چگونه میزان سلامت باتری آیپد را مشاهده کنیم؟

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ال جی دیسپلی تولید پنل OLED برای آیپد را آغاز می‌کند
در مورد سلامت باتری آیپد کنجکاوید یا با ماندگاری شارژ آن به مشکل خورده‌اید؟ می‌پرسید که باید چگونه سلامت باتری آیپد را ببینیم؟ این مطلب برای شما است.
تبلیغات

بررسی سلامت باتری آیفون و مک‌بوک در تنظیمات سیستم و گزارش سیستم آسان است؛ بنابراین راحت‌تر می‌توان علت کم شدن ناگهانی سلامت باتری ایفون یا مک را تشخیص داد. بااین‌حال اپل هنوز این ویژگی‌ را به iPadOS نیاورده است.

در کشورهای خارجی درصورتی‌که تکنسین اپل‌استور دستگاه شما را عیب‌یابی کند، اپل می‌تواند سلامت باتری و تعداد چرخه شارژ را در اختیارتان قرار دهد؛ اما دیدن جزئیات سلامت باتری آیپد در خانه نیز خیلی دشوار نیست.

در ادامه می‌توانید به کمک روش‌های ذکرشده از نحوه‌ی مشاهده‌ی میزان سلامت باتری آیپد اطلاع پیدا کنید.

مشاهده میزان سلامت باتری آیپد های جدید

آیپد پرو 11 با تراشه M4 و آیپد ایر 11 با تراشه M2 که هر دو در سال ۲۰۲۴ عرضه شدند، تنها مدل‌هایی هستند که آمار حیاتی سلامت باتری را در معرض دید کاربر قرار می‌دهند. در این مدل‌ها اگر از تنظیمات وارد Battery و سپس Battery Health شوید، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند تعداد چرخه، حداکثر ظرفیت فعلی، تاریخ تولید و اولین استفاده و موارد دیگر را بررسی کنید.

مشاهده میزان سلامت باتری آیپد در آیپدهای جدید

Battery Health وضعیت کلی باتری آیپد شما را ارزیابی می‌کند؛ برای مثال می‌تواند شما را راهنمایی کند که آیا باتری به‌طور معمول کار می‌کند یا بهتر است آن را جایگزین کنید.

روش مشاهده میزان سلامت باتری آیپد

برای مشاهده‌ی باتری هلث آیپد و تعداد چرخه‌های شارژ و دیگر موارد مرتبط با باتری آیپد ناچار به استفاده از اپ‌های شخص ثالث هستید؛ اما روش دیگری وجود دارد که بدون نصب برنامه به شما امکان‌ می‌دهد سلامت باتری ایپد و چرخه شارژ آن را بررسی کنید. هر روش را بررسی کنید تا گزینه‌ای که برایتان راحت‌تر است را برگزینید.

مشاهده میزان سلامت باتری ایپد از تنظیمات

iPadOS حداکثر شارژ باتری (maximum battery charge) و تعداد چرخه (cycle count) را ثبت می‌کند که می‌توان از آن برای تفسیر وضعیت سلامت باتری آیپد استفاده کرد. این روش به‌اندازه اپ‌های شخص ثالث کامل و سرراست نیست، اما اگر تمایلی به نصب برنامه‌های اضافی ندارید، به‌کارتان خواهد آمد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات بروید و وارد Privacy & Security و سپس Analytics & Improvements شوید.
  • روی Analytics Data ضربه بزنید و آخرین ورودی باعنوان «Analytics» را انتخاب کنید. برای مثال Analytics-2024-08-25-020248.ips.ca.synced.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد از تنظیمات
  • محتویات گزارش را کپی کرده و در یک نوت جدید پیست کنید.
  • برای فعال کردن جستجو در متن، در مک Command + F یا در ویندوز CTRL+F را فشار دهید و MaximumCapacityPercent را جستجو کنید. در کنار این نوشته، عددی وجود دارد که حداکثر ظرفیت فعلی باتری را نشان می‌دهد.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد از تنظیمات
  • می‌توانید CycleCount را نیز جستجو کنید تا از تعداد چرخه باتری فعلی خود مطلع شوید.

مشاهده سلامت باتری آیپد با شورتکات

اگر می‌خواهید بدون کپی کردن متن و جستجوی دستیِ ورودیِ Analytics به باتری هلث ایپدتان دسترسی پیدا کنید، باید از برنامه Shortcuts کمک بگیرید:

  • شورتکات Battery Stats را با استفاده از سافاری در ایپد خود دانلود کنید و روی دکمه Get Shortcut کلیک کنید تا به بخش All Shortcuts در برنامه Shortcuts وارد شوید.
مشاهده سلامت باتری آیپد با شورتکات
  • پس‌از این‌که دو مرحله‌ی اول روش قبلی را طی کردید (رفتن به Settings > Privacy & Security > Analytics & Improvements > Analytics Data و باز کردن آخرین ورودی Analytics)، روی منوی Share ضربه بزنید و از فهرست، گزینه Battery Stats را انتخاب کنید.
مشاهده سلامت باتری آیپد با شورتکات
  • پس از چند لحظه شورتکات باید یافته‌های خود را در یک جعبه‌ی متنی نمایش دهد.
مشاهده سلامت باتری آیپد با شورتکات

اگر گزینه Battery Stats را در منوی Share نمی‌بینید، آیکون Battery Stats را در برنامه Shortcuts لمس کنید تا حداقل یک‌بار اجرا شود.

مشاهده میزان سلامت باتری آیپد با اپ‌ها

اگر دوست ندارید در رسیدن به پاسخ سؤال «چگونه سلامت باتری ایپد را بفهمیم» از روش‌های بالا استفاده کنید، بهتر است سراغ اپ‌های شخص ثالث بروید. اپ‌های coconutBattery و iMazing می‌توانند اطلاعات خوبی در مورد سلامت باتری آیپد در اختیارتان قرار دهند.

۱. اپ iMazing

  • iMazing را اجرا و سپس آیپدتان را به لپ‌تاپ وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که در صفحه Trust This Computer مجوز دسترسی را تأیید کرده‌اید.
  • برای بررسی سلامت باتری آیپد، گزینه Devices را در نوار کناری انتخاب و از سمت راست روی آیپد خود کلیک کنید تا صفحه‌ای با اطلاعات دقیق از دستگاه باز شود.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد با اپ‌ها iMazing
  • در گوشه‌ی پایینی سمت راست صفحه روی نشانگر باتری ضربه بزنید.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد با اپ‌ها iMazing
  • در مرکز پنجره درصد شارژ فعلی شما نشان داده می‌شود. اگر به سمت راست نگاه کنید دو گزینه Battery Effective Max. Charge و Battery Charge Cycles را خواهید دید که حداکثر ظرفیت باتری و تعداد چرخه‌های شارژ کامل را نشان می‌دهند.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد با اپ‌ها iMazing

۲. اپ coconutBattery

  • پس از اجرای coconutBattery، آیپدتان را به کامپیوتر متصل کنید.
  • تب iOS Device را انتخاب کرده و روی دکمه Battery Info کلیک کنید. در این بخش داده‌های مرتبط به باتری ازجمله زمان تولید باتری و تأمین‌کننده، تعداد چرخه، حداکثر ظرفیت فعلی (ظرفیت شارژ کامل) در مقابل ظرفیت اصلی (ظرفیت طراحی) و سایر آمارهای مفید را مشاهده خواهید کرد.
مشاهده میزان سلامت باتری آیپد با اپ‌ coconutBattery

چه زمانی باید باتری آیپد را تعویض کرد

تمام باتری‌های لیتیوم-یون طول عمر محدودی دارند؛ به همین دلیل حداکثر ظرفیت باتری آیپد شما نیز با هر بار شارژ یا استفاده کاهش می‌یابد. هنگامی که حداکثر ظرفیت (Maximum Capacity) به زیر آستانه ۸۰ درصد می‌رسد، سیستم عامل عملکرد سیستم را کاهش می‌دهد.

وقتی باتری دستگاه شما به کمتر از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود رسید، بهتر است به فکر جایگزین کردن آن باشید. در این زمانی شما متوجه خواهید شد که توانایی باتری برای نگه داشتن شارژ کاهش یافته است و مثل گذشته نیست. البته می‌توانید با ظرفیت کمتر باتری هم به استفاده از آیپدتان ادامه دهید ولی شاهد افت عملکرد و نگهداری شارژ آن خواهید بود.

سوالات متداول

  • چگونه میزان سلامتی باتری آیپد را مشاهده کنیم؟

    برای مشاهده سلامت باتری آیپد دو روش وجود دارد:

    می‌توانید از Settings به Privacy بروید و وارد Analytics شوید یا از یکی از برنامه‌های coconutBattery 3 و iMazing 2 استفاده کنید.

  • آیا می‌توان میزان سلامتی باتری آیپد را در تنطیمات مشاهده کرد؟

    در آیفون و مک می‌توان با دسترسی آسان به مشاهده سلامت باتری پرداخت؛ اما اپل چنین امکانی را برای کاربران آیپدها در دسترس قرار نداده است. البته مدل‌های جدیدتر آیپد پرو 11 با تراشه M4 و آیپد ایر 11 با تراشه M2 این قابلیت را دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات