آموزش مدیریت شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
مدیریت شبکه‌های اجتماعی و محتوای رسانه‌ای آن‌ها امروزی برای کسب‌وکارها به امری حیاتی تبدیل شده و برخی اوقات نیازمند استخدام نیروهای متخصص است.
تبلیغات

بازاریابی دیجیتال شامل بخش‌های متنوع و پویایی است که در همکاری با یکدیگر باعث افزایش علاقه‌ی مخاطب به برند، تولید لید برای جذب مخاطب بیشتر و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکار خواهند شد. در این میان وظیفه‌ی اصلی مدیران بازاریابی در شرکت‌ها، درک روند و فرآیندهای هر یک از این اجزاء و چگونگی دریافت بهترین نتیجه از هر یک از آن‌ها است.

شبکه‌های اجتماعی یا به بیان بهتر رسانه‌های اجتماعی امروز به بخشی حیاتی از بازاریابی دیجیتال تبدیل شده‌اند. این ابزارها مزایای زیادی برای جذب مخاطب دارند و البته مانند تمام اجزاء دیگر این ترکیب، نیاز به دقت و مدیریت حرفه‌ای دارند. دلیل اهمیت این شبکه‌ها در قدم اول، فعالیت بالای مخاطبان بالقوه‌ی همه‌ی کسب‌وکارها در آن‌ها است. در نتیجه آن‌ها تمایل دارند تا محتوای منتشر شده توسط برندها را نیز مطالعه کنند و بیش از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت می‌دهند.

دلیل بعدی، به‌صرفه بودن این نوع از بازاریابی دیجیتال است. کسب‌وکارها خصوصا انواع نوپای آن‌ها همیشه قصد دارند تا با کمترین بودجه، بهترین بازدهی را از بازاریابی به دست بیاورند و رسانه‌های اجتماعی، بهترین پاسخ به این هدف هستند. علاوه بر آن تولید لید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نیز در این کانال‌ها بیش از دیگران (مانند وب‌سایت و ایمیل) است.

در ادامه‌ی این مطلب زومیت به آموزش جامع در مورد مدیریت این رسانه‌ها و معرفی تکنیک‌ها و ابزارهای کاربردی برای موفقیت هرچه بیشتر می‌پردازیم.

social media

مدیریت رسانه‌های اجتماعی

شما به‌عنوان یک کاربر یا مدیر امروزی قطعا با شبکه‌های اجتماعی مختلف اعم از اینستاگرام و توییتر آشنایی دارید. اما آیا در مورد چگونگی استفاده از این شبکه‌ها و خاصیت رسانه‌ای آن‌ها در رشد کسب‌وکار نیز اطلاعات دارید؟ آشنایی با مدیریت این رسانه‌ها و انتخاب هوشمندانه‌ی کانال‌ها برای بازاریابی شرکت، قدمی مثبت در گسترش کسب‌وکار، افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل آن‌ها به مشتری است.

نوع محتوا و زمان‌بندی انتشار آن فاکتورهای اصلی مدیریت رسانه‌ها هستند

در تعریف ساده مدیریت رسانه‌های اجتماعی فرایند مدیریتی ارتباطات و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و غیره است. این مدیریت، فرآیندی فراتر از پست کردن محتوا در پروفایل شبکه‌های اجتماعی شرکت است. اکرچه ارسال محتوا نقشی اساسی دارد، اما مدیریت رسانه‌ای موارد دیگری همچون جذب مخاطب و افزایش دسترسی به برند و شناخته‌ شدن هرچه بیشتر آن را نیز شامل می‌شود. در ارتباط با این موارد، وظایف اصلی در مدیریت رسانه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

انتخاب پلتفرم مناسب رسانه‌های اجتماعی

پیش از برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی باید بهترین شبکه‌ی اجتماعی برای فعالیت کسب‌وکار را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی کلی هریک از شبکه‌های اجتماعی، نوع محتوای آن‌ها و مزایای هر یک برای کسب‌وکارها می‌پردازیم:

فیسبوک: این شبکه‌ی اجتماعی ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد که گستره‌ی عظیمی از انواع علاقه‌مندی‌ها را شامل می‌شود. بعلاوه تنوع جنسیتی و سنی در این شبکه‌ی اجتماعی قوی است. با وجود محدودیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقه‌مندی به آن در سال‌های گذشته، فیسبوک هنوز منبعی مناسب برای کسب‌وکارهایی با جامعه‌ی هدف بزرگ و حتی جهانی است.

Facebook

اینستاگرام: اینستاگرام در سال‌های گذشته محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی پیدا کرده است. علاوه بر این آمار کاربران این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در جهان نیز روز به روز در حال افزایش است. این پلتفرم بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهایی است که محتوای بصری زیادی اعم از عکس و ویدئو تولید می‌کنند. از لحاظ مخاطب نیز عمده‌ی کاربران این شبکه‌ی اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن فعالیت می‌کنند. اینستاگرام برای کسب‌وکارهایی با محصولات در زمینه‌ی مد، سبک زندگی، هنر و صنایع مبتنی بر هنر‌های بصری بهترین گزینه است.

توییتر برای انتشار اخبار و پیگیری ترندها مفید است

توییتر: توییتر ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان دارد و بیشتر به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی اخبار و ترندهای جهانی شناخته می‌شود. این پلتفرم برای کسب‌وکارهایی که علاقه‌مند به شرکت در بحث‌های روز صنعت خود هستند مناسب است. علاوه بر آن می‌توان از توییتر برای اشتراک اخبار و محتوای جدید مرتبط با کسب‌وکار با مخاطبان استفاده کرده و آن‌ها را به برند علاقه‌مند کرد.

لینکدین: شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی کسب‌وکارها را می‌‌توان بهترین انتخاب برای سازمان‌هایی با روش کاری B2B در نظر گرفت. شرکت‌هایی که قصد هدف‌گیری هر نوع از کسب‌وکارهای دیگر را دارند می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. با استفاده از لینکدین می‌توانید افراد را بر اساس نوع کسب‌وکارشان، صنعت یا عنوان شغلی پیدا کرده، محتوا به اشتراک بگذارید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

linkedin

یوتیوب: یوتیوب و مدل ایرانی آن یعنی آپارات بهترین مکان برای به اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی بلند هستند. یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و می‌توان با انتشار محتوا در آن، امید زیادی به دیده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقه‌مندی آن‌ها داشت. این سرویس خدمات میزبانی نامحدود را برای ویدیوهای شما تأمین می‌کند و در نتیجه می‌توانید حداکثر استفاده را از قدرت محتوای ویدیویی داشته باشید.

پینترست: این شبکه‌ی اجتماعی نیز با تمرکز روی محتوای تصویری و به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب تأسیس شده است. محتوای این شبکه در سال‌های فعالیت عموما روی مسائلی همچون ساخت مصنوعات خانگی، بازسازی و طراحی دکوراسیون، غذا، بدنسازی، مد و موارد مشابه متمرکز بوده است. اگر کسب‌وکار شما خدمات و محصولاتی با محوریت نمایش بصری عرضه می‌کند، پینترست انتخاب مناسبی خواهد بود.

تدوین استراتژی رسانه‌های اجتماعی

قدم اول تعیین استراتژی، تعیین شبکه‌ی مناسب برای کسب‌وکار است

تدوین استراتژی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، بخش مهمی در حصول اطمینان از کارایی کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی در این شبکه‌ها است. پس از انتخاب کانال فعالیت کمسب‌وکار، باید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای انتشار محتوا و همچنین تعیین نوع محتوای مخصوص کسب‌وکار خود را انجام دهید. قدم اول در این مرحله شناخت مخاطبان و محتوای مورد علاقه‌ی آن‌ها است. باید محتوایی توسعه دهید که جذاب بوده و البته نیازها و چالش‌های آن‌ها را برطرف کند.

Social Media

در طراحی استراتژی مدیریت شبکه‌های اجتماعی دو فاکتور اصلی جذب و پاسخ باید به خوبی روشن شوند. فاکتور جذب انواع محتوا برای علاقه‌مند کردن بیشتر مخاطب را شامل می‌شود و پاسخ، به‌معنای ارتباط شما با مخاطبان در این شبکه‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال در استراتژی باید این سؤال‌ها را پاسخ داد: آیا در شبکه‌های اجتماعی به دنبال مخاطب گشته و خودتان مکالمه را با او شروع می‌کنید؟ در چه دوره‌های زمانی به سؤال‌ها و بحث‌های مطرح شده در صفحه‌ی اختصاصی شرکت پاسخ می‌دهید؟ آیا از جشنواره و مسابقه برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید؟

برنامه‌ریزی زمانی انتشار محتوا

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی، ثبات و پایداری در حضور در آن‌ها است. اگر می‌‌خواهید علاقه‌مندی کاربران و افزایش فالورهای شما پایدار باشد، باید ثبات در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خود بدانید. برای رسیدن به این هدف باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشید تا زمان انتشار، نحوه‌ی ارسال، نوع محتوا و شبکه‌ی مورد نظر اجتماعی را با جزئیات کامل توضیح دهد.

ثبات در انتشار محتوا کلید اصلی موفقیت و جذب مخاطب دائمی است

برای رسیدن به این برنامه‌ریزی می‌توانید یک تقویم کاری برای تیم محتوای خود در نظر بگیرید و برای نظارت بر کار آن‌ها نیز از همین ابزار استفاده کنید. تقویم سردبیری بازاریابی محتوا را می‌‌توان با ابزارهای مختلف مانند تقویم گوگل طراحی کرد و بسته به نیاز کسب‌وکار آن را شخصی‌سازی کرد. حتی می‌توانید لینک محتوای منتشر شده در هر شبکه را نیز در این تقویم قرار دهید تا نظارتی جامع بر کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشید.

social media

انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

بخش اصلی مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مناسب در شبکه‌ی اجتماعی هدف است. این بخش علاوه بر تولید محتوای متنی به زیباسازی آن با تصویر و ویدئو نیز می‌پردازد. در این میان برخی شرکت‌ها علاوه بر انتشار محتوای اوریجینال خود، به بازنشر محتوای همکاران و شرکای تجاری نیز می‌پردازند.

این بخش از مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیازمند شناخت دقیق شما از شبکه‌ی اجتماعی هدف و همچنین مخاطبان است. شما باید بهترین نوع محتوا برای شبکه‌ی اجتماعی خود را بشناسید و علاوه بر آن محتوایی که بیش از همه توسط مخاطبان هدف دیده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود را شناسایی کنید.

پاسخ دادن به هواداران و فالورها

پاسخ دادن به هوادران و افرادی که در صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی نظر یادداشت می‌کنند، بخش مهمی از موفقیت در این رسانه‌ها است. وقتی فردی در یکی از کانال‌های شما نظری یادداشت می‌کند، یعنی فرصتی جدید برای جذب مخاطب جدید و همچنین نشان دادن اهمیت مخاطب در برندتان به دست آورده‌اید.

پاسخ برندها اغلب به‌صورت عمومی منتشر می‌شود

در نتیجه بررسی مداوم کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت رسانه‌ها است. پیام‌های مستقیم نیز باید به‌صورت منظم مطالعه شده و پاسخ داده شوند. حتما پیش از ارسال پاسخ آن را به‌خوبی مطالعه کرده و با سیاست‌های کلی شرکت مقایسه کنید؛ چرا که چنین پاسخ‌هایی اغلب به‌صورت عمومی منتشر شده و نماینده‌ای برای برند شما خواهند بود.

comment

جستجو و همکاری با دیگر کاربران

همکاری و دوستی با کاربران شبکه‌های اجتماعی، یک قدم فراتر از پاسخ دادن به کامنت‌های آن‌ها است. این فرایند به معنای جستجو و پیدا کردن فرصت‌های جدید در میان کاربران و شروع مکالمه و ارتباط مستمر با آن‌ها است. به‌عنوان مثال ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی قدمی بزرگ در جذب هرچه بیشتر مخاطب است. فراموش نکنید این افراد جامعه‌ی مخاطبان بزرگی داشته و می‌توانند با انتشار محتوای شما، بخش زیادی از آن‌ها را به برند شما علاقه‌مند کنند.

کمپین‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی

یکی از بخش‌های مهم دیگر مدیریت رسانه‌های اجتماعی،‌ اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌مند در شبکه‌ها است. انتشار محتوای اختصاصی و تلاش برای جذب مخاطب بیشتر قدمی مثبت در مدیریت رسانه‌های اجتماعی است و اضافه کردن تبلیغات و انتشار محتوا در شبکه‌های دیگر، مکمل آن خواهد بود. در این میان تبلیغات هدف‌مند که به کمک هوش مصنوعی این شبکه‌ها منتشر می‌شوند، توانایی دسترسی به مخاطب بالقوه را برای برند شما افزایش خواهند داد. شاید این مخاطبان بالقوه هیچ‌گاه نامی از شرکت شما نشنیده باشند اما نمایش یک تبلیغ مرتبط با فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌های گذشته، آن‌ها را با برند شما آشنا خواهد کرد.

social media marketing

مدیریت مسابقات و جشنواره‌ها

اجرای مسابقه و اهدای جوایز به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر افزایش علاقه‌مندی مخاطبان موجود، شانس جذب مخاطبان جدید را نیز افزایش می‌دهد. برای اجرای این برنامه‌ها نیز نیاز به فعالیت آن‌چنان خاصی نخواهد بود و حتی می‌توان با انتشار محتوایی ساده و درخواست از مخاطبان برای نظر دادن، فعالیت آن‌ها را افزایش داد. برای اجرای مسابقات حرفه‌ای‌تر و اهدای جوایز نیز مراحلی همچون مشخص کردن قوانین، انتخاب برنده، اجرای مراسم اهدای جایزه و انتشار محتوای آن را باید در نظر داشته باشید.

مسابقه و جشنواره، درگیری کاربران را با برند بیشتر می‌کند

نظارت و بررسی عملکرد

مانند تمام اجزاء دیگر بازاریابی و خصوصا بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی نیز نیاز به نظارت و بررسی عملکرد دارند. این نظارت تنها راه برای اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین‌ها، محتوای منتشر شده، مسابقات و دیگر فاکتورهای شبکه‌های اجتماعی است. با این نظارت می‌توان نرخ بازگشت سرمایه در این بخش را نیز مشخص کرده و نسبت به اصلاح یا تغییر موارد مورد نیاز اقدام کرد.

برنامه روزنامه مدیریت شبکه‌های اجتماعی

شاید با مطالعه‌ی توضیح مدیریت رسانه‌های اجتماعی به این نتیجه رسیده باشید که این بخش از بازاریابی دیجیتال بسیار وقت‌گیر بوده و شرکت شما توانایی اجرای کامل آن را ندارد. سرویس Hootsuite یکی از مشهورترین ابزارهای مدیریت و هماهنگ‌سازی شبکه‌های اجتماعی است. این شرکت در وبلاگ خود برنامه‌ای ۱۸ دقیقه‌ای و روزانه را معرفی کرده که می‌تواند در شروع مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای شرکت‌ها کارساز باشد.

زمان‌بندی

۸ دقیقه: بررسی و مطالعه

گوش دادن در شبکه‌های اجتماعی به‌معنای بررسی آن‌ها با هدف پیدا کردن بحث و گفتگوی مرتبط با برند شما است. این فرایند در بهبود خدمات مشتری و همچنین دریافت بازخورد از آن‌ها کمک می‌کند. بعلاوه اطلاعات خوبی در مورد رقبا در اختیارتان می‌گذارد و همچنین، لیدهای جدیدی برای تولید محتوا نشان می‌دهد. این بخش یکی از وظایف اصلی و حیاتی روزمره‌ی شما خواهد بود.

مطالعه‌ی شبکه‌ها شامل جستجوی بحث پیرامون برند نیز می‌شود

برای مطالعه‌ی بهتر اخبار و اصطلاحا گوش دادن به مخاطبان می‌توانید به جستجوی کلمات کلیدی مرتبط، هشتگ‌ها، منشن‌ها و پیام‌های ارسالی توسط مخاطبان بپردازید. در این زمینه هر روز باید نکات زیر را جستجو و یادداشت کنید:

اشاره (منشن) به برند یا محصولات شما. بین هشتگ‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و محصول خودتان جستجو کرده و بحث‌های پیرامون آن را دنبال کنید. به تمامی اشاره‌هایی که به محصولات و برندتان می‌شود پاسخ دهید. می‌توانید از پاسخ‌های آماده و ابزارهای اتوماسیون در این زمینه استفاده کنید اما پیشنهاد بهتر، ارتباط مستقیم و انسانی است.

تمایل به خرید. در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پست‌ها و مباحثی باشید که با هدف خدمات و محصولات شما در جریان هستند. این بحث‌ها نشان‌دهنده‌ی مخاطبان بالقوه بوده و می‌توانند بهترین منبع برای کشف مشتریان جدید باشند. برای پیدا کردن این بحث‌ها باید دامنه‌ی جستجوی خود را افزایش داده و به کلمات کلیدی برند خود اکتفا نکنید. مثلا اگر یک برند فروش بلیط هواپیما هستید، علاوه بر نام خود باید کلمات کلی مثل «بلیط لحظه آخری» یا «بلیط ارزان» را نیز جستجو کنید.

اخبار صنعت. هشتگ‌های پرطرفدار در صنعت خودتان را دنبال کنید. برای این منظور باید ابتدا کلمات و افراد مهم در این بخش را پیدا کرده و حتی یک فید RSS برای دنبال کردن روزانه‌ی آن‌ها ایجاد کنید.

social media marketing

۵ دقیقه: برقراری ارتباط

ارتباط داشتن با مخاطبان، فاکتوری حیاتی در موفقیت برند در شبکه‌های اجتماعی هست. حدود ۹۰ درصد مخاطبان به دنبال ارتباط سازنده با برندها و مدیرانشان هستند اما کمتر از ۵۰ درصد آن‌ها، شرکت‌ها را در این امر موفق می‌دانند. در نتیجه هنوز مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد.

اگر قدم اول یعنی گوش دادن و مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی را به‌خوبی انجام داده باشید، یافتن مخاطبان برند برایتان آسان خواهد بود. پس از آن می‌توانید مخابان هدف، اینفلوئنسرها و محتوای مرتبط برای درگیر شدن را پیدا کرده و موارد زیر را پیاده‌سازی کنید:

پاسخ دادن

لایک کردن و ارسال کامنت در محتوای مرتبط

دنبال کردن مخاطبان مفید مانند اینلفوئنسرها و اشخاص اصلی صنعت

پست کردن دوباره‌ی محتوای کاربران

analyze

۲ دقیقه: آنالیز

برای برنامه‌ریزی یک روند منظم در انتشار محتوا، باید محتوایی که بیشترین بازده را در شبکه‌های اجتماعی دارد شناسایی کنید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که در بخش بعد به آن‌ها می‌پردازیم. آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی نیز حساسیت‌های خاص خود را داشته و فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شوند. این فاکتورها را می‌توان در چهار بخش دسته‌بندی کرد:

آگاهی: این فاکتورها نشان‌دهنده‌ی تعداد مخاطبان کنونی و مخاطبان بالقوه‌ی برند شما هستند.

همکاری: نشان‌دهنده‌ی چگونگی ارتباط و درگیر شدن کاربر با محتوای برند شما هستند.

تبدیل: این فاکتورها نسبت مؤثر بودن محتوا در تبدیل مخاطب به مشتری را نشان می‌دهند.

پایگاه مشتریان: وضعیت کنونی برند شما در دید مشتریان کنونی را مشخص می‌کنند.

۳ دقیقه: زمان‌بندی

اگر زمان کافی برای بررسی هرروزه‌ی محتوای شبکه‌های اجتماعی ندارید، ابزارهای مدیریت و زمان‌بندی اتوماتیک در این زمینه کارساز خواهند بود. این ابزارها مشاهده‌ی محتوای مرتبط در چند کانال را ممکن می‌سازند و صرفه‌جویی زیادی در زمان شما خواهند داشت. برای زمان‌بندی و برنامه‌ریزی انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

فیسبوک: انتشار محتوای بلند و استفاده از پیام‌های تصویری جذاب. ارسال یک یا دو پست در روز در این شبکه کافی است.

توییتر: زمان‌بندی توییت‌ها و ایجاد فاصله‌ی زمانی مناسب برای پیشگیری از اسپم شناخته شدن پروفایل در این شبکه پیشنهاد می‌شود. توییت‌ها را در فرمت‌های مختلف از متن، عکس، ویدئو و ارسال لینک انحام دهید و بازدهی هر کدام را بررسی کنید. اگر از محتوای منابع دیگر استفاده می‌کنید حتما از هشتگ و علامت منشن @ استفاده کنید.

توییتر / twitter

لینکدین: محتوای جدی‌تر را در این شبکه منتشر کنید تا مخاطبان حرفه‌ای را هدف بگیرید. از پلتفرم انتشار مقاله‌ی خود این سرویس نیز برای انتشار نظرات و مقاله‌های مدیرانتان استفاده کنید.

اینستاگرام: محتوای بصری در مورد محصول یا خدمات جدید را به‌صورت منظم و پیش از عرضه منتشر کنید. از تمامی فرمت‌ها اعم از عکس، فیلم، استوری و ویدیوی زنده استفاده کنید. تصاویر پشت صحنه از فعالیت تیم کاری نیز در این بخش مفید خواهد بود.

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای اتوماسیون باید با بیشترین دقت ممکن استفاده شوند

مدیران بازاریابی شرکت‌ها و موسسان استارتاپ‌ها می‌توانند از برخی ابزارها برای سرعت بخشیدن و تسهیل مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنند. البته اغلب کارشناسان بازاریابی دیجیتال معتقدند استفاده از ابزارهای اتوماسیون برای ارسال پست‌ها روند مناسبی نیست اما می‌توان با کمی شخصی‌سازی،‌ از این ابزارها نیز استفاده‌ی بهینه برد. بعلاوه بسیاری از ابزارها به منظور آنالیز، مشاهده و اعلان وضعیت شرکت در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها فواید زیادی برای شرکت‌ها خواهد داشت. در ادامه به معرفی تعدادی از مشهورترین ابزارهای این حوزه در جهان می‌پردازیم که قطعا نمونه‌های داخلی آن‌ها نیز با کمی جستجو و بررسی قابل دسترسی هستند.

HootSuite

سرویس هوت‌سوت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی را عرضه می‌کند. این سرویس خدماتی همچون مدیریت چندین شبکه‌ی اجتماعی، نظارت بر فعالیت کاربران و مخاطبان در کانال‌های مختلف و ارسال محتوا به‌صورت هماهنگ یا مجزا را به کاربران عرضه می‌کند. علاوه بر آن سرویس آموزشی هوت‌سوت انواع تکنیک‌ها را برای مدیریت و آنالیز هرچه بهتر کانال‌ها در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

hootsuite

Hubspot

این سرویس یکی از قوی‌ترین ابزارها برای آنالیز کمپین‌ها و بررسی دقیق پست‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. با استفاده از خدمات هاب‌اسپات می‌توانید علاوه بر تشخیص شبکه‌ی اجتماعی مناسب با بیشترین نرخ جذب مخاطب، پست‌های پرطرفدار را نیز به‌راحتی پیدا کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

MeetEdgar

این ابزار برای انتشار مجدد پست‌های محبوب و پرطرفدار استفاده می‌شود. انتاشر مجدد این نوع از محتوا که با اصطلاح Evergreen شناخته می‌شود، ترافیک بیشتری را به سمت کانال‌های شما جذب می‌کند.

TweetDeck

ابزار توییت‌دک یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای مدیریت حساب توییتر است. با استفاده از این وب‌سایت مطالعه‌ی فید توییتر نیز راحت‌تر خواهد بود. رایگان بودن خدمات توییت‌دک و هماهنگی آن با تغییرات توییتر این ابزار را به انتخاب جذاب برای کاربران تبدیل کرده است.

IFTTT

یکی از قوی‌ترین و معتبرترین ابزارهای اتوماسیون در دنیای وب، وب‌سایت IFTTT است. خدمات این وب‌سایت قابلیت اتصال بسیاری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها را به یکدیگر دارد و به‌عنوان مثال می‌تواند پس از انتشار یک پست در وبلاگ شرکت شما، خلاصه‌ی آن را در تمام شبکه‌های اجتماعی ارسال کند. علاوه بر این می‌توان با استفاده از خدمات این سرویس و اتصال آن به هشتگ یا اکانت مناسب، از بحث‌های پیرامون برند به سرعت آگاه شد.

IFTTT برای اندروید

Buffer

سرویس بافر نیز یکی از ابزارهای اتوماسیون بوده که به‌طور اختصاصی برای شبکه‌های اجتماعی طراح شده است. در این سرویس علاوه بر زمان‌بندی و انتشار اتوماتیم پست‌ها، می‌توان محتوای مورد نظر در هر شبکه را شخصی‌سازی کرده و از بومی شدن آن برای شبکه‌ی مورد نظر اطمینان حاصل کرد. بافر علاوه بر اتوماسیون، ابزارهای آنالیز را نیز در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

Sprout Social

این سرویس برای آنالیز و مشاهده‌ی رفتار مشتریان و همچنین پروفایل‌های شرکت در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. با استفاده از خدمات اسپروت می‌توان ارسال پست‌ها را نیز اتوماتیک کرده و گزارش‌های بازخوردها را نیز برای تدوین بهتر استراتژی‌های آینده دریافت کرد.

Google Analytics

ابزار آنالیز گوگل علاوه بر بررسی ترافیک وب‌سایت‌ها قابلیت اتصال به پروفایل‌ شبکه‌های اجتماعی را نیز دارد.با استفاده از این ابزار می‌توان روند موفقیت و تاثیرگذاری پست‌های شبکه‌های اجتماعی را تحلیل کرده و استراتژی‌های آتی را روی کانال‌های پربازده طراحی کرد.

Google Analytics / گوگل آنالیتکس

SocialFlow

الگوریتم سوشال‌فلو رفتار کاربران را تحلیل کرده و هر پستی را با توجه به داده‌های زنده بهینه می‌کند. این الگوریتم بهترین زمان برای انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند تا حداکثر توجه مخاطبان هدف به محتوا جلب شود.

Iconosquare

این سرویس به‌طور اختصاصی برای مدیریت محتوای اینستاگرام طراحی شده است. آنالیز دقیق این سرویس و ویژگی‌های جدیدی که به‌صورت منظم به آن اضافه می‌شوند، آیکن‌اسکوئر را به یکی از انتخاب‌های اصلی کاربران اینستاگرام تبدیل کرده است. برخی از این ویژگی‌ها آنالیز محتوای اکانت‌های مختلف و همچنین اتوماسیون ارسال پست در اینستاگرام را شامل می‌شوند.

Sprinklr

اسپرینکلر یکی از ابزارهای جامع مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این سرویس خدمات مدیریت جامع، اتوماسیون و آنالیز تمامی شبکه‌های اجتماعی شما و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده در هر کدام را انجام می‌دهد.

KnowEm

این ابزار امکان کنترل بحث‌ها و گفتگوها پیرامون برند شما را در بیش از ۵۰۰ وب‌سایت و شبکه‌ی اجتماعی انجام می‌دهد. با استفاده از گزارش‌های این سرویس می‌توانید اعتبار برند خود در شبکه‌های اجتماعی را بررسی و پاسخ‌های لازم را برای بهبود آن در نظر بگیرید.

social media

در پایان باز هم باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از ابزارهای اتوماسیون شبکه‌های اجتماعی تنها با مدیریت دقیق و شخصی‌سازی محتوا برای هر شبکه پیشنهاد می‌شود. قطعا شکل محتوایی که شما در فیسبوک و اینستاگرام منتشر می‌کنید با توییتر متفاوت خواهد بود. حتی اگر همه‌‌ی آن‌ها یک محتوا را منتشر کنند، باید طراحی‌های مختلفی برای هر شبکه در نظر گرفت.

نکته‌ی مهم دیگر بررسی امنیت این ابزارها است. بسیاری از ابزارها برای دسترسی بهتر به محتوا و مدیریت آن نیاز به نام کاربری و رمز عبور اکانت شما در شبکه‌ی اجتماعی دارند. نکته‌ی مهم اینکه در استفاده از این ابزارها زیاده‌روی نکنید و پیش از اهدای دسترسی به هر کدام، قوانین حریم خصوصی، سطح دسترسی و نحوه‌ی تعامل آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. بهترین راهکار در این زمینه استفاده از تنها یک ابزار است که اعتبار و قدمت مناسبی نیز داشته باشد.

استفاده از ابزارهای جمع‌آوری لایک و فالور نیز به هیچ وجه برای برندها پیشنهاد نمی‌شود. دلیل اول اینکه شبکه‌های اجتماعی در حال هوشمندتر شدن و حذف حساب‌های تقلبی هستند. در نتیجه با حذف فالورها و لایک‌های تقلبی اعتبار شما زیر سؤال خواهد رفت. از طرفی کاربران نیز باهوش هستند و وقتی حساب کاربری شما با چندین هزار فالور تنها چند کامنت مرتبط داشته باشد، متوجه استراتژی سیاه شبکه‌های اجتماعی شما خواهند شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات