آموزش کسب درآمد از یوتیوب در ایران؛ هرآنچه برای کسب درآمد دلاری نیاز دارید

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
برداشت درامد از یوتیوب
یوتیوب یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های جهان است که فعالیت و تولید محتوا در آن، کاربران زیادی را به ثروت رسانده؛ چرا شما یکی از این کارابران نباشید؟
تبلیغات

شاید کسب درامد از یوتیوب برای بسیاری از کاربران ایرانی به‌ خاطر تحریم‌ها، مسدود بودن وب‌سایت و بسیاری موارد دیگر، امری محال به‌نظر برسد. اما به‌ هرحال کاربران فارسی‌زبان در دیگر نقاط جهان و حتی کاربران داخلی با استفاده از ابزارها و واسطه‌های موجود، می‌توانند به درامد ماهانه یوتیوب برسند.

کاربران یوتیوب روزانه یک میلیارد ساعت ویدیو مشاهده می‌کنند. به این ترتیب روزانه ۵ میلیارد ویدیوی یوتیوب تماشا می‌شود. به‌‌علاوه، کاربران این سرویس زمان زیادی را در آن صرف می‌کنند و همین مورد، یوتیوب را به یکی از برترین وب‌سایت‌های جهان تبدیل کرده است. میانگین حضور هر کاربر در یوتیوب ۱۹ دقیقه تخمین زده می‌شود که در مقایسه با بسیاری از سرویس‌های اینترنتی، زمان قابل توجهی است.

یوتیوب یک آکادمی آنلاین برای علاقه‌مندان به کسب درآمد راه‌اندازی کرده و مراحل مختلف این مسیر را به خوبی توضیح داده است. تمرکز اصلی این سرویس بر روی کسب درآمد ازطریق نمایش تبلیغات است؛ اما قطعاً راه‌های دیگری همچون هدایت ترافیک به وب‌سایت‌های فروشگاهی یا فروش واسطه‌ای نیز می‌توانند در یوتیوب به کار گرفته شوند. به مقاله آموزش کسب درآمد از طریق همکاری در فروش سر بزنید.

مزیت‌های فعالیت در یوتیوب و تولید محتوا در آن، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در کنار مواردی همچون بازاریابی و جذب مشتری برای کسب‌وکارها، اشخاص عادی نیز می‌توانند با کمی خلاقیت و استفاده از ابزارهای صحیح، درآمد خود را در این سرویس تضمین کنند. در ادامه‌ی این مطلب به سوال «ایا در ایران میتوان از یوتیوب کسب درامد کرد» پاسخ می‌دهیم و به مواردی چون راه‌اندازی سیستم درآمد در یوتیوب، راهکارهای دیگر به جز تبلیغات، قوانین یوتیوب برای کسب درامد و تخمین درامد یوتیوب می‌پردازیم.

لوگوی یوتیوب روی پس زمینه اسکناس دلار
فهرست مطالب
کپی لینک

انواع روش های کسب درآمد از یوتیوب

کپی لینک

۱. کسب درآمد از تبلیغات

مانند هر سرویس اینترنتی دیگر، در یوتیوب هم محتوا پادشاهی می‌کند. اولین فاکتور لازم برای داشتن یک کانال ویدیویی درآمدزا، مجموعه‌ای از مخاطبان وفادار است که با جریانی ثابت از محتوای جذاب ویدیویی تغذیه می‌شوند؛ زیرا بازدید یوتیوب و درامد با هم رابطه مستقیم دارند. اکثر کانال‌های درآمدزای یوتیوب، پیش از شروع به کسب درآمد، راهی برای جذب مخاطب ایجاد کرده‌اند. جذب مخاطب با ارائه‌ی محتوای باکیفیت و پایدار انجام می‌شود که در بخش‌های بعدی به چگونگی تولید هرچه بهتر آن، می‌پردازیم. مراحل زیر، نحوه‌ی آماده‌سازی کانال برای کسب درآمد ازطریق تبلیغات را آموزش می‌دهند.

شیوه‌های پرداختی برای یوتیوبرها و کابران ایرانی بازده بالایی ندارد

قدم اول برای شروع، ساخت اکانت یوتیوب برای درامد است. سپس باید در YouTube Partner Program یا YPP ثبت‌نام کنید. این برنامه در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان فعال نیست بنابراین حتما باید مکان دیگری را برای لوکیشن خود انتخاب کنید.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads

در مرحله‌ی بعدی، باید کانال را برای ورود به سیستم درآمدزایی یوتیوب آماده کرد. پس از ورود به اکانت یوتیوب، در سرویس creatoracademy.youtube.com وارد پروفایل شده و قسمت Monetization را انتخاب کنید. پس از آن نوبت به ثبت‌نام در سرویس AdSense می‌رسد که با توجه به مسدود بودن در ایران، باید ازطریق واسطه‌ها یا افرادی در خارج از کشور انجام شود. اتصال کانال یوتیوب به اکانت ادسنس، پیگیری تبلیغات، مشاهده‌ی آن‌ها، کلیک‌های انجام شده و در نهایت، واریز درآمد کسب شده را تضمین می‌کند.

پس از انجام مراحل فوق، نوبت به آماده‌سازی محتوای مجاز برای کسب درآمد ازطریق تبلیغات می‌رسد. در واقع شرایط درامد یوتیوب شامل قوانین محکمی برای تضمین کیفیت و همچنین انطباق محتوا با قوانین کپی‌رایت می‌شود.

مناسب بودن ویدئو برای تبلیغات، شرط ابتدایی یوتیوب برای درآمدزایی است

شرط اول یوتیوب (و شرکت مالک آن یعنی گوگل) برای ویدیوهای با هدف کسب درآمد، مناسب بودن آن‌ها برای تبلیغات است. شروط اولیه برای مناسب بودن ویدئو در این بخش، رعایت قوانین کلی یوتیوب مانند عدم انتشار محتوای توهین‌آمیز یا موارد دیگر است. البته شرایط کسب درآمد از تبلیغات کمی جزئی‌تر از قوانین اولیه‌ی سرویس هستند و به‌همین‌دلیل صاحبان کانال‌ها باید هر دو مورد را مطالعه کنند.

اگر قصد دارید تنها در برخی ویدیوها، استانداردهای تبلیغاتی را رعایت کنید، این امکان وجود دارد که برای ویدیوهای دیگر، درآمد تبلیغاتی را از بین ببرید. در واقع، اگر کانالی با هدف کسب درآمد تبلیغاتی فعالیت کند و این امکان را در ویدیوهای ناهماهنگ با قوانین درآمدی غیرفعال نکند، امکان حذف آن از سرویس وجود دارد.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads

علاوه بر مواردی همچون توهین، تبلیغات مواد مخدر، نژادپرستی و موارد مشابه، کپی‌رایت محتوای استفاده شده در ویدئو نیز اهمیت بالایی برای کسب درآمد دارد. به‌عنوان مثال اگر شما در ویدیوی خود از موسیقی پس‌زمینه‌ای استفاده کنید که شامل قوانین کپی‌رایت باشد، امکان غیرمجاز شدن آن محتوا وجود دارد. در واقع شما باید برای استفاده از آن موسیقی، از صاحب اثر مجوز لازم را دریافت کنید.

جذب مخاطب، پیش از ورود به برنامه‌ی کسب درآمد اهمیت دارد

پس از حصول اطمینان از مناسب بودن ویدیوها برای تبلیغات، باید آشنایی کلی با انواع تبلیغات در یوتیوب را کسب کنید. تبلیغات این سرویس ویدیویی در انواع ابعاد و فرمت‌ها در ویدیوهای شما نمایش داده خواهند شد. انتخاب نوع تبلیغات، بسته به محتوای ویدیوی شما باید انجام شود تا علاوه بر کسب درآمد مناسب، جذابیت محتوا را نیز نزد مخاطب کاهش ندهد.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads
کپی لینک

۲. راه‌اندازی عضویت ویژه برای کانالتان

قابلیت Channel memberships با عضویت در برنامه شریک یوتیوب فعال می‌شود و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که محتوای تخصصی ایجاد می‌کنند. با راه‌اندازی عضویت ویژه برای کانالتان می‌توانید یک سری از محتوا را تنها برای اعضای ویژه نمایش دهید. تجربه نشان می‌دهد که عضویت ویژه حتی برای کانال‌های پرمخاطب یوتیوب فارسی سود چندانی ندارد؛ زیرا پرداخت حق عضویت برای کاربران ایرانی دشوار است و معمولأ تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند. فراموش نکنید شیوه‌های پرداختی برای یوتیوبرها و کابران ایرانی بازده بالایی ندارد.

کپی لینک

۳. سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس

سه قابلیت Super Chat و Super Stickers و Super Thanks زمانی برای شما فعال می‌شوند که چنلتان مانیتایز شده باشد. این سه قابلیت بیشتر بر رابطه شما با ویوورهایتان تأکید می‌کنند. استفاده از دو مورد اول زمانی ممکن است که ‌به‌صورت لایو با مخاطبان کانالتان در تعامل باشید. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا باید آن‌ را از بخش Monetization کانالتان فعال کنید. نوازندگان و خوانندگان می‌توانند بیشترین استفاده را از این قابلیت‌ها داشته باشند.

طرفداران می‌توانند برای دیده شدن پیام‌های چت زنده خود و ارتباط با سازندگان موردعلاقه‌شان پیام‌های متنی یا استیکرهای دیجیتالی بخرند و ارسال کنند. دراین‌صورت مخاطب برای حمایت شما می‌تواند مبلغی را برای خرید استیکرهای مختلف پرداخت کند که سود آن به شما می‌رسد. با این کار پیام مخاطب در صدر فهرست پیام‌‌ها قرار می‌گیرد. هرچه میزان مبلغ پرداختی بالاتر باشد، پیام آن مخاطب در فهرست پیام‌ها بالاتر می‌آید. هرچه پیام یک فرد بالاتر قرار بگیرد می‌تواند راحت‌تر با شما ارتباط بگیرد، بیشتر دیده شود و حتی برای خود تبلیغ کند.

سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس یوتیوب

سوپرتنکس هم که از دو مورد سوپر چت و سوپر استیکر جدیدتر است، روشی برای حمایت از محتوای شما است که چیزی شبیه به انعام می‌ماند. هر بیینده می‌تواند یک سوپر تنکس با قیمت متفاوت برای ویدیوها و شورتس‌های شما خریداری کند .

کپی لینک

۴. همکاری در فروش محصولات

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش روش دیگری است که می‌تواند شما را به کسب درآمد از یوتیوب برساند. برای نتیجه‌گیری از افیلیت مارکتینگ و دریافت پیشنهادات اسپانسری معمولاً باید چنلتان به حجم مطلوبی از بازید و مخاطب رسیده باشد.

فروش واسطه‌ای و تبلیغات مستقیم، از روش‌های دیگر کسب درآمد یوتیوب هستند

در این روش شما محصول یا خدماتی را معرفی می‌کنید و لینک دسترسی به آن‌ها را در دیسکریپشن ویدیوی خود قرار می‌دهید. گاهی حتی لازم نیست، یک ویدیو را انحصاراً به این کار اختصاص دهید بلکه کافی است در بخشی از محتوای ویدیویی‌تان به تبلیغ بپردازید.

کپی لینک

۵. بازاریابی برند و محصولات خودتان

شما می‌توانید به قصد فروش محصولات و معرفی برندتان یک صفحه یوتیوب ایجاد کنید و به تولید محتواهایی حول محور کسب و کارتان بپردازید. برای مثال می‌توانید در عین معرفی محصول و نمایش کاربردهای آن، مخاطب را به خرید ترغیب کنید.

کپی لینک

۶. سرویس YouTube Premium

YouTube Premium سرویس ویدیوی اشتراکی یوتیوب است که با عضویت در آن می‌توانید از تماشای ویدیوهای یوتوب بدون تبلیغات لذت ببرید. با قابلیت های یوتیوب پریمیوم حتی می‌توانید ویدیوها و آهنگ‌های یوتیوب را در گوشی ذخیره و آفلاین تماشا کنید.

یوتیوب پریمیوم / Youtube Premium

یوتیوب برای تشویق هرچه بیشتر تولیدکنندگان به ساخت محتوا، امکان کسب درآمد از کاربرانی را که در سرویس Premium این سایت ثبت‌نام کرده‌اند نیز فراهم کرده است. در این حالت، شما از زمانی که کاربران پرمیوم برای دیدن ویدیوهایتان صرف کرده‌اند، درآمد کسب می‌کنید. در واقع محتوای باکیفیت شما باعث می‌شود حتی بدون نشان دادن تبلیغات نیز درآمد داشته باشید.

کپی لینک

شرایط لازم برای کسب درآمد از یوتیوب

سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه کسب درآمد از یوتیوب، از طریق تبلیغات است که قدم اول آن عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب است. ثبت‌نام در YPP شرایطی دارد که نشان می‌دهد یوتیوب در همین مرحله‌ی اولیه، محتوای اختصاصی و باکیفیت را هدف تمرکز سیستم اعتبارسنجی خود قرار داده تا تنها تولیدکنندگان حرفه‌ای و هدفمند، به کسب درآمد از این طریق بپردازند.

یوتیوب اعلام کرده است که یوتیوبرهایی با ۱۰۰۰ سابسکرایبر به‌اضافه‌ی ۴۰۰۰ ساعت وا‌چ‌تایم از ویدیوهایی که در سال گذشته آپلود کرده‌اند یا ۱۰ میلیون بازدید Shorts در ۹۰ روز گذشته می‌توانند برای عضویت در برنامه پارتنر اقدام کنند.

ثبت‌نام در YPP

زمانی می‌توان از تبلیغات درآمد کسب کرد که تعداد دنبال‌کنندگان حداقل به ۱۰۰۰ نفر و آمار بازدید چنل به بیش از ۴۰۰۰ ساعت برسد

اما در واقع هر یوتیوبر زمانی می‌تواند از تبلیغات درآمد کسب کند که تعداد دنبال‌کنندگانش حداقل به ۱۰۰۰ برسد. اگر روش آپلود ویدئو در یوتیوب را بدانید و به‌طور منظم محتوای باکیفیت و جذاب منتشر کنید، به‌زودی به این تعداد مخاطب وفادار دست پیدا خواهید کرد.

پس از آن به محض این که آمار بازدید به بیش از ۴ هزار ساعت در سال برسد، مجوز ورود به سیستم درآمد تبلیغاتی صادر می‌شود. البته اگر ویدئوهای شورتس کانال شما توانسته باشند در ۹۰ روز گذشته به ۱۰ میلیون بازدید برسند، می‌توانید درآمدزایی از تبلیغات را شروع کنید. با مشاهده مقاله آموزش ساخت ویدئوی Short یوتیوب می‌توانید به راحتی برای کانالتان ویدیوهای کوتاه جذاب بسازید.

کپی لینک

مراحل کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب

شرایط یوتیوب برای درامد از تبلیغات سه مرحله دارد:

  • عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب
  • افزودن حساب Google AdSense
  • انتظار برای بررسی کانال و محتوایتان توسط یوتیوب

مرحله اول

پس از اینکه به شرایط لازم برای عضویت در برنامه یوتیوب پارتنر رسیدید و در آن عضو شدید، برای دریافت امکان تبلیغ باید منتظر بمانید کانالتان به ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۴۰۰۰ ساعت واچ‌تایم برسد. می‌توانید آمار را از صفحه یوتوبتان بررسی کنید یا منتظر ایمیلی که به شما می‌گوید شرایط مانیتایز شدن یوتیوب را پیدا کرده‌اید،‌ بمانید.

مرحله دوم

در مرحله بعد برای مانیتایز شدن و کسب درآمد باید حساب گوگل ادسنس خود را اضافه کنید تا مبالغ دریافتی از یوتیوب به آن واریز شود. این مرحله همان مرحله‌ای است که برای ایرانی‌ها چالش‌برانگیز است زیرا به حساب بانکی و آدرس مورد تأیید یوتیوب (که ایران جزو آن نیست) نیاز دارید.

یوتیوبرهایی که در ایران زندگی می‌کنند برای برداشت درامد از یوتیوب و نقد کردن درآمد دلاری به‌ناچار باید از شرکت‌های واسط (MCN) کمک بگیرند. روش دیگری هم مثل کمک گرفتن از از افراد آشنا خارج از ایران وجود دارد که به‌اندازه روش اول متداول نیست، زیرا افراد معمولاً به‌دلیل بار مالیاتی از این کار شانه خالی می‌کنند. به‌هرصورت اگر شرایطش را دارید که در این مورد از آشنایانتان کمک بگیرید، حتماً قبل از این کار از خود بپرسید که چقدر به آن‌ها اعتماد دارید.

مرحله سوم

در مرحله نهایی یوتیوب چنل شما را از نظر محتوا و کیفیت بررسی می‌کند و درصورتی‌که موردتأیید باشد، به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات را در ویدیوهای خود قرار دهید. درصورتی‌که محتوای چنلتان موردتأیید نباشد، فرجه‌های یک ماهه برای بررسی مجدد به شما داده خواهد شد.

کپی لینک

تنظیمات درآمدزایی از یوتیوب

برای درخواست درآمدزایی از چنل یوتیوبتان باید به صفحه تنظیمات کانال بروید و روی Earn کلیک کنید. اگر چنل و جیمیل خود را با شماره ایران ساخته باشید، ممکن است به‌طور پیش‌فرض قسمت مانیتایز یوتیوب غیرفعال باشد و نتوانید Earn را بیابید. دراین‌صورت برای فعال کردن این گزینه باید لوکیشن چنل را تغییر دهید.

تغییر لوکیشن چنل

  • وارد یوتیوب شوید و روی عکس پروفایتان در گوشه بالایی کلیک کنید.
  • از منوی ظاهرشده به بخش YouTube Studio بروید.
  • روی Settings کلیک کنید.
  • از پنل سمت چپ وارد بخش Channel شوید و از تب بالایی Basic Info را انتخاب کنید.
  • در باکس country of residence، کشوری را به‌دلخواه انتخاب کنید.
تغییر لوکیشن چنل یوتیوب

حالا اگر وارد YouTube Studio شوید، بخش Earn برایتان ظاهر شده است.

درخواست مانیتایز شدن کانال یوتیوب

  • وارد یوتیوب شوید و روی عکس پروفایلتان در گوشه بالایی کلیک کنید.
  • از منوی ظاهرشده به بخش YouTube Studio بروید.
  • روی Earn کلیک کنید.
  • اگر شرایط عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب را داشته باشید، دکمه‌‌ی Apply را مشاهده خواهید کرد. در غیراین‌صورت صفحه‌ای را خواهید دید که به شما نشان می‌دهد چقدر به شرایط نزدیک هستید.
  • اگر واجد شرایط نیستید با کلیک روی دکمه Email me می‌توانید هر زمان شرایط عضویت را پیدا کردید، از یوتیوب ایمیل دریافت کنید.
درخواست مانیتایز شدن کانال یوتیوب
  • با فرض‌بر اینکه شرایط را داشتید، برای بررسی و پذیرش قوانین روی Start کلیک کنید.
  • اکنون باید یک حساب AdSense راه‌اندازی کنید یا یک حساب فعال موجود را به کانال یوتیوب خود، لینک کنید(اگر با شرکت‌های واسط قرارداد بسته باشید، این اطلاعات را دراختیارتان قرار می‌دهند یا خودشان آن را مدیریت می‌کنند.) روی Start کلیک کنید.

پس از آنکه مراحل را به پایان رساندید، درخواست شما در مرحله بررسی قرار خواهد گرفت.

کپی لینک

چطور درآمد دلاری یوتیوب را نقد کنیم؟

برای نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب باید از شرکت‌های واسط (MCN) کمک بگیرید. با سرچ ساده در گوگل می‌توانید به بی‌نهایت اطلاعات برسید. شرکت‌های MCN مختلف را براساس محدودیت‌ها و مزیت‌هایی که هر شرکت برای کاربرانش ارائه می‌دهد، بررسی کنید. در این زمینه می‌توانید از تجربه افراد کاربلد و مورداطمینانتان هم کمک بگیرید.

بهترین روش نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب در ایران، قرارداد بستن با شرکت‌های واسط (MCN) است

هر شرکت برای نقد کردن درآمد شما بخشی از آن را به‌‌عنوان کارمزد کسر می‌کند که این درصد می‌تواند برای شرکت‌های مختلف، متفاوت باشد. این موضوع مطمئناً می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای شما برای انتخاب باشد. مورد بعدی قابل اطمینان بودن شرکت، پشتیبانی مطلوب و خدمات‌رسانی بدون دردسر یا ویژه برای کاربران (مثل حفظ امنیت و کپی رایت کانال شما) است. بنابراین با مدنظر قرار دادن تمام نکات اینچنینی، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کپی لینک

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب به شما امکان تحلیل میزان بازدید و رفتار کاربران را می‌دهند

اگر می‌خواهید در یوتیوب پیشرفت کنید و به‌طور جدی از آن کسب درآمد داشته باشید، باید با نظم و استراتژی جلو بروید. برای مدیریت چنل یوتیوب و پیشرفت در این زمینه باید حواستان به مخاطبان و خواسته‌هایشان باشد. با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های رفتار مخاطبانِ چنلتان در طی زمان می‌توانید به درک بهتری نسبت به آنچه باعث دیده شدن بیشتر محتوایتان می‌شود، دست پیدا کنید.

در این مورد ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب بهترین دوست شما هستند. این ابزارها که در اختیار یوتوبرها قرار دارد، به شما امکان تحلیل میزان بازدید و رفتار کاربران را می‌دهد. از‌ همین طریق شما می‌توانید محتوایی را تولید کنید که بیشتر دیده شود و کاربران را به فکر نحوه دانلود از یوتیوب و در تکاپوی جستجو برای ربات تلگرام دانلود از یوتیوب بیندازد.

زمانی‌که یکی از ویدیوهای شما پربازدید می‌شود، مطمئن باشید که فقط پای شانس در میان نیست بلکه عوامل مختلفی مثل کیفیت محتوا، انتخاب زمان درست انتشار ویدیو، انتخاب موضوع به‌جا، عنوان جذاب و بسیاری موارد دیگر دست به دست هم داده‌اند.

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب

در ادامه به معرفی بیشتر ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب و روش استفاده و به کارگیری آن‌‌ها می‌پردازیم.

۱. YouTube Studio

YouTube Studio یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید برای مشاهده آمار بازدید ویدیوها از آن استفاده کنید. در تب Dashboard این صفحه، باکس Latest Video Performance قرار دارد که ده ویدیوی آخر شما را براساس بازدید دسته‌بندی می‌کند، از همین طریق می‌توانید ویدیوهای پرمخاطب‌تر را پیدا کنید و تمرکز بیشترتان را روی تولید این مدل محتوا بگذارید. البته توجه داشته باشید، یک سری از ویدیوها، به‌خصوص ویدیوهایی با موضوعات تخصصی‌تر، مخاطب خود را طی بازه زمانی طولانی‌تر به دست می‌آورند، بنابراین نباید از تحلیل طولانی مدت ویدیوهایتان غافل شوید و فقط به ۱۰ ویدیوی آخر اکتفا کنید.

باکس بعدی Channel Analytics است که تعداد کل سابسکرایبرهایتان را به‌همراه تعدادی ک در ماه اخیر به چنلتان اضافه شده‌اند، نمایش می‌دهد. همچنین تعداد بازدیدها و واچ‌تایم ماه گذشته شما را مشخص می‌کند و آن‌ها را با یک فلش سبز یا قرمز که نشان‌دهنده پیشرفت یا پسرفت نسبت به آمار ماه قبل است، نمایش می‌دهد.

در بخش بعدی Top Videos سه ویدیویی که در ۴۸ ساعت گذشته بیشترین بازدید را داشته‌اند، نمایش داده می‌شود.

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب analytics

۲. Analytics

گزینه سوم از پنل سمت چپ YouTube Studio گزینه پروپیمان‌تری نسبت به Dashboard محسوب می‌شود، زیرا اطلاعات ارزشمندتر و کامل‌تری را در اختیارتان می‌گذارد. Analytics از چهار تب تشکیل شده که هر یک اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. بررسی و تحلیل درست داده‌‌های تمام این بخش‌ها می‌تواند، بهترین راهنما برای پیشرفت کانالتان باشد.

درکنار ابزارهای ارائه‌شده یوتیوب می‌توانید از ابزارهای تحلیلی رایگان و پولی زیر هم استفاده کنید.

۳. Social Blade

Social Blade پلتفرم قدرتمند تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی است که ابزار تجزیه و تحلیل رایگان آن معیارهای عملکرد بسیار جامعی را در سطح کانال در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از این پلتفرم برای تجزیه و تحلیل سایر کانال‌های یوتوب نیز استفاده کنید. برای این کار باید نام کانال مدنظرتان را وارد کنید تا اطلاعات دقیقی از عملکرد آن دریافت کنید.

این ابزار یک نمای کلی از تعداد آپلودها، تعداد مشترکین، بازدیدهای ویدیویی، نوع کانال و کشور هر کانال را به شما می‌دهد. همچنین کانالتان را بر اساس عملکرد آن از نظر تعداد مشترکین، بازدیدهای ویدیویی و جایگاه رتبه‌بندی می‌کند. Social Blade به کانال شما بر اساس عملکرد کلی در پایگاه داده‌اش امتیاز می‌دهد تا به شما کمک کند جایگاه خود را در میان سایر رقبا بسنجید.

۴. VidIQ

VidIQ تمام ابزارهایی را که برای کمک به ایجاد ویدیو نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. شامل پیشنهاداتی برای بهبود کانال و ایده‌های روزانه‌ای است که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل کانال‌های مشابه شما استفاده می‌کند. ازآنجاکه طرح اصلی تجزیه و تحلیل VidIQ به‌صورت رایگان در دسترس است، گزینه‌ای عالی برای سازندگانی است که تازه شروع به کار کرده‌اند و بودجه زیادی ندارند.

۵. TubeBuddy

TubeBuddy رایگان نیست اما یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب در میان یوتیوبرها است. برای مدیریت کانال یوتیوب و بهینه‌سازی محتوا برای سئو می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

کپی لینک

چطوری کپی رایت یوتیوب رو دور بزنیم

قوانین کپی رایت یوتیوب از سختگیرانه‌ترین قوانین مربوط به نشر محتواست تا به بهترین شکل ممکن از آثار مالکان حقیقی حفاظت شود. الگوریتم‌های یوتوب به‌قدری دقیق هستند که کوچک‌ترین شباهت یا محتوای منتشرشده کپی رایت‌دار را به راحتی تشخیص می‌دهند.

وقتی به‌قصد درآمدزایی شروع به راه‌اندازی کانال یوتیوب می‌کنید، نباید قوانین کپی رایت را نادیده بگیرید یا سعی در دور زدن آن‌ها داشته باشید؛ به‌خصوص اگر تازه‌کار هستید. بنابراین هر زمان که می‌خواهید از موزیک، ویدیو، عکس و محتوایی که خودتان تولید نکرده‌اید در ویدیوهای یوتیوبتان استفاده کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که حق کپی‌رایت آن را زیر پا نگذاشته‌اید.

برای دور ماندن از چنین اتفاقاتی بهت است همه چیز درباره‌ قوانین کپی رایت یوتیوب را بدانید.

کپی رایت یوتیوب

برای جلوگیری از کپی رایت خوردن، مطمئن‌ترین روش این است که محتوای منحصربه‌فرد خودتان را تولید کنید و تا حد ممکن به سراغ استفاده از فیلم‌ها و موزیک‌های ایرانی و خارجی نروید. پس اگر بخواهید برای ویدیوهایتان از یک تکه موسیقی استفاده کنید، چه؟ اگر نیاز باشد از تصاویر و کلیپ‌های دیگر در محتوای خودتان کمک بگیرید باید چه کنید؟

بهترین راه این است که به سراغ سایت‌ها و منابعی بروید که کپی‌رایت آزاد هستند تا بتوانید به‌راحتی از محتوایشان استفاده کنید. در مقاله بهترین سایت های دانلود رایگان عکس به شما منابعی مثل Unsplash ،pixabay و Pexels را معرفی کردیم. برای دریافت ویدیوهای بدون کپی رایت هم ‌می‌توانید از سایت‌های videvo و vimeo کمک بگیرید. موزیک‌های بدون کپی رایت را هم می‌توانید از Youtube Audio Library و NCS دریافت کنید.

فراموش نکنید پیش از استفاده از هر تصویر یا ویدیو، توضیحات آن را بخوانید تا اگر نیاز بود برای استفاده از آن، لینک یا نام خالق اثر را در دیسکریپشن ویدیوی یوتوبتان بیاورید، چیزی را از قلم نیندازید.

اپلیکیشن یوتیوب روی صفحه یک گوشی هوشمند
کپی لینک

CPM و RPM چیست و چگونه به افزایش درامد یوتیوب کمک می‌کند

CPM یا Cost per mille پولی است که تبلیغ‌کننده برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ خود می‌پردازد. در‌حالی‌که RPM یا Revenue per mille درآمد حاصل از ۱۰۰۰ باز نمایش تبلیغات است که درنهایت یوتیوب به شما پرداخت می‌کند. موضوعات مختلف، CPM و RPM متفاوتی دارند؛ بنابراین اگر بین انتخاب سوژه کانال یا موضوع برای ویدیوهایتان مردد هستید، می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید که CPM و RPM بالاتری دارد.

CPM درآمدی است که یوتیوب با نمایش تبلیغات بین ویدیوهای شما به‌دست می‌آورد و RPM سهم شما از این درآمد است

برای این‌که بدانید کدام موضوعات، تگ‌ها و کلمات کلیدی CPM و RPM بالاتری دارند، باید از Google Ads استفاده کنید. وارد بخش Keyword Planner سرویس گوگل ادز شوید، کلمات کلیدی موردنظرتان را وارد کنید و سپس مبلغ قابل پرداخت برای هر کلمه کلیدی را مورد بررسی قرار دهید. اکنون می توانید از این تگ‌های فارسی و انگلیسی برای افزایش درآمد یوتوبتان استفاده کنید.

غیرفعال کردن تبلیغات براساس علایق کاربر

نکته: برای این‌که تبلیغات مرتبط با تگ‌ها و موضوعات انتخابی شما برای مخاطب نمایش داده شود باید:

  • به Setting بروید. Channel را انتخاب کنید و وارد تب Advanced Setting شوید.
  • تیک گزینه Disable interest-based ads را بزنید تا تبلیغاتی که براساس علایق کاربر نمایش داده می‌شود، غیرفعال و با تبلیغات منتخب خودتان جایگزین شود.

این مقاله را در سال ۱۳۹۷ مهدی زارع‌ سریزدی نوشته و ملیکا طاهران‌پور آن را در سال ۱۴۰۳ به‌روز کرده است.

همان‌طور که دیدید کسب درامد از یوتیوب در ایران هم ممکن است؛ فقط کافی است که یک ایده‌ی جذاب برای تولید محتوا داشته باشید و با پشتکار در مسیر قدم بگذارید. شما تاکنون به این روش کسب درامد دلاری فکر کرده‌اید؟ به‌نظرتان چه محتواهایی در یوتیوب بازدید بیشتر و به‌تبع آن درامد بالاتری برای شما به‌دنبال خواهند داشت؟

سوالات متداول

  • چطور درآمد دلاری یوتیوب را نقد کنیم؟

    بهترین روش نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب در ایران، کمک گرفتن از شرکت‌های واسط است. با یک جستجوی کوچک می‌توانید تعداد زیادی از این شرکت‌ها را پیدا کنید و با مقایسه خدماتشانن بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • درامد هر هزار بازدید یوتیوب چقدر است؟

    متوسط نرخ پرداختی یوتیوب برای نمایش هر تبلیغ بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ دلار است؛ یعنی یک یوتیوبر می‌تواند حدوداً ۱۸ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی و ۳ تا ۵ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از ویدیو کسب کند. یوتیوبرهای حرفه‌ای می‌توانند به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدود ۵ دلار درآمد داشته باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات