کپی رایت اینستاگرام چیست و چگونه مشکلات آن را رفع کنیم؟
اینستاگرام از سال ۲۰۱۷ قوانین سختگیرانهای را بهعنوان کپیرایت برای پلتفرم خود تعریف کرد که به موجب آنها، کاربران این پلتفرم دیگر نمیتوانند محتوایی را به اشتراک بگذارند که حقوق شخص دیگری را نقض کند. این شبکهی اجتماعی درحالحاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و محتوای به اشتراک گذاشتهشده در آن توسط افراد زیادی دیده میشود؛ درواقع اینستاگرام برای حمایت از حریم خصوصی کاربرانش این قوانین را وضع کرد.
کپیرایت (CopyRight) یا همان حق نشر، قانونی برای حمایت از تولیدکنندههای محتوا است که حق استفاده از مزایای اثری ثبتشده توسط آنها را منحصراً برای تولیدکنندهی آن اثر در نظر میگیرد تا شخص دیگری نتواند بدون اجازه از آن اثر استفاده کند یا آن را نشر دهد. هدف اصلی وضع این قانون حمایت از تلاشها، زمان و هزینهای است که نویسنده، خواننده یا… برای خلق اثر خود صرف کرده است.
لیست قوانین کپی رایت اینستاگرام
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از آپلود فیلمی در پلتفرم اینستاگرام، بلافاصله پست شما حذف شده و پیامی با عنوانهایی مانند Your video was removed دریافت کنید؛ درواقع این اتفاق وقتی رخ میدهد که قوانین اینستاگرام و کپی رایت این پلتفرم را رعایت نکرده باشید. این شبکه اجتماعی دربارهی محتوایی که توسط اینستاگرام پاک میشود، اینگونه توضیح میدهد:
اگر گمان کنیم کاربری خطمشیهای ما را نقض میکند، میتوانیم هر محتوا یا اطلاعاتی را که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته باشد، حذف کنیم. این اقدام در راستای حفاظت از جامعه کاربران صورت میگیرد.
اینستاگرام با استفاده از الگوریتمها و هوش مصنوعی بسیار قوی یا ازطریق گزارش یا همان ریپورت (Report) سایر کاربران خیلی سریع نقض کپی رایت را تشخیص داده و اقدامات لازم را بهطور مستقل انجام میدهد. این پلتفرم در بخش دستورالعملهای خود توضیح میدهد که اینستاگرام بازتابی از جامعه، فرهنگ و باورهای مختلف است و قصد دارد فضای امن و معتبری برای کاربرانش فراهم کند. بههمیندلیل، به کاربران خود توصیه میکند تا تنها عکسها و فیلمهایی را منتشر کنند که خودشان ایجاد کردهاند و به حقوق افراد دیگر در این پلتفرم نیز احترام بگذارند.
قوانین اینستاگرام و کپیرایت انتشار آثار در این شبکهی اجتماعی، موارد زیر را شامل میشوند:
- استفادهی تبلیغاتی از محتوای شخصی دیگر و به اشتراک گذاشتن آن؛ بدون ذکر نام صاحب اثر
- به اشتراک گذاشتن ویدئویی که در آن موسیقی تولیدشده توسط خواننده یا آهنگسازی در پسزمینه پخش میشود؛ بدون ذکر نام خواننده یا آهنگساز
در صورتی که هرکدام از این قوانین را نقض کنید، پست شما بلافاصله حذف میشود و پیامی با عنوان We removed your post because it doesn’t follow our community guidelines دریافت میکنید:
به غیر از نقض فوانین کپیرایت، دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث حذف پستهای شما در اینستاگرام شوند:
- آدرس ایمیلی که با آن در اینستاگرام حساب باز کردید، هنوز تأیید نشده باشد.
- شماره موبایل مرتبط با حسابتان هنوز تأیید نشده باشد.
- فعالیت مشکوکی در حساب شما دیده شود. اینستاگرام هر تغییر عجیب در نرخ ارسال یا کامنتگذاری را فعالیت عجیب تلقی میکند.
- افراد زیادی به دلایل مختلف پست شما را بهعنوان محتوای نامناسب گزارش کرده باشند.
جلوگیری از بروز مشکل کپی رایت اینستاگرام
برای مواجه نشدن با این پیام و رعایت قوانین کپیرایت اینستاگرام کافی است تا موارد زیر را رعایت کنید:
- عکسها و ویدئوهایی را به اشتراک بگذارید که خودتان گرفتهاید یا حق اشتراکگذاری آنها را دارید: شما مالک محتوایی هستید که در اینستاگرام پست میکنید. محتوایی که از اینترنت کپی یا جمعآوری کردهاید و حق ارسال آنها را ندارید، پست نکنید. اگر محتوای شخص دیگری را در حساب خود استفاده کردید، حتماً آن شخص را در کپشن منشن کنید. شما با این کار به اینستاگرام اعلام میکنید که محتوا به چه کسی تعلق دارد و به نحوی حقوق اثر را برای صاحب اثر حفظ کردهاید.
- عکسها و فیلمهایی را پست کنید که برای تمام اقشار جامعه مناسب باشد: به اشتراک گذاشتن تصاویری که محتوای غیراخلاقی داشته باشند، خشونت را ترویج کنند یا اطلاعات غلط به کاربر ارائه دهند، با هر هدفی در اینستاگرام غیرمجاز محسوب میشوند.
روشهای رفع مشکل کپی رایت اینستاگرام
در صورتی که حتی با ذکر نام صاحب اثر و حتی رعایت تمامی مواردی که پیشتر اشاره شد، اینستاگرام بازهم پست شما را حذف کرد، میتوانید این مشکل را با انجام اقدامات زیر برطرف کنید:
نوشتن نام صاحب اثر در کپشن: همانطور اشاره کردیم، اگر موسیقی، بخشی از یک فیلم، عکس یا ویدیو های مختلفی را به اشتراک میگذارید که به خود شما تعلق ندارند و نام صاحب اصلی آن را هم میدانید، حتماً در قسمت کپشن به زبان انگلیسی صاحب اثر را منشن کرده و توضیح دهید که کلیهی حقوق این پست مربوط به صاحب اصلی اثر بوده و شما تنها آن را به اشتراک گذاشتهاید. با این کار شما هم برای اینستاگرام و هم برای مخاطبانی که پست را مشاهده میکنند، شفافسازی کردهاید که کل محتوا یا بخشی از آن (مانند موسیقی روی ویدیو) به شما تعلق ندارد.
درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره: در قسمت نوتیفیکیشنها، روی پیام مسدود شدن ویدئوی خود کلیک کرده و با انتخاب عبارت تجدید نظر (Apeal) درخواست بررسی دوبارهی پست خود را مطرح کنید. برای این کار کافی است کادر کنار عبارت موافقم را علامت زده و دوباره روی عبارت درخواست تجدیدنظر ضربه بزنید.
حال باید منتظر بمانید تا نوتیفیکیشن دیگری مبنی بر ارسال دوبارهی ویدئوی خود دریافت کنید.
توجه داشته باشد که اگر خالق اثر اجازهی به اشتراک گذاشتن اثر را به شما نداده، بهتر است این اقدامات را انجام ندهید؛ چراکه در صورت استعلام اینستاگرام و مشخص شدن این موضوع ممکن است حسابتان با مشکل مواجه شود.
حل مشکل کپی رایت موسیقی اینستاگرام
موسیقی و آهنگی که در کپی رایت این پلتفرم مالکیتی برای آن تعریف شده باشد، به سرعت توسط الگوریتم اینستاگرام شناسایی شده و حذف میشود. راهکارهایی که در بخش قبل معرفی شدند، برای مشکل کپیرایت موسیقی اینستاگرام هم کاملاً عملی و قابل انجام هستند، اما به غیر از این راهها، راهکارهای دیگری هم وجود دارند که غیراخلاقی هستند و ما انجام آنها را بهطور کلی توصیه نمیکنیم.
- اطلاعات کامل موسیقی و موزیکی که استفاده میکنید، مانند نام اثر، نام آلبوم، نام خواننده، سال انتشار و … را تغییر دهید تا توسط الگوریتمهای این برنامه شناسایی نشود.
- موسیقی مورد نظر را کمی تغییر دهید؛ از اضافه کردن یک ثانیه صدای ضبط شده به آهنگ (توسط برنامههایی مانند Inshot) گرفته تا ویرایشهای حرفهایتر و میکس و … (توسط اپلیکیشنهایی مانند VideoShow برای اندروید و Magisto برای iOS) ؛ با انجام این کار و ویرایش موسیقی، نسخهی خروجی دیگر با نسخهی یکسان نیست و دیگر جزو موسیقیهای صاحب اثر برای کپی رایت اینستاگرام شناخته نمیشود.
- از وبسایتهایی که موسیقیهای بدون کپیرایت به اشتراک میگذارند، استفاده کنید. برخی از این وبسایتها عبارتاند از: mixkit، Videvo، Pixabay، ccHound، Free Stock Music، Free Music Archive، Ben Sound و MusOpen؛ البته برای استفاده از این وبسایتها ممکن است به اشتراک ماهانه نیاز داشته باشید، اما خب میتوانید نام موسیقی را از این وبسایتها انتخاب کرده و آنها را جداگانه دانلود کنید.
- موسیقی مورد نظر خود را روی پستهایی با دو اسلاید یا بیشتر منتشر کنید تا تشخیص آن توسط الگوریتم اینستاگرام بهراحتی امکانپذیر نباشد.
گزارش کپی رایت اینستاگرام
حال اگر شما آن سوی قضیه باشید و یکی از کاربران اینستاگرام، محتوای تولید شده توسط را در این پلتفرم به نام خودش منتشر کرده باشد یا به نحوی با سرپیچی از قوانین این پلتفرم باعث آزار و اذیت شما شود، چگونه میتوانید این موضوع را به گوش اینستاگرام برسانید؟
در کل ریپورت کردن یا گزارش دادن در اینستاگرام به سه دستهبندی تقسیم میشود: ریپورت کامنت، ریپورت محتوای به اشتراک گذاشته شده، ریپورت اکانت
گزارش کامنت
برای ریپورت کردن یک کامنت کافی است پس از باز کردن صفحهی کامنتها، با انتخاب کامنت مورد نظر، از بالای صفحه آیکون حاوی علامت تعجب را لمس کرده و گزینهی Report this comment را انتخاب کنید. در این قسمت برای گزارش دادن کامنت گزینههای زیادی پیش رو دارید:
- It's spam: هرز یا اسپم باشد.
- Nudity or sexual activity: حاوی محتوای غیراخلاقی باشد.
- Hate speech or symbol: نژادپرستی یا تبعیض جنسیتی را ترویج دهد.
- Violance or dangerous organizations: اقدامات خشونتآمیز یا خطرناک را تشویق کند.
- Sale or illegal or regulated goods: کالاهای غیر قانونی برای فروش معرفی کند.
- Bullying or harassment: به زورگویی یا آزار و اذیت اشاره داشته باشد.
- Intellectual property violation: قانون کپی رایتی را نقض کند.
- False information: حاوی اطلاعات نادرستی باشد.
- Suicide, self injury or eating disorder: با خودکشی، خودآزاری یا صدمه به خود مرتبط باشد.
- I just don’t like it: این پست را دوست ندارم.
- Something else: موارد دیگر
پس از انتخاب گزینهی مرتبط، گزارش ریپورت برای اینستاگرام ارسال شده و در صورت تأیید، کامنت مورد نظر حذف خواهد شد.
ریپورت پست یا استوری
برای ریپورت محتوای به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام کافی است سه نقطه بالای تصویر را لمس کرده و Report را انتخاب کنید. پس از آن دوباره همان گزینههای اشاره شده در بخش قبلی را مشاهده خواهید کرد و با انتخاب صحیحترین مورد، میتوانید پست را به اینستاگرام گزارش دهید.
ریپورت کامل یک اکانت
پس از ورود به صفحهی اکانتی که معتقدید کپیرایت اینستاگرام را نقض کرده است، از بالای صفحه روی سهنقطه کلیک کرده و Report را انتخاب کنید. در این قسمت دو گزینه مشاهده خواهید کرد:
Report post, message or comment: یکی از پستها، پیامها یا کامنتهای گذاشته شده توسط این اکانت را گزارش دهید.
Report account: کل اکانت را به اینستاگرام ریپورت کنید؛ با انتخاب این مورد، یکی از گزینههای زیر نمایش داده میشوند:
- It’s posting content that shouldn’t be on Instagram: این اکانت محتوای نامناسبی را برای اینستاگرام منتشر میکند.
- It's pretending to be someone else: این کانت تظاهر میکند که شخص دیگری است.
- They may be under the age of 13: اکانت توسط افرادی اداره میشود که زیر ۱۳ سال سن دارند.
سوالات متداول
آیا بسته شدن پیج به علت کپی رایت امکانپذیر است؟
اینستاگرام تنها در صورتی پیجی را بابت نقض قوانین این پلتفرم مسدود میکند که این اتفاق چندین بار رخ دهد و کاربر بدون توجه به تذکرها بازهم کپیرایت اینستارگرام را نادیده بگیرد.
چطور بفهمیم صاحب کپی رایت یک محتوا یا آهنگ اینستاگرام چه کسی است؟
برای اطلاع از صاحب اثر، قبل از انتشار آن در اینستاگرام کافی است از ابزار جستجویی مانند گوگل یا Tineye (محتوای تصویری) یا SoundHound و BeatFind (محتوای صوتی) برای بررسی و یافتن نام اثر استفاده کنید.