چگونه فالور شبکههای اجتماعی را افزایش دهیم
حتما شما هم بلاگرهای حوزههای مختلف، از فناوری گرفته تا آموزشی را میشناسید؛ افرادی که با جذب فالور، گرفتن تبلیغ و فروش پکیجهای مختلف درآمدزایی میکنند. اما راز آنها در جذب تعداد بالای دنبالکنندگانشان چیست؟
مدیریت شبکههای اجتماعی کسبوکار و انتخاب بهترین استراتژیها برای افزایش دنبالکنندگان در این رسانهها، یکی از وظایف کلیدی بخش بازاریابی است؛ حتی روشهایی برای تبدیل فالوور شبکه اجتماعی به مشتری وجود دارد. اما متاسفانه اکثر فعالان این حوزه و مسئولان شرکتها در بخش شبکههای اجتماعی، با چالش کمبود ایده برای انتشار محتوای جذاب مواجه هستند.
مخاطبان برندها همیشه منتظر انتشار محتوای باکیفیت از طرف آنها هستند. بههمین دلیل پس از مدتی چالش اصلی پیدا کردن ایدهها و موضوعاتی است که علاوه بر جذاب بودن، کیفیت لازم برای جذب مخاطبان را نیز داشته باشد. اما همیشه ترفندهای کاربردی برای کاربران حرفه ای اینستاگرام وجود دارد.
در ادامهی این مطلب زومیت، به معرفی ایدههایی برای انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی پرداختهایم. این ایدهها در عین سادگی، درگیری مخاطب را نیز با برند شما افزایش خواهند داد و بدین ترتیب، فالورها و در نهایت مشتریهای بیشتری به سمت شما سرازیر خواهند شد.
۱- انتشار محتوای تولیدشده توسط طرفداران و فالورها
وقتی برند شما محتوای تولیدشده توسط دیگران (خصوصا فالورها و طرفدران) را منتشر میکند، چشماندازی جدید از خود نشان میدهد. در نتیجه ارتباط عمیقتری با مشتریان نیز شکل میگیرد.
بهعلاوه، مشتریان به محتوای تولید شده توسط مردم عادی بیش از محتوای منتشر شده توسط خود برندها اعتماد میکنند. تحقیقات نشان میدهد ۷۶ درصد مردم، به محتوای افراد عادی و ۱۰۰ درصد آنها به پیشنهاد خرید از طرف مصرفکنندگان دیگر اعتماد میکنند.
محتوای تولیدشده توسط کاربران به مخاطب نشان میدهد که نه تنها شما، بلکه دیگران نیز نظری عالی نسبت به برندتان دارند.
۲- جشنواره، هدیه و جایزه
همهی مردم از هدیه و محصولات رایگان استقبال میکنند. با برگزاری جشنوارههایی برای اهدای جایزه به مخاطبان، هم آنها را بیش از پیش خوشحال و درگیر میکنید و هم فالورهای جدیدی برای خود جذب خواهید کرد. آمارها نشان میدهد اکانتهای اجراکنندهی جشنواره و برنامهی اهدای جایزه، ۷۰ درصد سریعتر از بقیه رشد میکنند.
جشنواره میتواند بهانهای برای بازنشر محتوای برند باشد
انواع جشنوارهها را میتوان برای درگیر کردن بیشتر مخاطب برگزار کرد. بهعنوان مثال مسابقهی انتشار تصویر از محصولات و تبلیغ برای شرکت، راهکاری است که هم مخاطب را درگیر میکند و هم محتوای تولیدشده توسط آنها را افزایش میدهد.
البته ساخت استوری جذاب برای تبلیغ کردن جشنواره و جایزه نیز بسیار مهم است پس حتماً به آن توجه کنید.
۳- ارسال برای دوستان
کاربران عموماً در شبکههای اجتماعی پستهای جذاب را برای دوستانشان میفرستند تا آنها نیز آن را مشاهده کنند. شما هم میتوانید محتوایی جذاب تولید کنید و از مخاطبان بخواهید آن را برای دیگران بفرستند. عموماً پستهای خندهدار، مرتبط با موضوعات روز و محتوای مربوط به ارتباطات مردم، پتانسیل بالاتری برای اشتراکگذاری دارند.
۴- انتشار عکس و ویدیو از پشت صحنه شرکت
یکی از ایدههای جذاب و صمیمی بازاریابی شبکههای اجتماعی، پست کردن عکس و ویدیو از فعالیتهای کارمندان و مدیران در شرکت است. این محتوا نشان میدهد که در پشت صحنهی محصولات و خدمات شما، افرادی به سختی در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات عرضه شود. مخاطبان با دیدن این محتوا ارتباطی صمیمانهتر برقرار میکنند.
بهعنوان مثالی از این نوع محتوا، میتوان مراحل اسبابکشی، توسعهی محصول جدید، تغییرات دکوراسیون دفتر یا حتی پخش زندهای از محیط کار کارمندان را معرفی کرد.
۵- استفاده از قابلیت Reaction فیسبوک
اگرچه استفاده از فیسبوک مدتی است که در بین کسبوکارهای ایرانی کاهش یافته است، اما این شبکهی اجتماعی هنوز به فرمانروایی خود ادامه میدهد و اعضای فعالی در آن وجود دارند. یکی از قابلیتهای جذاب فیسبوک، قابلیت اظهار نظر با شکلکهای متعدد در کنار دکمهی لایک است. این چند شکلک، حالتهای مختلف کاربر را نشان داده و احساسات او را بهتر نمایان میکنند.
با کمی فعالیت در فیسبوک و توجه به بازخوردهای کاربران در مورد پستها، میتوانید احساسات عمومی را در مورد محتوای گوناگون خود متوجه شوید. بهعنوان مثال اگر محتوایی بیش از دیگران شکلک عصبانی دریافت میکند، باید در انتشار نمونههای دیگر از آن دقت کنید.
۶- استفاده از شکلکها
شکلکها، زبان شبکههای اجتماعی هستند
استفاده از ایموجیها بهترین راهکار برای ارتباط نزدیک با کاربران و همچنین تزریق کمی حس شوخطبعی در برند است. سرویس هوتسوت در یک بررسی به این نتیجه رسیده که استفاده از شکلک در توییتر موجب افزایش جلب توجه به میزان ۲۵٫۴ درصد میشود. این آمار در فیسبوک به ۵۷ درصد میرسد.
البته قطعا آشنایی با معانی انواع شکلکها و استفادهی مناسب از آنها، پیشنیاز مدیریت صحیح شبکههای اجتماعی است. فراموش نکنید که این علامتها زبان امروز جهان هستند و استفادهی نادرست از آنها عواقب زیادی دارد.
۷- انتشار ویدیوهای آموزشی
ویدیو راهکاری عالی برای اشتراکگذاری محتوا با کاربران است. آموزشهای ویدیویی محتوایی ارزشمند و قابل توجه را در اختیار کاربر میگذارند. شما با این ویدیوها انواع کارها را به مراحلی ساده تقسیم میکنید و موارد مختلف را بهصورت کاربردی آموزش میدهید. راهنمای تصویری بهترین نوع آموزش است و این ویدیوها قطعاً توسط طرفداران دنبال میشوند.
علاوهبر موارد گفته شده، نرخ اشتراک این نوع از محتوا هم بالا است و شانس جذب فالور جدید را افزایش میدهد. در نهایت باید به یاد داشته باشید که ویدیوی خود را در چندین سرویس اشتراک منتشر کنید تا انواع مخاطبان از وجود آن مطلع شوند.
۸- رایگیری
استفاده از قابلیتهای رایگیری در شبکههای اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک، بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. بهعلاوه، استفاده از نتایج این رایگیریها نیز در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی بسیار مفید خواهد بود. بههرحال این درگیری مخاطب هزینه ندارد و زمان زیادی نیز از او طلب نمیکند اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود.
۹- پخش زنده
انتشار ویدیوی زنده در شبکههای اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام، فیسبوک و همچنین سرویسهای اشتراک ویدیوی ایرانی قابل انجام است. این محتوا را میتوان جذابترین نوع ویدیو برای کاربر دانست.
برای پخش زنده ویدیو میتوانید از رویدادهای مختلف مانند پرسش و پاسخ، معرفی زندهی محصول یا یک ویدیوبلاگ (ویلاگ) ساده استفاده کنید.
۱۰- شراکت با برندهای دیگر
میتوان از جامعهی مخاطبان مشترک بهترین بهره را برد
اگر فرصت همکاری با برندهای مشابه خود و فعال در صنایع مشترک را دارید، از این فرصت استفاده کنید و حضور خود را در شبکههای اجتماعی افزایش دهید. البته این همکاری نباید رقیب مستقیم شما باشد و همین که مخاطبان مشترکی داشته باشید، کافی است.
بهعنوان مثال شرکتهای فعال در زمینهی لوازم آرایش و تولیدکنندگان و طراحان دکوراسیون داخلی، میتوانند از جامعهی مخاطبان مشترک یکدیگر استفاده کنند.
۱۱- تغییر شکل محتوا
انتشار محتوای اختصاصی لزوماً بهمعنای ساخت محتوایی منحصربهفرد و تخصصی نیست. با کمی خلاقیت و ایجاد تغییرات جزئی در محتوای قبلی، میتوانید شکل و طراحی آن را برای انتشار در شبکههای مختلف تغییر دهید. بهعنوان مثال میتوانید مطالب وبلاگ خود را برای انتشار در شبکههای اجتماعی تغییر دهید یا محتوای ویدیوها را بهصورت متن در کانالهای دیگر بنویسید.
بهعنوان مثالی از این راهکار، میتوان به ویدیوها یا استوریهای کوتاه اینستاگرامی اشاره کرد که کاربر را به محتوای طولانیتر در شبکههای دیگر هدایت کند.
۱۲- بازنشر محتوای دیگران
هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت بازنشر محتوا در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. در واقع خود حسابهای کاربری مشخص میکنند که محتوایشان بازنشر بشود یا خیر. البته قطعاً هیچ برندی نباید محتوای رقبا را در کانالهای اجتماعی خود بازنشر کند.
بازنشر محتوای مفید، یعنی خلق ارزش و حضور در بطن اخبار صنعت
بههرحال انتشار پستها و محتوای جذاب از منابع دیگر، ارزش افزودهای را به مخاطبان ارائه میدهد و بهعلاوه، نشان میدهد که برند شما فعال است.
۱۳- اشاره به موضوعات داغ
یکی از برترین راهها برای افزایش حضور در نگاه مخاطبان شبکههای اجتماعی، پرداختن به موضوعات داغ (اصطلاحاً ترند) در این رسانهها است. شبکههایی همچون توییتر و فیسبوک امکانات مناسبی برای مشخص کردن موضوعات داغ دارند. همیشه پیگیر این موضوعات باشید و از ترندهای مناسب برای نشان دادن فعالیت خود استفاده کنید.
در اشاره به موضوعات داغ باید نکات خاصی رعایت شود
البته اشاره به موضوعات داغ نکات خاص خود را نیز دارد. در وهلهی اول باید موضوع و ترند مورد نظر را بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید. سپس باید دلیل ترند شدن آن را هم بدانید. مرحلهی مهمتر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما است. در نهایت باید بتوانید محتوا و ارزش جدیدی به موضوع اضافه کنید و اهمیت آن را نزد خود نشان دهید.
فراموش نکنید که نباید برند خود را وارد درگیریهای جناحی و سیاسی بکنید. این موارد عموماً در لیست ترندهای شبکههای اجتماعی وجود دارند.
۱۴ - انتشار نکات کاربردی
حضور در شبکههای اجتماعی تنها بهمعنای تبلیغ محصولات و خدمات نیست. شما باید چالشها و مشکلات مشتریان بالقوهی خود را نیز حل کنید. اشتراک محتوای کاربردی و نیمهآموزشی، راهکاری مناسب برای نشان دادن اهمیت مخاطب در ذهن صاحبان برند است. برندهای بزرگ این نوع از محتوا را در بخشهای مختلف اعم از آموزش کار کردن با محصولات و خدمات و همچنین نکات کاربردی روزانه منتشر میکنند.
۱۵- انتشار محتوای مصاحبه با مشتریان
چه کسی بهتر از مشتریان فعلی میتواند برای محصولات شما تبلیغ کند؟ ویدیوهای مصاحبه با این افراد و انتشار نظر آنها در مورد محصولات و خدمات شرکت، راهکاری مناسب برای جذب مخاطب و مشتریهای بیشتر است. حتی میتوان این ویدیوها را بهصورت زنده پخش کرد.
راهکار دیگر دعوت از مشتریان قبلی برای ساخت ویدیوها به دست خودشان است که ارزش محتوا را بیشتر میکند.
۱۶- رویدادهای پرسش و پاسخ
برگزاری رویداد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها را با مخاطبان افزایش میدهد. مشتریان بالقوه با این رویدادها علاقهی بیشتری به برند پیدا میکنند و مدیران نیز بیش از پیش با نگرانیها و دغدغههای مخاطبان آشنا میشوند. میتوان این رویدادها را با موضوعات مشخص برگزار کرد تا هدف نهایی، خلق ارزش جدید برای مشتری و ارائهی محتوای مفید به او باشد.
۱۷ - واگذاری کنترل شبکهها به متخصصان
این اقدام بیشتر توسط برندهای بسیار بزرگ انجام میشود و بهنوعی استفاده از تخصص افراد پیشگام در این صنعت است.
روش کار به این صورت است که برای مدتی مشخص، مدیریت یکی از کانالهای برند به فردی فعال و شناخته شده در صنعت مورد فعالیت سپرده میشود و او محتوا را به صلاحدید خود در شبکهها منتشر میکند.
میتوان با واگذاری کنترل شبکهها به اینفلوئنسرهای صنعت شاهد رشد صفحه بود
این رویکرد علاوهبر نشان دادن ارتباط عمیق برند با اینفلوئنسرهای صنعت مورد فعالیت، برای مخاطبان نیز جذابیت خواهد داشت و از تکراری شدن محتوا در شبکههای اجتماعی جلوگیری میکند.
۱۸- توجه به رویدادهای عمومی و سنتی
انواع رویدادهای سنتی در جوامع مختلف جهان وجود دارند. بهعنوان مثال شب یلدا و عید نوروز از رویدادهای پرطرفدار سنتی در ایران هستند.
کاربران در زمان این رویدادهای سنتی، محتوای بیشماری را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند و بهنوعی فعالیتشان افزایش خواهد داشت. در نتیجه کاربران بیشتری در دسترس برندها هستند. در نهایت این برند است که باید محتوای اختصاصی خود را با شخصیسازی و طراحی مناسب با آن رویداد، منتشر کرده و از درگیری شدن مخاطبان با محتوا، استفاده کند.
سعی کردیم در مقاله امروز مهمترین نکات برای افزایش فالور را به شما آموزش دهیم. برای انجام کارهایی که در این مطلب ذکر شدند نیازی به آموزش جامع اینستاگرام نیست و میتوانید به راحتی آنها را روی حساب خود اعمال کنید.
اگر از مطالعهی این دست از مقالهها لذت میبرید، پیشنهاد میکنیم آموزش تصویری گذاشتن ریلز در اینستاگرام را نیز بخوانید.
این مقاله در شهریور ۱۳۹۷ توسط مهدی زارع سریزدی نوشته و در آذر ۱۴۰۲ توسط مصطفی عسگری بهروزرسانی شده است