چطور DNS را در ایکس باکس تغییر دهیم؟

جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
طراحی کنسول ایکس باکس سری ایکس
با تغییر DNS ایکس باکس، به‌راحتی می‌توانید بازی‌هایی را که سرورهای آن‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان اجرا کنید.
تبلیغات

تغییر دی ان اس ایکس باکس موجب به‌‌دست آوردن تجربه‌ای بهتر و سریع‌تر در اجرای بازی می‌شود و همچنین کمک می‌کند از برخی محدودیت‌های منطقه‌ای به‌راحتی عبور کنید. برای مثال، دسترسی به ایکس باکس لایو برای کاربران ایرانی مشکلاتی دارد که می‌توانید با تنظیم DNS آن‌ها را رفع کنید و روی این پلتفرم نیز به بازی‌های آنلاین خود دسترسی داشته باشید.

با تغییر DNS ارور Service Unavailable روی ایکس باکس رفع می‌شود

در حالت عادی و قبل از تغییر DNS برای Xbox، کاربران این پلتفرم با خطایی مبنی‌بر دردسترس نبودن سرویس مواجه می‌شوند؛ اما با تنظیم دستی DNS و انتخاب یک دی ان اس مناسب، می‌توان ارور Service Unavailable را روی ایکس باکس رفع کرد.

راهکار دیگری که برای رفع این خطا کارایی دارد، تغییر آی‌پی با کمک ابزارهای به‌خصوص است که شاید برای همه‌ی کاربران مقدور نباشد. بنابراین، از روش استفاده از دی ان اس برای ایکس باکس کمک می‌گیریم تا به نتیجه‌ی دلخواه برسیم.

DNS چیست و چه کاربردی دارد؟

در اینترنت، هر دامنه (آدرس سایت یا سرویس) با یک دنباله‌ی عددی به‌نام IP قابل‌شناسایی می‌شود؛ اما تقریباً هیچ‌یک از ما، این دنباله‌های عددی را برای سایت ها یا سرویس‌های مختلف حفظ نمی‌کنیم و صرفاً از آدرس یک سایت یا سرویس برای دستیابی به محتوای آن استفاده می‌کنیم.

سامانه‌ی نام دامنه یا DNS (مخفف Domain Name System) سرویسی است که وظیفه‌ی ترجمه‌ی نام‌های دامنه به آدرس‌های IP قابل‌فهم برای شبکه را برعهده دارد.

زمانی که شما نام دامنه‌ی google.com را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنید، درخواستی به سرور DNS ارسال می‌شود و سرور آن را ترجمه می‌کند تا فرایند بارگذاری وب‌سایت آغاز شود. برای مثال، آدرس IP گوگل 216.239.38.120 است و می‌توانید همین حالا با واردکردن این آدرس در مرورگر، موتور جست‌وجوی گوگل را بارگذاری کنید.

DNS چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
DNS چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
مطالعه '25

ظهور سرورهای DNS به‌مرور اتفاق افتاد و امری نبود که از آغاز شبکه‌ی جهانی اینترنت وجود داشته باشد. در ابتدای شکل‌گیری شبکه‌ی اینترنت نیازی به نام دامنه وجود نداشت؛ بنابراین، کاربران نیز با همان آدرس‌های آی‌پی سروکار داشتند؛ اما با توسعه‌ی بیشتر شبکه اینترنت، باید نام دامنه برای شناسایی یک سایت یا سرویس استفاده می‌شد تا دسترسی به یک سایت برای کاربران آسان‌تر باشد.

روند فهم کامپیوترها از درخواست شما، تغییری نکرده است و همچنان، با اعداد سروکار دارد و IP را به‌عنوان شناسه‌ی اصلی یک سایت یا سرویس می‌شناسند. ازاین‌رو، نقش سرورهای DNS برای ترجمه نام دامنه به IP قابل‌فهم برای شبکه، بسیار حیاتی است.

قیمت دسته ایکس باکس Xbox سفید در بخش محصولات زومیت
زومیت

غالباً دسترسی به سرور DNS، به‌صورت خودکار توسط ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت (ISP) انجام می‌شود؛ اما در مواردی ممکن است که سرویس‌های DNS پیش‌فرض ارائه‌شده توسط ISP پاسخگوی نیاز کاربر نباشد.

برخی اوقات به دلایلی مانند تحریم کاربران ایرانی از سوی سرویس‌های مختلف، چاره‌ای به‌جز استفاده از روش‌هایی مانند تغییر DNS در اندروید یا کنسول‌های بازی و سیستم‌عامل ویندوز وجود ندارد. حتی تغییر IP کاربر توسط ابزارهای مخصوص به‌عنوان روشی برای دستیابی به محتوای سایت یا سرویس تحریم‌کننده محسوب می‌شود.

ضعف استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی، جدای از موضوعات عمده، کاهش سرعت نقل‌وانتقال داده است؛ بنابراین، درسرویس‌هایی که سروکار زیادی با داده دارند بهتر است از تغییر DNS استفاده شود. برای مثال، استفاده از DNS برای گوگل پلی باعث می‌شود دسترسی به سرویس‌ها راحت‌تر باشد.

از نکاتی که باید در انتخاب سرور DNS مدنظر قرار دهید، رعایت فاصله‌ی فیزیکی مناسب تا سرور است، اگر کاربر فاصله زیادی با سرور مورد استفاده‌ی خود داشته باشد، تأخیر نقل‌وانتقال بسته‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین، لزوماً سرور DNS پیش‌فرض ISP انتخاب خوبی نیست.

تغییر DNS در ایکس باکس

برای استفاده از DNS ایکس باکس، کنسول ایکس باکس خود را روشن کنید و مراحل زیر را طی کنید:

  • دکمه Xbox روی کنترلر را بزنید.
  • با انتخاب Profile & System از فهرست بازشده وارد Settings (تنظیمات) شوید.
  • در بخش General، وارد Network Settings (تنظیمات شبکه) شوید و در این بخش روی Advanced Settings بزنید.
  • اکنون روی گزینه DNS settings بزنید.
تنظیمات DNS ایکس باکس
  • دکمه‌های Automatic و Manual را در این صفحه مشاهده می‌کنید. با انتخاب حالت Automatic، تنظیم DNS به‌صورت خودکار توسط ارائه‌دهنده‌ی اینترنت انجام می‌شود؛ بنابراین، برای استفاده از بهترین دی ان اس برای ایکس باکس روی Manual بزنید تا امکان تنظیم دستی DNS فراهم شود.
محیط تنظیمات DNS ایکس باکس
  • اکنون در صفحه‌ی جدید می‌توانید آدرس سرور DNS مد نظر را در کادرهای موجود وارد کنید. (در زمان تغییر DNS به‌صورت دستی باید آدرس DNS اولیه و آدرس DNS ثانویه تعریف کنید).
محیط تنظیمات DNS ایکس باکس

در این آموزش از آدرس ۱۷۸.۲۲.۱۲۲.۱۰۰ به‌عنوان آدرس DNS اولیه (Primary IPv4 DNS) و آدرس ۱۸۵.۵۱.۲۰۰.۲ برای آدرس DNS ثانویه (Secondary IPv4 DNS) استفاده کردیم که هردو آدرس، مربوط به سرویس «شکن» هستند.

  • پس‌ از تکمیل آدرس‌ها برگشت بزنید تا مجدداً وارد بخش Advanced Settings شوید.

پس‌از وارد کردن آدرس سرور DNS، کنسول برای اتصال شبکه تلاش می‌کند و اگر موفقیت‌آمیز باشد پیام It’s all good را نمایش خواهد داد و می‌توانید با زدن روی دکمه Continue فرایند تغییر DNS در ایکس باکس را تکمیل کنید.

تغییر DNS ایکس باکس

تغییر DNS در ایکس باکس 360

  • در زبانه‌ی Settings روی System بزنید.
  • وارد Network Settings شوید.
  • شبکه‌ای را که به آن متصل هستید انتخاب کنید.
  • روی Configure Network بزنید.
  • در قسمت Basic Settings روی DNS Settings بروید.
  • روی Manual بزنید تا به‌صورت دستی آدرس DNS را وارد کنید.
  • روی Select Primary DNS Server بزنید.
  • آدرس DNS دلخواه را وارد کنید و روی Done بزنید.
  • روند را برای Secondary DNS Server تکرار کنید.
  • روی دکمه Done در پایین صفحه بزنید.
  • یک‌بار دستگاه را Turn Off کنید و مجدد آن را روشن کنید.

بهترین DNS برای Xbox

برای تغییر دی ان اس برای ایکس باکس یا استفاده از DNS برای PS5، گزینه‌های رایگان و غیررایگان زیادی پیشِ روی کاربر است که به‌تناسب شرایط و انتظاراتی که از آن‌ها دارد، می‌تواند از سرویس‌های مختلفی استفاده کند. بااین‌حال، معمولاً سرورهای DNS عمومی ازجمله گوگل یا کلاد فلر در بسیاری از مواقع، انتظارات کاربران را به‌خوبی برآورده می‌کنند.

انتخاب بهترین DNS برای Xbox به انتظارات شما بستگی دارد. اگر برای دانلود بازی به دنبال تغییر DNS در کنسول ایکس باکس هستید، سرورهای دی‌ان‌اس عمومی به دلیل ترافیک بالایی که دارند، گزینه‌های چندان مناسبی به نظر نمی‌رسند و بهتر است به دنبال سرورهای خصوصی یا حتی DNS ایرانی مانند شکن بروید.

بسیاری از راهنماهای آنلاین پیشنهاد می‌کنند کاربران از سرورهای DNS عمومی ازجمله گوگل یا کلادفلر استفاده کنند؛ اما گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که کاربر می‌تواند از میان آن‌ها با توجه به شرایط شخصی انتخاب کند تا نتیجه‌ی بهتری به‌‌دست آورد.

با نرم‌افزار DNS Benchmark می‌توانید پرسرعت‌ترین DNS را پیدا کنید

روش پیداکردن بهترین DNS برای ایکس باکس، اندازه‌گیری پینگ تک‌تک آدرس‌ها با همان اینترنتی است که کنسول شما به آن متصل می‌شود. ابزارهایی مانند نرم‌افزار DNS Benchmark پینگ آدرس‌های DNS را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا بتوانید پرسرعت‌ترین DNS برای ایکس باکس سری اس یا سری ایکس خود را به دست آورید.

توصیه می‌کنیم برای بهینه‌سازی سرعت اینترنت برای ایکس باکس و تجربه‌ی بهتر سعی کنید به‌جای اتصال به شبکه‌ی وایرلس اینترنت، کنسول خود را ازطریق کابل به اینترنت متصل کنید تا اتصال پایدارتری داشته باشید و با مشکلاتی مانند قطعی اتصال نیز روبه‌رو نشوید.

در ادامه توجه شما را به فهرستی از چند سرویس DNS برای ایکس باکس جلب می‌کنیم:

ارائه‌دهنده

Primary DNS

Secondary DNS

گوگل

8.8.8.8

8.8.4.4

کلادفلر

1.1.1.1

1.0.0.1

OpenDNS

208.67.220.222

208.67.222.222

Quad9

9.9.9.9

149.112.112.112

Level3

4.2.2.1

4.2.2.2

Sprintlink

204.117.214.10

199.2.252.10

Comodo Secure

8.26.56.26

8.20.247.20

NTT

129.250.35.250

129.250.35.251

سوالات متداول

  • آیا باید DNS ایکس باکس را تغییر دهیم؟

    تغییر DNS ایکس باکس علاوه‌بر بهبود سرعت اجرای بازی‌های آنلاین، مشکل محدودیت‌های منطقه‌ای را نیز برطرف می‌کند. بنابراین، بهتر است تنظیمات DNS را به صورت دستی تغییر دهید.

  • تغییر DNS در ایکس باکس چگونه است؟

    برای تغییر DNS در ایکس باکس باید در قسمت تنظیمات پیشرفته DNS مدنظر را وارد کنید که در این مقاله مراحل آن را آموزش داده‌ایم.

  • آیا پس از تغییر DNS در ایکس باکس به تمام بازی‌هایی که کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، دسترسی داریم؟

    خیر، برخی از دی ان اس‌ها، امکان دورزدن تحریم تمام بازی‌های موردنظر کاربران را ندارند و ممکن است، نیاز به تست‌کردن چند DNS مختلف برای پیداکردن مناسب‌ترین دی ان اس داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات