چطور با لایه‌ها و فیلترها در نرم‌افزار گیمپ کار کنیم؟

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
نرم‌افزار گیمپ
یادگیری نحوه‌ی کارکردن با لایه‌ها و افکت‌های مختلف در گیمپ به شما کمک می‌کند تا یک تصویر کاملاً معمولی را به تصویری خاص و خیره‌کننده تبدیل کنید.
تبلیغات

فرقی نمی‌کند که از چه نرم‌افزار ویرایش عکسی اسفتاده می‌کنید؛ چه فتوشاپ باشد و چه نرم‌افزار ادیت عکس گیمپ، لایه‌ها روشی هوشمندانه و آسان برای افزودن عناصر مختلف به یک تصویر بدون آسیب‌رساندن به تصویر اصلی هستند. این کار شبیه به قراردادن چندین کاغذ روی یکدیگر است که هر قسمت عنصری جداگانه از ترکیب را در خود جای می‌دهد؛ اما زمانی‌ که این کاغذها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، همان تصویری را تشکیل می‌دهند که شما دوست دارید تماشاگران آن را ببینند.

سازوکار لایه‌ها در گیمپ بسیار شبیه‌ به فتوشاپ است. در این مقاله به آموزش استفاده از لایه‌های نرم‌افزار GIMP برای برداشتن یک تصویر استوک، حذف سوژه از تصویر و اعمال افکت روی خود سوژه بدون ایجاد تغییر در پس‌زمینه‌ی تصویر می‌پردازیم. در آموزش پیش رو، یاد می‌گیرید که چگونه لایه‌های جدید را ایجاد و آن‌ها را مدیریت کنید و با استفاده از انتخاب آلفا (alpha selection) افکت‌های مورد نظر خود را تنها روی بخش‌های خاصی از تصویر اعمال کنید.

تمام چیزی که برای یادگیری و تمرین این آموزش به آن نیاز دارید، نسخه‌ای از نرم‌افزار گیمپ و یک عکس خام است که آموزش‌های ارائه‌شده را روی آن اجرا کنید و با تمرین مداوم، تسلط کافی را به‌دست بیاورید.

بخش لایه‌ها

تصویر لایه‌ها در نرم‌افزار گیمپ

در قسمت پایین از سمت راست محیط برنامه، تب لایه‌ها را پیدا کنید. در این قسمت به‌طور پیش‌فرض تنها یک لایه وجود دارد. بسیاری از کاربران فقط روی همین یک لایه کار می‌کنند؛ اما اگر شما به لایه‌های بیشتری نیاز داشتید، مراحل زیر را انجام دهید.

ایجاد لایه‌ جدید

  • روی آیکون + در قسمت پایین محیط کاربری کلیک کنید.
آیکون + در صفحه‌ی کاربری گیمپ
  • در قسمت layer name نامی برای لایه‌ی خود انتخاب کنید؛ سپس به قسمت Fill with بروید و گزینه‌ی transparency را انتخاب کنید. بعد از انجام این مراحل، گزینه‌ی OK را بزنید تا لایه‌ی جدید شما ایجاد شود. به‌ خاطر داشته باشید که برای لایه‌های خود از اسامی معنادار استفاده کنید تا هنگام استفاده از لایه‌های مختلف سردرگم نشوید.
ایجاد لایه جدید در گیمپ
  • مطمئن شوید که لایه‌ی جدید فعال است. نرم‌افزار گیمپ به‌صورت پیش‌فرض لایه‌ی جدید را به‌عنوان لایه‌ی فعال انتخاب می‌کند و هر کاری روی این لایه انجام می‌شود. با کلیک روی هر لایه، آن لایه فعال می‌شود و می‌توانید روی آن کار کنید.

راه دیگر برای ایجاد یک لایه‌ی جدید در گیمپ، اضافه‌کردن تصویر به‌عنوان لایه‌ی جدید است که به روش زیر انجام می‌شود:

  • از منوی اصلی فایل در قسمت بالا سمت چپ، گزینه‌ی Open as Layers را انتخاب کنید.
  • فایل خود را انتخاب و روی گزینه‌ی Open کلیک کنید. با انجام این‌ کار تصویر یک لایه‌ی جدید در بالای لایه‌ی انتخاب‌شده‌ی فعلی باز می‌شود. در این لایه می‌توانید تغییرات مورد نظر خود مانند تغییر اندازه و ادیت‌های مختلف را روی عکس اعمال کنید تا با لایه‌های دیگر مطابقت داشته باشد.

استفاده از لایه‌ها در یک ساختار

در این قسمت مراحل حذف سوژه از پس‌زمینه‌ی یک عکس استوک و سپس ایجاد یک لایه‌ی جدید برای قراردادن سوژه روی آن را با هم مرور می‌کنیم. پس از انجام این‌ کار با ایجاد حاشیه دور سوژه، آن را برجسته‌ خواهیم کرد.

برای حذف سوژه از تصویر می‌توانیم از برخی سرویس‌های آنلاین مانند remove.bg یا پایتون استفاده کنیم. ما در اینجا با استفاده از سرویس آنلاین remove.bg، تصویر ماشین را از بک‌گراند تصویر برش می‌زنیم. اکنون دو عکس در اختیار داریم؛ تصویر اصلی و تصویر ماشین بدون پس‌زمینه. پس از انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  • برنامه‌ی گیمپ را باز کنید و از منوی فایل، روی گزینه‌ی Open as Layers ضربه بزنید.
  • تصویر اصلی را انتخاب کنید تا به‌عنوان لایه‌ی فعال اجرا شود.
بازکردن عکس به‌عنوان یک لایه‌ی جدید در گیمپ
  • یک‌ بار دیگر به منوی File بروید و با کلیک روی گزینه‌ی Open as Layers تصویر برش‌خورده‌ی ماشین را هم به لایه‌های خود اضافه کنید. تصویر برش‌خورده در قسمت بالای تصویر اصلی قرار می‌گیرد و چون سوژه در هر دو عکس یکسان است، تفاوت زیادی بین آن‌ها به‌چشم نمی‌خورد.
اضافه‌کردن یک لایه جدید در گیمپ
  • برای تنظیم قابلیت مشاهده‌ی لایه‌ها، روی آیکون چشم در کنار هر لایه کلیک کنید. با کلیک‌کردن روی لایه‌ی پایین می‌توانید بک‌گراند را حذف کنید تا فقط سوژه در لایه‌ی بالا باقی بماند. پیش از رفتن به مرحله‌ی بعد، هر دو لایه را به‌صورت قابل‌ مشاهده تنظیم کنید.
قابل‌مشاهده‌کردن یک لایه در گیمپ
  • با دبل کلیک روی نام لایه، آن را ویرایش کنید تا نام جدید نشان‌دهنده‌ی اصلاحاتی باشد که در آن لایه‌ اعمال می‌کنید. نام‌گذاری لایه‌ها از این جهت اهمیت دارد که می‌توانید به‌سرعت به لایه‌‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.
  • پس از انتخاب لایه‌ای که سوژه‌ی اصلی در آن قرار دارد، راست‌کلیک کنید و روی گزینه‌ی Alpha to Selection ضربه بزنید. با ضربه‌زدن روی این گزینه، سوژه‌ی شما در لایه انتخاب می‌شود؛ چراکه تنها چیزی که در این لایه وجود دارد، همین سوژه است.
انتخاب گزینه آلفا سلکشن بعد از راست‌کلیک روی لایه
  • از منوی اصلی ابتدا گزینه‌ی Select و سپس گزینه‌ی Border را انتخاب کنید.
گزینه Border در منوی select
  • در این مرحله عدد داخل کادر را روی ۱۰ قرار دهید و سپس روی گزینه‌ی OK کلیک کنید. اکنون سوژه‌ی شما یک حاشیه‌ی ۱۰ پیکسلی در اطراف خود دارد.
قراردادن حاشیه ۱۰ پیکسلی برای سوژه
  • یک لایه‌ی جدید ایجاد کنید و نام آن را Border بگذارید؛ سپس گزینه‌ی OK را بزنید تا این لایه فعال شود و در بالای لایه‌های دیگر قرار گیرد.
ایجاد لایه‌ی جدید و فعال‌کردن آن
  • لایه‌ی Border را حرکت دهید تا بین لایه‌های سوژه و بک‌گراند قرار گیرد.
  • روی آیکون سطل بروید و از منوی کشویی، ابزار Gradient را انتخاب کنید.
  • در منوی بازشده، گزینه‌ی Full saturation را انتخاب کنید.
  • پس از اینکه مطمئن شدید لایه‌ی Border را انتخاب کرده‌اید، روی تصویر کلیک کنید و آن را بکشید تا یک حاشیه‌ی گرادینت رنگی در اطراف سوژه ایجاد شود.
ایجاد گرادینت رنگی در اطراف سوژه
  • لایه‌ی سوژه را انتخاب و سپس روی منوی کشویی Mode که درست در بالای لایه‌ها قرار دارد، کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید ویژگی‌های لایه را تغییر دهید و از محتویات موجود در لایه برای ایجاد جلوه‌های هنری استفاده کنید.
منوی کشویی Mode برای تغییر محتویات لایه
  • چند Mode مختلف را امتحان کنید تا حالتی را که بیشترین مطابقت را با ترکیب‌بندی تصویر دارد، انتخاب کنید. در این مرحله هیچ گزینه‌ی درست یا غلطی وجود ندارد و شما می‌توانید انتخاب هنری دلخواه خود را انجام دهید. گزینه‌ی Multiply تصویر شما را تیره‌تر می‌کند، با انتخاب Screen تصویر شما روشن‌تر می‌شود و در نهایت گزینه‌ی exclusion یک تصویر نگاتیو به شما می‌دهد.
انتخاب Mode برای عکس در گیمپ
انتخاب Mode برای عکس در گیمپ
انتخاب Mode برای عکس در گیمپ
  • درحالی‌که لایه‌ی سوژه‌ی اصلی را انتخاب کرده‌اید، روی منوی اصلی Filters کلیک کنید، سپس روی گزینه‌ی Artistic و در نهایت روی Cartoon (Legacy) ضربه بزنید. به‌ خاطر داشته باشید که شما می‌توانید برای هر لایه از فیلترهای جداگانه استفاده کنید و بدین‌ترتیب هر لایه می‌تواند افکت‌های خاص خود را داشته باشد.
انتخاب فیلتر جداگانه برای هر لایه در گیمپ
  • در این مرحله Mask radius و Percent black را روی مقادیر مورد نظر خود تنظیم کنید و سپس روی گزینه‌ی OK بزنید تا تغییرات اعمال شود. این‌ کار سوژه‌ی شما را به یک ماشین کارتونی در بک‌گراندی واقع‌گرایانه تبدیل می‌کند.
تبدیل عکس واقعی به تصویر کارتونی در گیمپ

اکنون کار شما تمام شده است و توانسته‌اید یک عکس استوک را با اضافه‌کردن لایه‌ها و افکت‌های مختلف، به تصویری خاص تبدیل کنید.

تصویر کارتونی در یک پس‌زمینه‌ی واقعی

برای پیشرفت در این کار می‌توانید نحوه‌ی عملکرد مودها و افکت‌های مختلف لایه را با یکدیگر بررسی کنید و تصاویری با سبک‌های مختلف بسازید. همان‌طور که باب‌راس می‌گوید: «هیچ اشتباهی وجود ندارد؛ فقط اتفاق‌های خوشایند رخ می‌دهند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات