راهنمای جامع پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری
با رواجیافتن خرید اینترنتی و همچنین افزایش تعداد کسبوکارها و مشاغل محلی و انفرادی فعال در زمینهی فروش انواع کالا و راهاندازی آنلاینشاپهای خصوصی، حجم مبادلات بستههای پستی طی سالهای اخیر چندین برابر شده است. ازآنجاکه پست جزو معدود گزینههای پیش روی کسبوکارها - بهخصوص در شهرستانها - برای ارسال کالاها است، نقل و انتقال مرسولات پستی از مبدأ تا مقصد فرایندی زمانبر خواهد بود.
زمانبر بودن این فرایند از آن جهت است که بستهی پستی برای رسیدن به مقصد باید مراحل مختلفی را پشتسر بگذارد. اگر بسته از شهری به شهری دیگر در حال ارسال باشد، ابتدا باید از نقاط مبادلهی اصلی هر شهر عبور کند و به منطقهی پستی نزدیک نشانی مقصد برسد. سپس، نامهرسان آن را به صاحبش تحویل دهد. تمامی این مراحل شاید بسته به نشانی تحویلگیرنده چندینبار تکرار شود. این فرایند میتواند مدت زیادی طول بکشد و گاهی روند توزیع بسته در یک مرحله بهدلیل بروز مشکلاتی متوقف شود.
چنانچه میخواهید بدانید که بسته پستی شما کجا است؟ باید بگویم که شرکت پست، سامانهای دارد تا گیرنده نامه بتواند با واردکردن مشخصاتی مانند کد رهگیری مرسوله پستی یا شمارهی مرسوله، کد ملی و شماره موبایل و با استفاده از روشهای مختلف، وضعیت بسته را رهگیری یا مشکلات آن را پیگیری کند.
در این مقاله، ضمن نحوهی پیگیری مرسوله پستی ، انواع روشهای موجود برای رهگیری بستههای پستی را شرح میدهیم.
پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری
با واردکردن کد رهگیری مرسوله پستی میتوان به اطلاعات لحظهی فرایند ارسال مرسوله توسط پست، مانند موقعیت فعلی، تاریخ و ساعت ورود و خروج از نقاط مبادلات پستی و همچنین موقعیت و مشخصات نامهرسان دسترسی پیدا کرد. افزونبراین از طریق سامانه رهگیری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، میتوان جزئیات کاملتری از مشخصات هر مرسوله از جمله نوع مرسوله، محتویات، وزن و ریزهزینهی پستی را نیز مشاهده کرد.
این روش برای پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی کاربرد دارد. هنگامی که فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بستهای را تحویل پست میدهد، مشخصات گیرنده، ازجمله شمارهی موبایل شما را نیز به پست اعلام میکند و شرکت پست شمارهی مرسوله را به شمارهی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظهای مرسوله را اطلاعرسانی میکند. در این صورت، نیازی به رهگیری آن نخواهید داشت.
در صورتی که هیچ پیامکی از سمت پست برای اطلاع از وضعیت لحظهای مرسوله دریافت نکردهاید یا اینکه میخواهید جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله مشاهده کنید، باید از شمارهی مرسوله برای پیگیری آن اقدام کنید. شمارهی مرسوله یک کد ۲۴ رقمی است که با عنوان بارکد پستی نیز شناخته میشود. برای پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد که از سوی فرستنده ارسال میشود مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد سایت رهگیری مرسولات پستی شرکت پست شوید.
- در کادر مشخصشده، شمارهی مرسوله یا کد رهگيری مرسوله پستی را وارد و گزینهی جستوجو را انتخاب کنید.
- پس از پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد، میتوانید موقعیت فعلی و وضعیت مرسوله و زمان اعلام وضعیت را در در سایت پیگیری مرسولات پستی مشاهده کنید. همچنین، اگر بسته به نامهرسان تحویل داده شده باشد، میتوانید نام و تصویر او را با کلیک روی «مشاهدهی اطلاعات نامهرسان» مشاهده کنید.
در برخی موارد، خود فروشنده پیامک حاوی کد رهگيری مرسوله پستی را پس از تحویل به پست از طریق سامانه پیامکی خود به شما ارسال میکند. به کمک این کد میتوانید با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات پستی، وضعیت مرسولهی خود را مشاهده کنید. در صورت عدم دریافت پیامک، این کد رهگیری در پنل کاربری و در بخش سفارشهای فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده است.
پیگیری مرسوله پستی با کد ملی
اگر نوع مرسولهی شما از نوع مدارک هویتی و کارت و اسناد مالکیت باشد که ارگانهای قضایی و انتظامی آنها را صادر میکنند، پست برای آسانتر شدن فرایند پیگیری، سامانهای جداگانه در نظر گرفته است. تنها با ارائه شمارههای خاصی مانند کد ملی و شمارهی پلاک و شمارهی پرونده میتوانید وضعیت ارسال این مدارک را پیگیری کنید.
- به وبسایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
- در قسمت اول، نوع سند را انتخاب کنید.
- بسته به نوع سند انتخابی، کد ملی یا شمارهی پلاک یا شمارهی پرونده را وارد و پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینهی جستوجو کلیک کنید.
اگر این سامانه اطلاعاتی درمورد مدارکی مانند گواهینامه یا گذرنامه را بهشما نشان نمیدهد میتوانید از روشهای دیگری برای پیگیری گواهینامه با کد ملی یا پیگیری گذرنامه با کد ملی استفاده کنید.
پیگیری مرسوله پستی با شماره موبایل
اگر نوع مرسولهی شما از نوع سیمکارت است، با واردکردن شمارهی سیمکارت خریداریشده میتوانید از وضعیت تحویل سیمکارت خود مطلع شوید. توجه کنید استفاده از روش شمارهی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسولهها امکان پیگیری با استفاده از شمارهی موبایل وجود ندارد.
- به وبسایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
- در قسمت اول، نوع سند را روی رهگیری سیمکارت تنظیم کنید.
- در کادر اول، اپراتور را انتخاب و در کادر بعدی شمارهی موبایل را بدون صفر وارد کنید. پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینهی جستوجو کلیک کنید.
مشاهده اطلاعات بسته پستی
اگر میخواهید جزئیات بیشتری از مرسوله درحال حمل را مشاهده کنید، با داشتن کد پیگیری مرسوله پستی، میتوانید استعلام مرسوله پستی را طبق مراحل زیر انجام دهید:
- به وبسایت tracking.post.ir مراجعه کنید.
- در کادر مشخصشده، شمارهی مرسوله یا کد رهگیری را وارد و گزینهی جستوجو را انتخاب کنید. در آخرین ردیف اگر گزینهی تولید بارکد پستی را مشاهده میکنید روی لینک مقابل آن یعنی «مشاهده جزئیات بیشتر» کلیک کنید.
- هماکنون در این صفحه میتوانید اطلاعات کامل بسته شامل نوع سرویس، محتویات مرسوله، وزن، تاریخ و ساعت تحویل به پست و ادارهی مربوطه و در نهایت ریزهزینههای پستی شامل کرایه، مالیات، سهم پست و جمع کل هزینهها را مشاهده کنید.
پیگیری بستههای پستی میتواند به شما کمک کند که در مراحل مختلف از وضعیت بستهی خود مطلع شوید. همچنین اگر بستهی پستی شما حاوی مدارک بود و نتوانستید با استفاده از روشهای فوق موفق به رهگیری آن شوید، وبسایت شرکت پست در پاسخ بهاین که مدارک گم شده را چگونه پیدا کنیم ، صفحهای را تحتعنوان «پستیافته» برای پیداکردن مدارک گمشده اختصاص داده است.
سوالات متداول
کد رهگیری مرسوله پستی یا شمارهی مرسوله را از کجا پیدا کنیم؟
شرکت پست کد رهگیری مرسوله پستی را پس از تحویلگرفتن بسته به شمارهی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظهای مرسوله را اطلاعرسانی میکند. اگر پیامک حاوی کد پیگیری پست برایتان ارسال نشده، باید از فرد فرستنده بارکد پستی مرسوله را اخذ کنید که معمولاً عددی ۲۰ یا ۲۴ رقمی است. اگر از فروشگاه اینترنتی خرید کردهاید، فروشنده باید پیامک حاوی کد رهگیری را پس از تحویل به پست برایتان پیامک کند یا اینکه از ناحیهی کاربری خود در فروشگاه و ورود به قسمت سفارشها، شمارهی مرسولهی پستی را مشاهده کنید.
آیا امکان پیگیری مرسوله پستی ازطریق پیامک وجود دارد؟
خیر، در گذشته با ارسال شمارهی مرسوله به شمارهی ۲۰۰۰۴۴۱ امکان پیگیری مرسوله پستی وجود داشت؛ اما اکنون این شماره برای رهگیری مرسولات پستی غیرفعال است و وضعیت مرسولهی پستی بهطور خودکار به شمارهی موبایل گیرنده و از سرشمارههای مختلف ارسال میشود.