آیا حیوانات خانگی همیشه شما را شادتر می‌کنند؟ پاسخ منفی است

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
زن جوان گربه خود را در آغوش گرفته است
صاحبان حیوانات خانگی معتقد هستند که به‌دلیل حضور این موجودات شادتر از مردم دیگر هستند؛ اما تحقیقات اخیر محققان چیز دیگری می‌گویند.
تبلیغات

یکی از باورهای رایج درمورد حیوانات خانگی این است که این موجودات همیشه در جهت مثبت به رفاه فردی ما کمک می‌کنند. بااین‌وجود تحقیقات اخیر دانشگاه ایالتی میشیگان نشان می‌دهد درعین‌حال که صاحبان حیوانات خانگی به مزایایی که این حیوانات برای آن‌ها به ارمغان آورده‌اند اذعان می‌کنند، ارتباط ثابتی بین داشتن حیوان خانگی و بهبود سلامت روان درطول دنیاگیری کووید-۱۹ وجود نداشته است.

در مطالعه‌ی اخیر ۷۶۷ نفر سه مرتبه در ماه می ۲۰۲۰ ارزیابی شدند. محققان در این پژوهش رویکردی ترکیبی در پیش گرفتند که به آن‌ها امکان داد با درنظرگرفتن چندین شاخص سلامت روان، با طرح یک سؤال باز، از افراد بخواهند تا دیدگاه خود را درمورد حیوانات خانگی ابراز کنند.

به‌گفته‌ی صاحبان حیوانات خانگی، این موجودات آن‌ها را خوشحال می‌کنند. این افراد ادعا کردند که حیوانات خانگی به آن‌ها کمک می‌کنند تا علاوه‌بر احساسات مثبت بیشتر، خون‌گرمی و هم‌دلی بیشتری هم از خود بروز دهند. این افراد جنبه‌های منفی نگهداری از حیوانات خانگی را نیز گزارش کردند؛ مانند نگرانی در مورد سلامت حیوانات و مزاحمت آن‌ها برای صاحبانشان در هنگام دورکاری.

نکات مهم مطالعه

هیچ تفاوتی در میزان سلامت روان صاحبان حیوان خانگی و دیگران مشاهده نشد

بااین‌حال، وقتی میزان شادمانی صاحبان حیوان خانگی با دیگر افراد مقایسه شد، داده‌ها تفاوتی در سلامت روان این دو گروه نشان ندادند. محققان دریافتند که فرقی نمی‌کند چه نوع حیوان خانگی داشته باشید، تعداد آن‌ها چقدر باشد و تا چه اندازه به حیوان خانگی خود از نظر عاطفی نزدیک باشید. البته باید خاطرنشان کرد که ویژگی‌های شخصیتی صاحبان حیوان خانگی در نظر گرفته نشد.

ویلیام چوپیک، دانشیار دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه MSU و یکی از نویسندگان مطالعه می‌گوید: «مردم می‌گویند که حیوانات خانگی آن‌ها را خوشحال می‌کنند؛ اما وقتی شادی را واقعا اندازه‌گیری می‌کنیم به‌نظر نمی‌رسد که این‌طور باشد. مردم وقتی دوستانشان را تنها می‌بینند، توصیه می‌کنند که حیوان خانگی بگیرند؛ اما بعید است که داشتن حیوان خانگی آنقدرها که تصور می‌شود، تحول‌آفرین باشد.»

محققان به بررسی چندین دلیل پرداختند تا دریابند که چرا بین سلامت روان صاحبان حیوانات خانگی و افرادی که صاحب حیوان خانگی نیستند، تفاوتی وجود ندارد. یکی از دلایل بررسی‌شده این بود که افرادی که حیوان خانگی ندارند ممکن است جای خالی حیوانات را با چیزهای مختلف دیگری پر کرده باشند که آن‌ها را خوشحال می‌کنند.

چوپیک می‌گوید: «سپردن تمام امید خود به یک حیوان خانگی که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، احتمالا ناعادلانه است و با توجه به کارهای دیگری که می‌توانید برای بهبود شادمانی خود در زندگی انجام دهید، ممکن است هزینه‌بر باشد.»

یافته‌های مطالعه در نشریه بولتن روانشناسی شخصیت و اجتماعی منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات