کرم انگلی با ربودن ژن میزبان خود، ذهن او را کنترل می‌کند

یک‌شنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
کرم یال‌‌اسبی انگلی روی خاک می‌خزد
یافته‌ی جدید محققان ضمن برملا کردن راز کنترل ذهن میزبان کرم‌های یال‌اسبی، دلیل مقامت آنتی‌بیوتیکی ابرمیکروب‌ها را توضیح می‌دهد.
تبلیغات

کرم‌های یال‌‌اسبی انگلی که در روده‌ی آخوندک‌های نمازگزار ساکن هستند، میزبان خود را مجبور می‌کنند تا به سمت آب بروند و خود را غرق کنند. اکنون دانشمندان راز هولناک کنترل ذهن این کرم‌ها را کشف کرده‌اند؛ آن‌ها کد ژنتیکی میزبان خود را می‌دزدند.

کرم‌های یال‌اسبی (Chordodes formosanus)، ژن‌های آخوندک‌ها را علیه خودشان تحریک می‌کنند و با ربودن مولکولی در بدن آن‌ها باعث می‌شوند تا به‌ سمت نوری که از آب می‌تابد حرکت کنند. هنگامی که قربانیان خود را به داخل آب پرتاب می‌کنند، کرم‌های بالغ آزاد می‌شوند. محققان یافته‌های خود را ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) در نشریه‌ی Current Biology منتشر کردند.

چرخه‌ی زندگی کرم‌های یال‌اسبی معمولاً در حوض‌ها، گودال‌ها، استخرها و نهرها آغاز می‌شود. آن‌ها پیش از رفتن به ساحل، با چسبیدن به بدن حشرات آبزی از تخم خود بیرون می‌آیند. این کرم‌ها پس از خورده‌شدن توسط آخوندک یا جیرجیرک‌ها و پیش از ارسال رگبار سیگنال‌های بیوشیمیایی که شباهت بسیاری به سیگنال‌های استفاده‌شده در بدن میزبان دارد، به‌سرعت داخل بدن او رشد می‌کنند. پس از ارسال این سیگنال‌ها، قربانیان آن‌ها به زامبی‌هایی ناتوان تبدیل می‌شوند.

کرم یال‌اسبی
کرم یال‌اسبی در کنار میزبانش آخوندک نمازگزار

محققان برای بررسی چگونگی دستیابی کرم‌ها به این تقلید مولکولی، آن‌ها را قبل، در حین و پس از دستکاری میزبان خود تجزیه‌وتحلیل کردند. بررسی‌های آن‌ها نشان داد که پس از دستکاری میزبان، بیان ژنی ۴۵۰۰ ژن در کرم‌ها تغییر کرد؛ درحالی‌که بیان ژنی آخوندکی‌ها بدون تغییر باقی ماند. این یافته نشان می‌داد که کرم‌ها برای ساختن پروتئین‌های خود از ژن‌ها استفاده می‌کردند.

تعداد قابل‌ توجهی از ژن‌های کرم یال‌اسبی با ژن‌های میزبان آن‌ها مطابقت دارند

محققان با جست‌وجوی ژن‌های درگیر در یک پایگاه داده دریافتند که ۱۴۰۰ ژن کرم یال‌اسبی انگلی با ژن‌های متعلق به آخوندک‌ها که فرمان‌های سیستم عصبی آن‌ها از سوی کرم‌ها صادر می‌شود مطابقت دارند. این ژن‌ها در سایر گونه‌های کرم‌های یال‌اسبی که از آخوندک‌های نمازگزار به‌عنوان میزبان خود استفاده نمی‌کنند وجود نداشت.

تاپی میشینا، زیست‌شناس از دانشگاه کیوتو در ژاپن و نویسنده‌ی اول مطالعه می‌گوید: «بسیاری از ژن‌های کرم‌های یال‌اسبی که به‌طور قابل‌ توجهی می‌توانند نقش مهمی در دستکاری میزبان خود ایفا کنند، شباهت بسیار زیادی به ژن‌های آخوندک نمازگزار دارند که این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها از راه انتقال افقی ژن به‌دست آمده‌اند.»

امروزه انتقال افقی ژن فرایند نادری به‌شمار نمی‌رود

انتقال افقی ژن (انتقال ژن‌ها بین افرادی که والدین یا فرزندان نیستند) زمانی به‌عنوان یک فرایند نسبتاً نادر در نظر گرفته می‌شد که تنها در باکتری‌ها اتفاق می‌افتاد. بااین‌حال دانشمندان به‌تازگی دریافتند که این بیماری در گیاهان وحشی، انگل‌های گیاهی و حتی بین مارها و قورباغه‌ها نیز از راه انگل‌های مشترک مانند زالو رخ می‌دهد.

فرایند انتقال افقی ژن با ربودن ژن‌ها یا عملکردهای جدید، ارگانیسم‌ها را قادر می‌سازد تا سریع‌تر از زمانی‌ که فقط جهش می‌یابند سازگاری به‌دست آورند. این موضوع دلیل رشد مقاومت آنتی‌بیوتیکی بسیاری از ابرمیکروب‌ها به‌شمار می‌رود. تاپی می‌گوید: «موارد فراوانی از انتقال ژن افقی که در کرم‌ها پیدا کردیم می‌توانند الگوی خوبی برای مطالعه باشند. ما امیدواریم که با استفاده از این مدل بتوانیم مکانیسم‌های اساسی انتقال ژن افقی را درک کنیم و شناخت خود را از سازگاری تکاملی ارتقاء دهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات