چه می‌شود اگر هم‌زمان به چند ویروس آلوده شوید؟

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مرد بیمار روی تخت بیمارستان ماسک اکسیژن روی صورت دارد
ابتلای هم‌زمان به چند عفونت ویروسی ممکن است وضعیت سختی به‌نظر برسد؛ اما آیا این وضعیت در عمل دشوارتر و بدتر از ابتلا به یک ویروس است؟
تبلیغات

هم‌زمان با جولان‌دادن سرما و فصل زمستان، ویروس‌ها هم درحال گسترش هستند. در چنین شرایطی ممکن است این سؤال را از خود بپرسید که آیا امکان دارد دو ویروس یا حتی بیشتر از آن را به‌طور هم‌زمان بگیرم؟ اگر چنین چیزی ممکن باشد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چنین سوالی در سال ۲۰۲۲، هم‌زمان با فراگیرشدن ترس از سه‌گانه‌ی کووید-۱۹، آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) مطرح شد.

پابلو مورسیا، ویروس‌شناس از مرکز تحقیقات ویروس MRC دانشگاه گلاسکو، در زمان شایع‌شدن ترس از سه‌گانه‌ی ویروسی در مصاحبه با The Scientist گفت: «بیشتر آنچه در مورد عفونت ویروسی، بیماری‌زایی ویروس و همه‌گیرشناسی ویروسی می‌دانیم، مبتنی بر رویکرد یک ویروس-یک بیماری است.»

آیا ممکن است هم‌زمان به چند ویروس آلوده شد؟

متاسفانه بله؛ شما ممکن است به‌طور هم‌زمان به بیش از یک ویروس آلوده شوید. به‌گفته‌ی مورسیا، بااین‌وجود ما اطلاعات نسبتا کمی از نحوه‌ی تعامل ویروس‌ها داریم. مورسیا و همکارانش در مطالعه‌ی خود در سال ۲۰۱۹، موارد بیماری‌های ویروسی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ را در اسکاتلند بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که ۱۱ درصد از بیماران، ویروس دیگری نیز در بدن خود داشتند؛ برخی از افراد بدشانس هم تا ۵ ویروس دیگر را میزبانی می‌کردند.

اگر چند ویروس به‌طور هم‌زمان وارد بدن شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر به‌طور هم‌زمان به بیش از یک ویروس مبتلا شوید، ممکن است علائم یکی از ویروس‌ها با علائم دیگری ترکیب شود و نسبت به زمانی‌که تنها به یک ویروس مبتلا شده باشید، حس بدتری را تجربه کنید.

دکتر کلاسکو در یادداشتی در سال ۲۰۱۸ برای نیویورک تایمز می‌نویسد: «بهترین داده‌ها درمورد عفونت هم‌زمان، از مطالعات ویروس‌های جدی‌تر مانند HIV و هپاتیت به‌دست می‌آید. این مطالعات نشان می‌دهند که عفونت هم‌زمان می‌تواند روند بیماری را تشدید کند، بهبود دهد یا به‌کلی بی‌تاثیر باشد. نتیجه به ویروس‌های درگیر بستگی دارد.» کلاسکو برای مثال به عفونت هم‌زمان با ویروس HIV و هپاتیت C اشاره می‌کند که ممکن است به پیامدهای بدتری منجر شود.

دکتر آرماندو پائز، رئیس بخش بیماری‌های عفونی Baystate Health با اشاره به عفونت‌های هم‌زمان تنفسی می‌گوید که اگر عفونت هم‌زمان باعث بروز بیماری‌های جدی در بیماران شود، افراد باید در بیمارستان بستری شوند و تحت‌درمان قرار گیرند؛ اما همان‌طور که کلاسکو هم اشاره می‌کند، همه‌ی عفونت‌های هم‌زمان با چنین نتیجه‌ی بدی همراه نیستند. به‌گفته‌ی او به‌نظر نمی‌رسد که عفونت دوگانه با آنفلوانزای A و B علائم بیماری را بدتر کند.

ابتلای هم‌زمان به دو نوع ویروس لزوما باعث بدترشدن وضعیت بیمار نمی‌شود

احتمالا این امر در مورد سرماخوردگی نیز صادق است و ابتلا به دو نوع عفونت، باعث بدترشدن وضع بیمار نمی‌شود. کلاسکو در این زمینه می‌گوید: «درحالی‌که ممکن است هم‌زمان به دو نوع سرماخوردگی مبتلا شوید، احتمالا وضعیت شما بدتر از زمانی نخواهد بود که تنها به یک نوع از بیماری مبتلا شده‌اید. تنها تفاوتی که احتمالا تجربه می‌کنید این است که برای مدتی طولاتی‌تر از آنچه انتظار دارید، بیمار خواهید بود.»

تداخل ویروسی

گاهی اوقات ویروس‌ها می‌توانند یکدیگر را در فرایندی به‌نام «تداخل ویروسی» مسدود کنند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که به‌گفته‌ی برخی از کارشناسان درطول دوران دنیاگیری کووید-۱۹ رخ داد. کووید ممکن است بر آنفلوانزا و RSV اولویت داشته باشد و به‌طور موثر آن‌ها را مسدود کند.

در پاییز سال ۲۰۰۹ و درطول همه‌گیری آنفلوانزای خوکی، راینوویروس که عامل سرماخوردگی است، پیش از حاکم‌شدن دوباره‌ی آنفلوانزای خوکی بخش‌هایی از اروپا را تحت سلطه‌ی خود درآورد. این ویروس در همان سال، شروع همه‌گیری RSV را دو ماه‌ونیم به تاخیر انداخت.

تداخل ویروسی ممکن است به روش‌های مختلفی ایجاد شود؛ به‌عنوان مثال ویروس‌های مختلف می‌توانند گیرنده‌های یکسانی را روی سلول‌های میزبان هدف قرار دهند؛ این یعنی اولین ویروسی که وارد بدن می‌شود قادر است از دسترسی سایر ویروس‌ها جلوگیری کند. ویروس‌ها همچنین می‌توانند به‌محض قرارگیری درون سلول‌های میزبان، بر سر منابع رقابت کنند و باعث ایجاد شرایط «بقای اصلح» شوند.

بهترین مکانیسم تداخل درک‌شده، شامل پروتئین‌هایی به‌نام اینترفرون‌ است. اینترفرون‌ها، مولکول‌های دفاعی تولیدشده توسط مهره‌داران هستند و زمانی تولید می‌شوند که این سلول‌ها وجود یک ویروس را احساس می‌کنند. اینترفرون‌ها بیان ژن‌هایی را تحریک می‌کنند که می‌توانند از ورود بیش از یک ویروس به سلول جلوگیری کنند یا مانع تکثیر و خروج ویروس‌ها از سلول‌های میزبان شوند.

اگرچه تداخل ویروسی می‌تواند به‌روش‌های مختلف مصونیت کوتاه‌مدتی را در برابر ویروس‌های دیگر ایجاد کند، این اتفاق به‌‌هیچ‌وجه قطعی نیست و هنوز هم امکان ابتلا به چندین ویروس به‌طور هم‌زمان وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات