندگی سالمی به پوست شما می‌بخشد. این محصول را در سبد غذایی خود قرار دهید تا از فواید آن شگفت‌زده شوید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات