نرم افزار های مهندسی برق

چطور به یک مهندس برق ماهر تبدیل شویم؟

تمامی نرم‌افزارهایی که مهندسان برق باید از وجود آن‌ها آگاه باشند
پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰مطالعه 15 دقیقه
دانشجو یا فارغ‌التحصیل مهندسی برق هستید؟ دنبال کاربردی‌ترین و مهمترین نرم‌افزارهای این رشته می‌گردید؟ ما اینجا بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

رشته‌ی مهندسی برق بیشترین و سنگین‌ترین حجم محاسبات ریاضی را در میان همه‌ی رشته‌های مهندسی دارد. درس‌هایی مانند الکترومغناطیس، ریاضیات مهندسی پیشرفته و مدارهای مخابراتی از این لحاظ از شهرت زیادی در میان دانشجویان برخوردارند. با وجود این، آنچه نقش کلیدی را در موفقیت شغلی یک مهندس برق خواهد داشت، تسلط بر محاسبه‌ی انتگرال‌های پیچیده نیست، بلکه مهارت استفاده از نرم‌افزارهایی است که پیچیده‌ترین معادله‌ها و سخت‌ترین شبیه‌سازی‌ها را در کسری از ثانیه حل می‌کنند.

یک مهندس برق باید بتواند مدارها و سیستم‌های مختلف را طراحی، تحلیل و عیب‌یابی کند. از این جهت، گاهی انجام یک پروژه بدون استفاده از نرم‌افزار تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد و مانند نجاری‌کردن بدون چکش و ارّه است!

یادگیری نرم‌افزارهای مهندسی برق می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کند. بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال افرادی هستند که توانایی کار با نرم‌افزارهای تخصصی را داشته باشند. در نتیجه تسلط بر نرم‌افزارها ضرورت بسیار مهمی برای استخدام‌شدن محسوب می‌شود.

در ادامه به معرفی بهترین نرم‌افزارهای موردنیاز مهندسی برق براساس زمینه‌ی تخصصی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر در ابتدای مسیر تبدیل‌شدن به یک مهندس هستید، بهتر است فرآیند یادگیری و استفاده از نرم‌افزارها را به‌طور مداوم در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی مهندسی برق حجم زیادی از پردازش‌های گرافیکی و محاسباتی را به سیستم تحمیل می‌کنند. بنابراین لازم است با توجه به موجودی کیف پول خود، به‌دنبال خرید بهترین لپ تاپ مهندسی باشید که از لحاظ پردازنده، مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی پاسخگوی نیاز پردازشی نرم‌افزارها باشد.

فهرست مطالب

ضروری‌ترین نرم‌افزارهای CAD برای مهندسان برق

نرم‌افزارهای CAD (مخفف Computer-aided Design) در مهندسی برق ابزارهای مهمی هستند که به مهندسان کمک می‌کنند تا دستگاه‌ها، قطعات الکتریکی و مدارهای مختلف را به‌طور دقیق و کارآمد طراحی کنند. از میان نرم‌افزارهای مختلف CAD، می‌توان به AutoCAD Electrical ،OrCAD و پروتئوس اشاره کرد که نقش مؤثری در پیشرفت پروژه‌های مهندسی برق ایفا می‌کنند.

نرم‌افزار AutoCAD Electrical مناسب برای طراحی سیستم‌های کنترل صنعتی

اتوکد الکتریکال به‌طور کلی برای طراحی سیستم‌های کنترل و اتوماسیون، تابلوهای برق، مدارهای قدرت و فرمان، PLC، سیستم‌های روشنایی و تأسیسات برق در پروژه‌های برق صنعتی کاربرد دارد.

نرم‌افزار AutoCAD Electrical با سایر ابزارهای Autodesk، از جمله AutoCAD ،Inventor و Revit ادغام می‌شود و به طراحان این امکان را می‌دهد که به‌طور یکپارچه در پلتفرم‌های مختلف کار کنند. این‌کار، اشتراک‌گذاری داده‌ها و همکاری با سایر اعضای تیم را آسان‌تر می‌کند و منجربه کاهش خطاها و صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

اتوکد الکتریکال امکان تولید خودکار گزارش‌های مختلفی از جمله فهرست قطعات، سیم‌کشی‌ها و موارد دیگر را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، نقشه‌های به‌دست‌آمده را با استانداردهای مربوطه تطبیق می‌دهد و آن‌ها را اعتبارسنجی و عیب‌یابی می‌کند.

اتوکد الکتریکال
شماتیک مدارهای فرمان و قدرت در اتوکد الکتریکال ۲۰۲۴
Autodesk

نرم‌افزار OrCAD مناسب برای طراحی و شبیه‌سازی مدارها

اورکد مجموعه‌ی جامعی از ابزارهای لازم برای طراحی، شبیه‌سازی و پیاده‌سازی مدارهای الکترونیکی را در اختیار قرار می‌دهد. این نرم‌افزار به‌طور گسترده‌ای توسط مهندسان برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایجاد شماتیک انواع مدارها با رابط کاربری گرافیکی، شبیه‌سازی و تحلیل حالت گذرا، تحلیل DC و AC مدارهای الکتریکی، تحلیل حرارتی مدارهای الکترونیک قدرت و عیب‌یابی مدارهای طراحی‌شده از جمله قابلیت‌های نرم افزار اورکد هستند.

اورکد علاوه‌بر امکانات فراوانی که در زمینه‌ی طراحی و شبیه‌سازی مدارها دارد، در زمینه‌ی طراحی PCB با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند روتر خودکار و طراحی‌های چندلایه نیز از اعتبار بالایی برخوردار است. اورکد توسط Cadence Design Systems توسعه یافته و در پروژه‌های بزرگ و پیچیده به‌کار می‌رود.

شماتیک مدار و pcb در نرم افزار اورکد orcad
شماتیک مدار و pcb در نرم افزار اورکد
Cadence

نرم‌افزار EPLAN مناسب برای شبیه‌سازی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی

EPLAN یکی از قدرتمندترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای مهندسی برق، شبیه به اتوکد الکتریکال است و برای طراحی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، تابلوهای برق، مدارهای قدرت و فرمان، سیستم روشنایی، نقشه‌کشی برق ساختمان و طراحی مدارهای الکترونیک قدرت کاربرد دارد. EPLAN قابلیت‌‌های مستندسازی و اعتبارسنجی پروژه‌ها را ارائه می‌دهد که موجب می‌شود مهندسان از دقت و کیفیت طراحی‌ خود اطمینان حاصل کنند.

شماتیک مدار در نرم افزار eplan

نرم‌افزار پروتئوس مناسب برای طراحی انواع مدارهای الکتریکی و الکترونیکی

Proteus جزو اولین نرم‌افزارهایی است که مهندسان برق با آن آشنا می‌شوند و به احتمال زیاد مجذوب رابط کاربری گرافیکی و قابلیت‌های این نرم‌افزار خواهند شد. پروتئوس کتابخانه‌ای عظیم از قطعات مداری، انواع IC-ها، میکروکنترلرها، دستگاه‌ها و تجهیزات را دارد و در آن می‌توان مدارهای الکترونیکی را طراحی، شبیه‌سازی و اشکال‌زدایی کرد. پروتئوس حتی امکان برنامه‌ریزی برخی میکروکنترلرها را فراهم می‌کند.

پروتئوس دارای بخش مجزایی است که مدار ساخته شده را به PCB تبدیل می‌کند. حتی می‌توانید قطعات را به‌صورت سه‌بعدی روی برد بگذارید و شماتیک آن را مشاهده کنید. این نرم‌افزار توسط شرکت Labcenter Electronics توسعه یافته است.

شماتیک یک مدار در نرم افزار پروتئوس

نرم‌افزار ETAP مناسب برای طراحی و تحلیل سیستم‌های قدرت

ETAP نرم‌افزار جامعی برای شبیه‌سازی سیستم‌های قدرت است. از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به تحلیل پخش بار، تحلیل اتصال کوتاه، هماهنگی حفاظتی، پایداری دینامیکی، شبیه‌سازی حالت گذرا و بهینه‌سازی سیستم‌های قدرت اشاره کرد. ETAP امکان مدل‌سازی سیستم‌های تولید پراکنده (DG) و نیروگاه‌های تجدیدپذیر را نیز فراهم می‌کند. احتمالاً پروژه‌ای با این نرم‌افزار برای درس بررسی سیستم‌های قدرت داشته‌اید یا خواهید داشت.

نرم افزار ETAP

ضروری‌ترین نرم‌افزارهای CAE برای مهندسان برق

نرم‌افزارهای مهندسی به‌کمک کامپیوتر یا CAE (مخفف Computer-Aided Engineering) ابزارهای مهمی برای مهندسان برق هستند که به آن‌ها در طراحی، تحلیل و شبیه‌سازی سیستم‌های الکتریکی کمک می‌کنند. در زیر به برخی از ضروری‌ترین نرم‌افزارهای CAE برای مهندسان برق اشاره می‌شود.

نرم‌افزار PSpice مناسب برای شبیه‌سازی و تحلیل مدارهای الکتریکی

یکی از دغدغه‌های مهندسان در مواجهه با هر مدار، تحلیل دقیق آن است. پی‌اسپایس ابزارهای گسترده‌ای برای انجام تحلیل حالت گذرا، تحلیل فرکانسی، تحلیل نقطه کار DC و تحلیل نویز در اختیار قرار می‌دهد.

پی اسپایس که توسط شرکت Cadence Design Systems توسعه یافته است، یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای شبیه‌سازی و بررسی مدارهای الکترونیکی آنالوگ و دیجیتال، مدارهای قدرت و مدارهای فرکانس بالا در سطوح مختلف از قطعات مجزا تا مدارهای مجتمع محسوب می‌شود. PSpice به مهندسان برق این امکان را می‌دهد که مدارهای خود را قبل از ساخت، شبیه‌سازی و رفتار آن‌ها را در شرایط مختلف ولتاژ و جریان ورودی تحلیل کنند.

صفحه نرم افزار پی اسپایس pspice

نرم‌افزار LabView مناسب برای تحلیل سیستم‌های اتوماسیون و کنترل

شبیه‌سازی دقیق دستگاه‌هایی مانند منبع تغذیه، اسیلوسکوپ، مولتی‌متر، سیگنال ژنراتور و اسپکتروم آنالایزر که در آزمایشگاه‌های مهندسی برق استفاده می‌شوند، به دانشجویان و مهندسان برق کمک می‌کند که بدون مواجهه با ریسک آسیب‌دیدن ابزارهای فیزیکی و با انعطاف‌پذیری و دقت بسیار بالایی از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری گران‌قیمت به‌صورت مجازی استفاده کنند.

LabVIEW یا Laboratory Virtual Instrumentation Engineering Workbench، محیط توسعه‌ی ابزارهای گرافیکی را در اختیار قرار می‌دهد و به مهندسان کمک می‌کند که از طریق برنامه‌نویسی و استفاده از بلوک‌ دیاگرام‌های آماده یا ساخته‌شده، به طراحی و تحلیل انواع سیستم‌های کنترلی و اتوماسیون صنعتی بپردازند.

محیط نرم‌افزار LabVIEW
محیط نرم‌افزار LabVIEW
NI

نرم‌افزار مولتی‌سیم مناسب برای تحلیل مدارهای الکتریکی

Multisim یکی از بهترین نرم افزارهای مهندسی برق به‌شمار می‌رود که توسط National Instruments ساخته شده است و امکانات بسیار گسترده‌ای به‌خصوص برای آموزش شبیه‌سازی و تحلیل مدار ارائه می‌دهد.

طراحی مدار با مولتی‌سیم به‌راحتی انجام می‌شود و کتابخانه‌های بزرگی از قطعات استاندارد، مانند مقاومت‌ها، خازن‌ها، دیودها، ترانزیستورها، IC-ها و میکروکنترلرها در این نرم‌افزار گنجانده شده است. امکان طراحی برد مدار چاپی با استفاده از نرم‌افزار مکمل Ultiboard که به‌طور یکپارچه با مولتی‌سیم کار می‌کند وجود دارد. ویژگی مهم این نرم‌افزار، قابلیت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان نقاط مختلف مدار است که می‌تواند در جهت ارزیابی مدار بسیار مفید واقع شود.

نرم افزار مولتی سیم MULTISIM
نرم افزار مولتی سیم MULTISIM
Multisim

نرم‌افزار Power World Simulator مناسب برای تحلیل شبکه‌های انتقال قدرت

Power World Simulator نرم‌افزار شبیه‌سازی و تحلیل شبکه‌های انتقال قدرت است که با رابط کاربری گرافیکی خود به مهندسان امکان می‌دهد پایداری شبکه‌ را بررسی و آن‌ را بهینه‌سازی کنند. این نرم‌افزار می‌تواند سیستم‌های قدرت را از یک شبکه‌ی کوچک محلی تا شبکه‌های فوق توزیع بین شهری شبیه‌سازی و انواع محاسبات افت بار، اتصال کوتاه و موارد دیگر را انجام دهد.

نرم افزار power world
شبکه‌ی طراحی شده با نرم‌افزار Power World Simulator

نرم‌افزار ANSYS HFSS مناسب برای تحلیل سیستم‌های الکترومغناطیسی

طراحی و تحلیل آنتن‌ها، موج‌برها و انواع سیستم‌های الکترومغناطیسی و رسم الگوی تشعشع ساختارهای پیچیده به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی، مسائل اصلی مورد بحث در میان مهندسان مخابرات گرایش میدان‌ها و امواج محسوب می‌شوند. محاسبه‌ی شدت میدان مغناطیسی در اطراف موج‌برهای چندلایه‌ی دارای خمیدگی و هندسه‌های خاص، اغلب بدون بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی مثل HFSS امکان‌پذیر نخواهد بود.

HFSS نرم‌افزار شبیه‌سازی الکترومغناطیسی سه‌بعدی است که برای تحلیل و طراحی آنتن‌ها، موج‌برها و ساختارهای فرکانس بالا استفاده می‌شود. این نرم‌افزار به تجسم میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی در اطراف دستگاه‌ها و سیستم‌های انتقال بی‌سیم کمک می‌کند.

الگوی تشعشعی آرایه‌ای از آنتن‌ها در نرم افزار hfss
الگوی تشعشعی آرایه‌ای از آنتن‌ها در نرم افزار hfss
Ansys

نرم‌آفزار CST مناسب برای تحلیل مدارهای فرکانس بالا

CST Studio Suite ابزار بسیار مهمی در مخابرات میدان و امواج محسوب می‌شود که به‌خاطر ارائه‌ی راه‌حل‌های جامع شبیه‌سازی و تحلیل مدارهای فرکانس بالا، آنتن‌ها و فیلترهای مخابراتی مشهور است. نرم‌افزار CST امکان آنالیز سه‌بعدی الگوی تشعشعی انواع آنتن‌ها و حل مسائل الکترومغناطیسی را فراهم می‌کند.

CST در طراحی سیستم‌های ارتباطات بی‌سیم مدرن مانند 5G نیز استفاده می‌شود؛ جایی که به مهندسان کمک می‌کند با چالش‌های مربوط‌به یکپارچگی سیگنال، سازگاری و تداخل الکترومغناطیسی (EMC)، قرارگرفتن انسان در معرض امواج الکترومغناطیسی و اثرات حرارتی در دستگاه‌های با توان بالا مقابله کنند.

نرم‌افزار CST در تحلیل انواع مختلف آنتن از جمله آنتن‌های میکرواستریپ، بشقابی و آنتن‌های آرایه‌ای، تحلیل امپدانس، نویز و تداخل در مدارهای مجتمع، طراحی و تحلیل فیلترهای مایکروویو، تحلیل خطوط انتقال مانند کابل‌های کواکسیال و خطوط انتقال میکرواستریپ، شبیه‌سازی پراکندگی امواج از اهداف مختلف و تحلیل عملکرد رادار کاربرد دارد.

صفحه نرم افزار cst studio در حال شبیه سازی امواج الکترومغناطیسی
آرایه آنتن طراحی‌شده در نرم‌افزار CST Studio

ضروری‌ترین نرم‌افزارهای CAM برای مهندسان برق

نرم‌افزارهای CAM (مخفف Computer-Aided Manufacturing) به مهندسان برق کمک می‌کنند که تمام مراحل تولید قطعات، بردهای مدارچاپی یا دستگاه‌های الکتریکی را به‌وسیله‌ی کامپیوتر شبیه‌سازی و نواقص احتمالی را برطرف کنند. این کار باعث می‌شود که هزینه‌ی تولید محصول نهایی به‌طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

نرم‌افزار SolidWorks Electrical مناسب برای شبیه‌سازی سه‌بعدی تابلو برق

سالیدورکس الکتریکال یکی از ابزارهای پیشرفته و کارآمد در زمینه‌ی طراحی و شبیه‌سازی سه‌بعدی تابلو برق است. این نرم‌افزار به مهندسان و طراحان این امکان را می‌دهد که به راحتی و با دقت بالا، نقشه‌های الکتریکی و مکانیکی تابلو برق را طراحی کنند. یکی از ویژگی‌های بارز SolidWorks Electrical، قابلیت یکپارچگی آن با نرم‌افزار SolidWorks است که باعث می‌شود طراحی‌های الکتریکی و مکانیکی به‌صورت همزمان و هماهنگ قابل انجام باشند.

صفحه نرم افزار سالیدورکس الکتریکال
سالیدورکس الکتریکال

نرم‌افزار Altium Designer مناسب برای ساخت برد مدار چاپی

برای تولید برد الکترونیکی باید ابتدا مدار آن طراحی و قطعات مورد نیاز تعیین شوند. در مرحله‌ی بعد لازم است شماتیک مدار توسط نرم‌افزار رسم شود و مراحل شبیه‌سازی و عیب‌یابی صورت بگیرد. در نهایت برد مدار چاپ می‌شود. رعایت نکات و ریزه‌کاری‌هایی که در طراحی PCB باید در نظر گرفته شوند نیاز به آموزش و کسب تجربه دارد. با وجود این، نرم‌افزارهایی مانند آلتیوم دیزاینر بخش عمده‌ای از کار طراحی برد را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

Altium Designer محبوب‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزار طراحی PCB است. این نرم‌افزار امکانات گسترده‌ای برای طراحی بردهای پیچیده و چندلایه، شبیه‌سازی و تحلیل مدارها و مدیریت کتابخانه‌های قطعات ارائه می‌دهد.

طراحی مدار و برد مدار چاپی روی دو مانیتور کنار هم

نرم‌افزار Eagle مناسب برای ساخت PCB

علاوه‌بر آلتیوم دیزاینر، نرم‌افزار ایگل یکی از نرم‌افزارهای دقیق و کاربردی در زمینه‌ی طراحی و شبیه‌سازی برد مدار چاپی محسوب می‌شود که توسط Autodesk توسعه یافته و به‌دلیل قابلیت‌های گسترده، رابط کاربری مناسب، و پشتیبانی از کتابخانه‌های متعدد، مورد توجه بسیاری از مهندسان الکترونیک و طراحان مدارهای چاپی قرار گرفته است. این نرم‌افزار برای طراحی بردهای الکترونیکی چندلایه، ترسیم شماتیک‌های دقیق، شبیه‌سازی مدارها، و بررسی صحت طراحی‌ها بسیار مناسب است.

برد مدار چاپی طراحی شده در نرم افزار ایگل eagle
برد مدار چاپی آردوینو طراحی شده در نرم افزار ایگل
Sparkfun

مهم‌ترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی برای مهندسان برق

مهندسان برق در دنیای امروز با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه هستند که حل آن‌ها نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته است. از طرفی، تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، متلب و ++C به مهندسان برق این امکان را می‌دهد که سیستم‌های الکترونیکی را به‌طور مؤثرتری شبیه‌سازی و عملکرد آن‌ها را تحلیل کنند.

امروزه میکروکنترلرها و بردهای توسعه‌ی فراوانی مانند برد رزبری پای، آردوینو و ESP32 در مدل‌ها و کاربردهای متنوعی عرضه شده‌اند که امکان انجام پروژه‌های اتوماسیون،‌ رباتیک یا اینترنت اشیاء را فراهم می‌کنند. هریک از این بردها و میکروکنترلرها با نرم‌افزار یا زبان خاصی برنامه‌ریزی می‌شوند، بنابراین یادگیری مهم‌ترین نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی امری ضروری خواهد بود.

یادگیری نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی به مهندسان برق این امکان را می‌دهد که در بازار کار رقابتی امروزی موفق‌تر عمل کنند و فرصت‌های شغلی بیشتری را به‌دست آورند. با توجه به روند رو به رشد فناوری، داشتن مهارت‌ برنامه‌نویسی به‌عنوان مزیت رقابتی در صنعت شناخته می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی متلب مناسب برای مدل‌سازی سیستم‌های پیشرفته

متلب را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای مورد نیاز مهندسی برق دانست. متلب نرم‌افزاری بین‌رشته‌ای محسوب می‌شود و به‌طور کلی هر موضوعی را که بتوان به زبان ریاضی توصیف کرد، در متلب قابل پیاده‌سازی و تحلیل است.

متلب به‌طور ذاتی برای محاسبات ماتریسی قدرتمند طراحی شده است و به مهندسین برق امکان می‌دهد عملیات ماتریسی پیچیده را انجام دهند، معادلات دیفرانسیل را حل و سیستم‌های خطی را تحلیل کنند. این قابلیت‌ها برای تحلیل مدارهای الکتریکی، سیستم‌های کنترل، پردازش سیگنال و سایر زمینه‌های مرتبط با مهندسی برق ضروری است.

امکان مدل‌سازی سیستم‌های پیشرفته، تجزیه‌وتحلیل و پیاده‌سازی الگوریتم‌ها، بررسی داده‌ها و رسم نمودارهای پیشرفته و پردازش فیلم و تصویر، بخشی از قابلیت‌های زبان برنامه‌نویسی متلب در رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق به‌شمار می‌روند.

نرم‌افزار متلب علاوه‌بر نسخه‌ی دسکتاپ، نسخه‌های اندروید و iOS نیز دارد و با توجه به امکانات بی‌پایان این نرم‌افزار برای انجام کارهای محاسبات عددی، می‌توان اپلیکیشن متلب را یکی از بهترین ماشین حساب‌ های مهندسی برای گوشی در نظر گرفت.

نمایی از محیط کدنویسی با زبان متلب
صفحه‌ی نرم‌افزار متلب

زبان برنامه‌نویسی پایتون مناسب برای برنامه‌نویسی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی

پایتون به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و قدرتمند، در مهندسی برق کاربردهای متنوعی دارد. این زبان برنامه‌نویسی با داشتن کتابخانه‌های متنوع، امکان پردازش داده‌های کلان را فراهم می‌کند که برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های آزمایشگاهی و شبیه‌سازی‌ها بسیار مفید هستند.

پایتون می‌تواند برای طراحی و پیاده‌سازی انواع توابع انتقال کنترل، مدل‌سازی ریاضی سیستم‌های الکترونیکی، الگوریتم‌های یادگیری ماشین، پردازش سیگنال‌ها و شبیه‌سازی مدارهای الکتریکی به‌کار گرفته شود. این کاربردها تنها بخشی از توانایی‌های پایتون در مهندسی برق هستند، بنابراین بهتر است دانشجویان رشته‌ی مهندسی برق یادگیری این زبان برنامه‌نویسی را در برنامه‌ی تحصیلی خود قرار دهند.

نمایی از محیط کدنویسی با زبان پایتون

نرم‌افزار Arduino IDE مناسب برای برنامه‌ریزی بردهای آردوینو

بردهای آردوینو جزو محبوب‌ترین بردهای توسعه برای پروژه‌های مختلف الکترونیکی شامل اتوماسیون، رباتیک و اینترنت اشیاء هستند. آردوینو از میکروکنترلرهای آرم و AVR در بردهای خود استفاده می‌کند. نرم‌افزار Arduino IDE پلتفرم برنامه‌نویسی این بردها محسوب می‌شود.

برد توسعه میکروکنترلر روی بردبورد متصل به پورت usb

نرم‌افزار Keil uVision برای برنامه‌نویسی میکروکنترلرها

شناخت میکروکنترلرها و توانایی برنامه‌نویسی آن‌ها، مهم‌ترین گام انجام هر پروژ‌ه‌ی الکترونیکی محسوب می‌شود. اگرچه امروزه کار با میکروپروسسورها و میکروکنترلرها نسبت‌به زمانی که لازم بود برنامه‌نویسی آن‌ها را با زبان‌ اسمبلی یا ++C مبتدی انجام دهیم و از طریق پروگرامر روی میکروکنترلر پیاده کنیم بسیار آسان‌تر شده است و برخی کامپیوترهای تک‌برد مانند رزبری پای با سیستم‌عامل پیش‌فرض اختصاصی همراهند، هنوز طیف وسیعی از میکروکنترلرها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود وجود دارند که باید از طریق نرم‌افزارهایی مثل Keil uVision برنامه‌ریزی شوند.

نرم‌افزار Keil توسط شرکت Arm توسعه یافته و به‌طور اختصاصی برای برنامه‌ریزی میکروکنترلرهای ARM Cortex-M ،ARM7 ،ARM9 و سری ۸۰۵۱ طراحی شده است.

Keil µVision کتابخانه‌ی وسیعی از انواع میکروکنترلرهای ساخته شده توسط شرکت‌هایی مانند فیلیپس، NXP و STMicroelectronics را در خود جای داده است و از دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار همچنین قابلیت پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی‌بر RTOS را دارد.

صفحه برنامه نویسی نرم افزار Keil µVision
صفحه‌ی نرم‌افزار Keil µVision
Keil

نرم‌افزار IAR مناسب برای برنامه‌نویسی میکروکنترلرها

IAR Embedded Workbench یک محیط توسعه‌ی یکپارچه‌ (IDE) پیشرفته برای برنامه‌‌‌نویسی میکروکنترلرها و میکروپروسسورها است. این نرم‌افزار به‌دلیل قابلیت‌های پیشرفته، بهینه‌سازی کد، و پشتیبانی از میکروکنترلرهای مختلف، یکی از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌ افزار های کاربردی مهندسی برق در زمینه‌ی برنامه‌ریزی میکروکنترلرها محسوب می‌شود.

نرم‌افزار IAR رابط کاربری جذابی دارد و امکانات گسترده‌ای از جمله اشکال‌زدایی بلادرنگ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار از انواع میکروکنترلرها و ریزپردازنده‌های مبتنی‌بر آرم سری Cortex-M ،Cortex-R ،Cortex-A با معماری‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی و میکروکنترلرهای مبتنی‌بر معماری RISC-V پشتیبانی می‌کند و قابلیت پیاده‌سازی سیستم‌های عامل RTOS و کرنل را دارد.

صفحه نرم افزار IAR Embedded systems
صفحه نرم افزار IAR Embedded systems
IAR

یادگیری نرم‌افزارهای ضروری مهندسی برق که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، بخش مهمی از مسیر موفقیت شما در زمینه‌ی شغلی دلخواهتان را تشکیل می‌دهد. امیدواریم با تسلط بر این نرم‌افزارها و ابزارها، در مسیر تحصیلی و کاری خود، قدرتمندتر ظاهر شوید.

نرم‌افزارهایی که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، تنها گوشه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی این رشته هستند که در مقایسه با نرم‌افزارهای دیگر، کاربرد بیشتری دارند. آیا شما به‌عنوان یک دانشجو یا مهندس برق، نرم‌افزارهای دیگری نیز می‌شناسید که در گرایش‌های مختلف این رشته‌ی مهندسی، به‌کار آید؟ دیدگاه خود در بخش نظرات به‌اشتراک بگذارید و ما را در جهت بهتر شدن این مقاله یاری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات