استارتاپ بریتانیایی می‌خواهد قند مصرفی ما را به فیبر تبدیل کند

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
شکلات تخته‌ای روی زرورق زمینه آبی روشن
شرکت فناوری غذایی بریتانیایی زیا در حال ساخت ماده‌ی افزودنی جدیدی است که مقداری از قند خوراکی‌های شیرین را در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند.
تبلیغات

همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف قند زیاد برایمان مضر است. قند بالا می‌تواند به افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع دو و بیماری قلبی منجر شود، اما قطع‌کردن مصرف قند خیلی سخت است و ما ایرانی‌ها ازجمله مصرف‌کنندگان سرسخت این ماده هستیم. به‌گزارش ایرنا، سرانه‌ی مصرف روزانه‌ی قند و شکر ایرانیان فراتر از استانداردهای جهانی و آمار دیابت در کشورمان در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بالا است.

سه‌چهارم از مواد غذایی سوپرمارکتی، شکر دارد و حتی مواد غذایی سالمی مانند ماست نیز حاوی قند است؛ بدین معنی که قند مصرف‌شده توسط یک فرد بالغ به طور میانگین دو تا سه برابر بیشتر از نیاز بدن است. اما راه‌حل این مشکل چیست؟

اکنون، یک استارت‌آپ فناوری غذایی بریتانیایی به نام «Zya» با درک سختی تغییر عادت‌های غذایی، راه‌حلی یافته است که غذاهای شیرین را بدون دستکاری در طعم، سالم‌تر می‌کند. این شرکت مستقر در لندن می‌گوید آنزیمی ساخته است که قند را به فیبر تبدیل می‌کند. این آنزیم بعد از غذا خوردن، قند را در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند.

جاشوا سائر، مدیر عامل و هم‌بنیانگذار زیا به ‌نقل از وایرد می‌گوید: «می‌خواهیم از قدرت آنزیم‌ها برای تغییر نحوه‌ی استفاده‌ی بدنمان از غذا استفاده کنیم.»

آنزیم شرکت زیا قند را بدون تغییر طعم و بعد از مصرف، در دستگاه گوارش به فیبر تبدیل می‌کند

آنزیم‌ها کاتالیزورهای بیولوژیکی هستند که واکنش‌های شیمیایی بدن را تسریع می‌کنند. بدن آنزیم‌های خاصی برای هضم غذا می‌سازد، اما برخی افراد آنزیم‌های کافی ندارند و برای تسریع این فرآیند از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. اما زیا مکمل‌های غذایی نمی‌فروشد. در عوض، امیدوار است که تولیدکنندگان مواد غذایی این آنزیم را به طور مستقیم به محصولات غذایی شیرینی مانند غلات، تنقلات و نوشیدنی‌ها اضافه کنند.

مولکول‌های قند کربوهیدرات‌هایی هستند که بدن آن‌ها را به قند خون یا گلوکز تجزیه می‌کند. گلوکز منبع اصلی انرژی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن است. قند طبیعی میوه‌ها دارای فیبر و سایر مواد مغذی است. اما قند افزودنی در نوشیدنی‌ها و دسرها با این موارد همراه نیست و بدن اغلب به آن نیازی ندارد. مصرف بیش‌ از‌ حد قند افزودنی، سطح گلوکز خون، فشار خون و التهاب مزمن را افزایش می‌دهد.

درمقابل، آنچه بدنمان به آن نیاز دارد، فیبر است. فیبر در سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می‌شود و به بهبود عملکرد روده و کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون کمک می‌کند. آنزیم در دست ساخت شرکت زیا از خانواده‌ی آنزیم‌هایی به نام «اینولوسوکراز» است و به طور طبیعی توسط سویه‌ای از باکتری‌های موجود در میکروبیوم انسان ساخته می‌شود.

آنزیم زیا پیش از تجزیه و جذب قند در روده، مولکول‌های قند را به فیبر اینولین (نوعی فیبر که رشد باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند) تبدیل می‌کند. در روده‌ی انسان، آنزیم در مقادیری که مفید باشد، بیان نمی‌شود. زیا علاوه بر افزایش این تولید، پایداری و بهبود عملکرد آنزیم در دستگاه گوارش را نیز اصلاح کرده است.

پودر کانورو، پودر حاوی آنزیم تبدیل قند به فیبر در روده
محصول شرکت زیا پودر کانورو نام دارد که به مواد غذایی اضافه می‌شود و حاوی آنزیمی است که قند را در روده به فیبر تبدیل می‌کند.

محققان در تجربه‌ی آزمایشگاهی، آنزیم را به قند مدل‌های روده‌ی انسان اضافه و محصولات غذایی واقعی را با آنزیم موجود در این سیستم‌ها آزمایش کردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که این آنزیم می تواند تا ۳۰ درصد از قند را به فیبر تبدیل کند. همچنین، محققان این آنزیم را با غذا مخلوط و روی خوک‌هایی با دستگاه گوارش مشابه انسان آزمایش کردند.

نتیجه‌ی آزمایش سطوح چشمگیری از تبدیل قند به فیبر را در روده‌ی خوک‌ها نشان داد. اما محققان همچنان در حال انجام آزمایش‌های بیشتر هستند، شرکت قصد دارد تأثیر این آنزیم را در انسان نیز آزمایش کند. به گفته‌ی کارشناسان آزمایش خوک‌ها برای شروع کار مناسب است، اما نتایج همیشه برای انسان تعمیم‌پذیر نیست.

سائر امیدوار است که محصول شرکت زیا با نام «کانوِرو» را در سال ۲۰۲۶ در ایالات متحده عرضه کند. او می‌گوید تولیدکنندگان مواد غذایی به استفاده از این ماده‌ی افزودنی علاقه نشان داده‌اند، اما این محصول در ابتدا باید تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کند.

البته زیا تنها شرکتی نیست که این نوع فناوری را دنبال می‌کند. شرکت آمریکایی کرافت هاینتس نیز با همکاری مؤسسه‌ی ویس در دانشگاه هاروارد، در حال ساخت آنزیم‌های مشابه است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات