یافته جدید محققان، کلیشه مضربودن اینترنت برای سلامتی را زیر سؤال می‌برد

پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
زن سالمند درحال کارکردن با گوشی هوشمند است
این تصور رایج وجود دارد که اینترنت تاثیر منفی بر سلامت جامعه دارد؛ اما مطالعه‌ی طولانی‌مدت محققان چیز دیگری می‌گوید.
تبلیغات

مطالعه‌ی جهانی ۱۶ ساله روی ۲٫۴ میلیون نفر نشان داده است که استفاده از اینترنت ممکن است شاخص‌های رفاه مانند رضایت از زندگی و داشتن هدف را افزایش دهد. این یافته ایده‌ی رایج در مورد اثرات منفی اینترنت روی رفاه مردم را به چالش می‌کشد.

مارکوس آپل، روان‌شناسی از دانشگاه وورتسبورگ آلمان به‌نقل از نیچر می‌گوید: «یافته‌ی اخیر قطعه‌ی مهمی از پازل استفاده از رسانه‌های دیجیتال و سلامت روان است. اگر استفاده از رسانه‌های اجتماعی، اینترنت و تلفن همراه واقعا چنین نیروی ویرانگری در جامعه‌ی ما است، باید آن را در مطالعه‌ی اخیر مشاهده می‌کردیم؛ اما این‌طور نیست.»

نگرانی در مورد ویرانگربودن اینترنت معمولا به رفتارهای مرتبط با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند قلدری سایبری، اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و مسائل مرتبط به تصاویر بدن مربوط می‌شوند؛ اما به‌گفته‌ی آپل، بهترین مطالعات انجام‌شده تاکنون تنها نشان‌دهنده‌ی اثرات منفی کوچک اینترنت، (درصورت وجود) روی رفاه مردم بوده‌اند.

نویسندگان مطالعه‌ی اخیر که ۱۳ می در نشریه فناوری، ذهن و رفتار منتشر شد، به‌دنبال این بودند تا درمقایسه با تحقیقات قبلی، تصویری جهانی‌تر از اثرات اینترنت به‌دست آورند. اندرو پریزبیلسکی، محقق از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «با وجود جهانی بودن اینترنت، مطالعه‌ی انجام‌شده درمورد آن جهانی نیست. بیش از ۹۰ درصد از مجموعه داده‌های موجود از تعداد انگشت‌شماری از کشورهای انگلیسی‌زبان به‌دست آمده‌اند که عمدتا در جهان شمال قرار دارند. مطالعات پیشین نیز روی جوانان متمرکز بوده‌اند.»

پریزبیلسکی و همکارانش برای رفع این شکاف تحقیقاتی، داده‌های مربوط به ارتباط دسترسی به اینترنت با ۸ معیار رفاه را از نظرسنجی جهانی گالوپ که توسط شرکت تحلیلی گالوپ انجام شده است، تجزیه‌وتحلیل کردند. این داده‌های سالانه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ از هزار فرد ۱۵ سال به بالا در ۱۶۸ کشور جهان و با مصاحبه‌ی تلفنی یا حضوری جمع‌آوری شده‌اند. محققان عواملی مانند سطح درآمد، وضعیت شغلی، سطح تحصیلات و مشکلات بهداشتی را که ممکن است روی استفاده از اینترنت و رفاه تاثیر بگذارند، کنترل کردند.

تاثیر مثبت استفاده از اینترنت مشابه مزایای پیاده‌روی در طبیعت است

تیم تحقیقاتی دریافت افرادی که به اینترنت دسترسی داشتند، در مقایسه با افراد فاقد دسترسی به اینترنت، از نظر معیارهای رضایت از زندگی، تجربیات مثبت و رضایت از زندگی اجتماعی خود به‌طور متوسط ۸ درصد امتیاز بیشتری کسب کردند. به‌عقیده آپل فعالیت‌های آنلاین می‌توانند به افراد کمک کنند تا چیزهای جدید بیاموزند و دوست پیدا کنند که این موضوع می‌تواند به اثرات مثبت استفاده از اینترنت کمک کند. پریزبیلسکی می‌گوید تاثیر مثبت استفاده از اینترنت مشابه مزایای سلامتی مرتبط با پیاده‌روی در طبیعت است.

براساس مطالعه، زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای که گزارش داده‌ بودند در هفته‌ی گذشته از اینترنت استفاده کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از اینترنت استفاده نکرده‌ بودند، به‌طور متوسط از محل زندگی خود رضایت کمتری داشتند.

به‌گفته‌ی پریزبیلسکی، چنین اتفاقی می‌تواند به این دلیل باشد که افرادی که احساس ناخوشایندی در جامعه دارند، بیشتر از دیگران از اینترنت استفاده می‌کنند. او این نکته نیز اشاره می‌کند که برای تعیین اینکه آیا پیوندهای بین استفاده از اینترنت و رفاه روابطی علّی هستند یا همبستگی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

مطالعه‌ی جدید در بحبوبه‌ی بحث در مورد مقررات استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه درمیان جوانان انجام می‌شود. توبیاس داینلین، یکی از محققان دانشگاه وین می‌گوید: «این مطالعه نمی‌تواند به بحث اخیر در مورد مضربودن یا نبودن استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا ممنوع‌بودن یا نبودن گوشی‌های هوشمند در مدارس کمک کند؛ چراکه برای پاسخ به این سؤالات طراحی نشده است. مسیرها و استفاده‌های مختلف از اینترنت، تاثیرات بسیار متفاوتی بر نتایج رفاه دارند.»

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات