چطور عکس‌های گرفته‌شده با گوشی را برای چاپ بهینه‌سازی کنیم؟

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
گوشی در دست درحال نمایش عکس سگ و پرینتر در پشت درحال چاپ عکس
دوربین‌های گوشی‌های امروزی کیفیت بسیار بالایی دارند اما برای چاپ باکیفیت‌تر عکس‌ها باید بهینه‌سازی‌هایی روی آن‌ها اعمال کنید.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند امروزی از دوربین‌های بسیار باکیفیتی بهره می‌برند، اما چرا پس‌از چاپ‌کردن عکس‌هایی که با این دستگاه‌ها گرفته شده‌اند، اغلب شاهد تصاویری تار و خارج از فوکوس هستیم؟ تنظیمات پیش‌فرض دوربین، تکنیک‌های عکاسی یا حتی نوع کاغذ می‌توانند دلیل این امر باشند.

اگر تصمیم دارید عکس‌های گرفته‌شده با گوشی هوشمند خود را چاپ کنید، برای دریافت حداکثر کیفیت می‌توانید بهینه‌سازی‌هایی را انجام دهید که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. آشنایی با تنظیمات دوربین گوشی

اولین قدم برای چاپ باکیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین گوشی، تسلط بر تنظیمات است. فرقی نمی‌کند گوشی آیفون داشته باشید یا گوشی اندرویدی مثل گوشی سامسونگ، با شناخت تنظیمات مختلف دوربین می‌توانید از حداکثر توان دستگاه خود برای بهبود کیفیت عکس‌ها استفاده کنید. کمی وقت بگذارید و فوکوس، نوردهی، ISO و سایر پارامترها را تا جایی تنظیم کنید که تصویر تا حد ممکن به خروجی چاپی دلخواهتان نزدیک شود.

تنظیمات دوربین گوشی
MakeUseOf

تنظیمات دوربین در آیفون و اندروید تفاوت‌هایی دارند، بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده از ویژگی‌های خاص گوشی خود، به دنبال راهنما و ترفندهای مخصوص آن باشید. برای مثال، کاربران آیفون می‌توانند از قابلیت Live Photo استفاده کنند. این ویژگی ۱٫۵ ثانیه قبل و بعد از ثبت عکس را ضبط می‌کند و به شما اجازه می‌دهد بعداً عکسی را که بیشتر از آن راضی هستید انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید در مقاله‌ی چگونه مانند حرفه‌ای‌ها با گوشی عکاسی کنیم، با نکات و روش‌های بسیار کاربردی برای ثبت عکس‌های باکیفیت آشنا شوید.

۲. از ویرایش بیش‌از حد عکس‌ها خودداری کنید

عکسی فوق‌العاده گرفته‌اید و فکر می‌کنید قبل‌از چاپ به کمی ویرایش نیاز دارد؟ بهتر است تجدید نظر کنید زیرا ویرایش عکس، چه برش‌زدن و پاک‌کردن اشیاء ناخواسته باشد و چه اعمال فیلتر، بر کیفیت آن تأثیر دارد.

فتوشاپ
MakeUseOf

برای اینکه بعداً مجبور به ویرایش عکس نشوید، بهتر است بلافاصله پس‌از عکاسی، نگاهی به آن بیندازید. بدین‌ترتیب اگر تصویری نیاز به تنظیم دارد می‌توانید همان لحظه دوباره عکس بگیرید.

به‌یاد داشته باشید ویرایش عکس می‌تواند به‌صورت خودکار نیز انجام شود. برای مثال، آیفون به‌طور خودکار عکس‌ها را پس‌از ثبت، بهینه‌سازی می‌کند. درحالی‌که هدف از اینکار بهبود کیفیت عکس است، اما پردازش بیش‌ازحد در بیشتر مواقع، ظاهر غیرطبیعی و مصنوعی به عکس‌ها می‌دهد. نکته‌ی مهم‌تر اینکه فیلترها باعث کاهش جزئیات می‌شوند که هنگام چاپ عکس، کاملاً مشهود خواهد بود.

درحال حاضر، غیرفعال‌کردن بهینه‌سازی خودکار عکس در آیفون باتوجه‌به اینکه بخشی از برنامه‌ی دوربین محسوب می‌شود امکان‌پذیر نیست، اما راه‌هایی برای کاهش اثر آن وجود دارد.

اگر قصد دارید عکس‌های خود را روی کامپیوتر ویرایش کنید، توصیه می‌شود آن‌ها را با فرمت RAW ثبت کنید. این فرمت تمام جزئیات را ثبت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد بعداً دستتان در ویرایش عکس بازتر باشد. البته توجه داشته باشید که تصاویر RAW فضای زیادی اشغال می‌کنند، بنابراین، اگر قصد دارید عکس‌های زیادی را با این فرمت ثبت کنید، باید به ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی خود توجه داشته باشید.

۳. از مناسب‌ترین فرمت تصویری استفاده کنید

هر فرمت تصویری از JPEG گرفته تا RAW، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در نهایت بر کیفیت تصویر، به‌خصوص هنگام چاپ، تأثیر می‌گذارد. JPEG رایج‌ترین فرمت تصویر به‌حساب می‌آید، اما اگر فایل تصویری با این فرمت ذخیره شود، به‌دلیل فشرده‌سازی، بخشی از کیفیت آن از دست می‌رود که برای چاپ باکیفیت مطلوب نیست.

انتخاب فرمت عکس روی گوشی
MakeUseOf

برای چاپ باکیفیت، عکس‌ها را با فرمت RAW ذخیره کنید. در اکثر گوشی‌های هوشمند، JPEG فرمت پیش‌فرض است. می‌توانید با بازکردن اپلیکیشن دوربین، رفتن به تنظیمات و تغییر فرمت عکس از JPEG به RAW، این مورد را اعمال کنید. همچنین می‌توانید از ویرایشگرهای آنلاین برای تبدیل تصاویر JPEG به PNG بهره ببرید.

برای انتخاب بهتر بین فرمت JPEG و RAW، سری به مقاله‌ی RAW در مقابل JPEG بزنید تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

۴. از چاپ عکس‌های دانلودشده از شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید

برنامه‌های پیام‌رسان معمولاً عکس‌ها را فشرده می‌کنند که این ویژگی برای زمانی‌که از داده‌های تلفن همراه خود استفاده می‌کنید یا اینترنت ضعیفی دارید مفید است، اما فشرده‌سازی‌ها، کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند. هنگام ارسال تصاویر، می‌توانید ازطریق تنظیمات، وضوح را افزایش دهید، اما اگر گیرنده باشید کار زیادی از شما بر نخواهد آمد.

ارسال عکس ازطریق واتساپ روی گوشی
Future

در این حالت، اگر عکس برای شما اهمیت زیادی دارد و باید آن را چاپ کنید، از فرستنده بخواهید فایل عکس با وضوح بالا (به‌صورت فایل) را به‌اشتراک بگذارد. می‌توانید از فرستنده بخواهید آن را برای شما ایمیل یا در فضای ابری آپلود کند. همچنین می‌توانید از او بخواهید پس‌از تنظیم کیفیت وضوح، عکس را ازطریق برنامه‌ی پیام‌رسان ارسال کند.

واتساپ یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های ارتباطی محسوب می‌شود و به‌ فشرده‌سازی تصاویر شهرت دارد، اما خوشبختانه این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد با چند تنظیم ساده، تصاویر باکیفیت را نیز به‌اشتراک بگذارید. این ویژگی در برخی پیام‌رسان‌های محبوب دیگر نیز دردسترس است.

علاوه‌بر این می‌توان عکس‌ها را در واتساپ یا تلگرام به‌عنوان فایل ارسال کرد تا کیفیت آن هنگام ارسال کم نشود.

۵. از بهترین کیفیت کاغذ و جوهر استفاده کنید

گام آخر برای اطمینان از اینکه عکس‌های گرفته‌شده با گوشی هوشمندتان هنگام چاپ عالی به‌نظر می‌رسند، انتخاب کاغذ و جوهر باکیفیت برای چاپگر است. نوع کاغذی که انتخاب می‌کنید تأثیر قابل‌توجهی بر ظاهر نهایی عکس دارد.

مرد جوان درحالت کار با پرینتر
MakeUseOf

به‌عنوان مثال، کاغذ براق که انتخاب محبوبی میان کاربران است، می‌تواند کنتراست و اشباع تصویر را بدون‌ تأثیر بر وضوح عکس افزایش دهد. کاغذ مات گزینه‌ی مناسب عکس‌هایی است که می‌خواهید به‌نمایش بگذارید، زیرا نور زیادی را منعکس نمی‌کند. توجه داشته باشید که این نوع کاغذ می‌تواند رنگ‌ها را کمی مات‌تر نشان دهد.

علاوه‌بر نوع روکش، باید وزن و ضخامت کاغذ را نیز درنظر بگیرید. توصیه می‌شود کاغذ خیلی نازکی انتخاب نکنید زیرا درصورت آویزان‌شدن برای مدت طولانی، مستعد خم‌شدن خواهد بود. شاید برخی کاغذها برای چاپگرهای خانگی خاص، خیلی ضخیم باشند، بنابراین باید قبل از خرید، ضخامت کاغذ انتخابی خود را بررسی کنید.

علاوه‌بر این، از کیفیت جوهر در چاپگر خود مطمئن شوید. از خرید جوهر ارزان‌قیمت خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به افت کیفیت چاپ شود.

۶. چاپ عکس با تجهیزات حرفه‌ای آتلیه‌ها

همان‌طور که MUO اشاره می‌کند، اگرچه برای دستیابی به بهترین کیفیت هنگام چاپ عکس‌های گرفته‌شده با گوشی، نیازی به چاپ عکس‌های خود با تجهیزات حرفه‌ای آتلیه‌ها ندارید، اما اگر می‌خواهید آن‌ها را در ابعاد بسیار بزرگی داشته باشید، امکان چاپ آن‌ با پرینتر خانگی وجود ندارد و باید سری به چاپخانه‌های حرفه‌ای بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات