چطور از روی عکس، لوکیشن آن را پیدا کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پیداکردن لوکیشن روی گوشی با عکس
روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها موقعیت مکانی را که تصاویر در آنجا گرفته شد‌ه‌اند پیدا کرد.
تبلیغات

در دنیای دیجیتال امروز، یافتن مکان دقیق عکس‌ها بدون‌ داشتن اطلاعات دیگر، می‌تواند چالشی جالب باشد. با پیشرفت فناوری و ابزارهای مختلف آنلاین، تشخیص لوکیشن تصویر بسیار آسان‌تر از گذشته شده است.

در این مقاله به بررسی چندین روش مختلف برای پیداکردن مکان دقیق عکس‌ها ازطریق داده‌های موجود در فایل آن‌ها یا ازطریق تحلیل تصویر می‌پردازیم. این روش‌ها می‌توانند در مواقع مختلف، از ماجراجویی‌های شخصی گرفته تا تحقیقات تخصصی، بسیار مفید باشند.

کپی لینک

یافتن لوکیشن عکس با داده‌های EXIF

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای پیداکردن لوکیشن عکس‌ها، استفاده از داده‌های EXIF است. EXIF اطلاعاتی را در بر می‌گیرد که همراه با عکس‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند. ازجمله این اطلاعات می‌توان به تاریخ و زمان عکاسی، تنظیمات دوربین و در برخی مواقع مختصات جغرافیایی (GPS) اشاره کرد.

اگر گوشی یا دوربین شما هنگام گرفتن عکس، قابلیت ثبت مکان جغرافیایی را داشته باشد و فعال باشد، مختصات دقیق عکس در این داده‌ها ذخیره می‌شود. برای دسترسی به اطلاعات EXIF:

  • روی ویندوز: روی عکس راست کلیک و سپس گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. اکنون به تب Details بروید تا اطلاعات مربوط‌به عکس را ببینید.
یافتن لوکیشن عکس در ویندوز
  • روی macOS: عکس را باز کنید و با انتخاب گزینه‌ی Get Info از منوی File، اطلاعات EXIF را مشاهده کنید.
یافتن لوکیشن عکس در مک

اگر مختصات GPS در داده‌های EXIF ذخیره شده باشد، می‌توانید آن را به نقشه‌ای مانند Google Maps وارد و لوکیشن دقیق عکس را پیدا کنید.

کپی لینک

پیدا کردن لوکیشن عکس در آیفون و اندروید

اگر به دنبال روشی سریع و دقیق برای یافتن لوکیشن تصاویر هستید، اپلیکیشن‌های موبایلی نیز برای همین‌کار وجود دارند. برخی از اپلیکیشن‌ها از هوش مصنوعی، داده‌های GPS و حتی شبکه‌های اجتماعی برای تشخیص لوکیشن عکس استفاده می‌کنند. ازجمله اپلیکیشن‌های معروف در این زمینه می‌توان به Photo Investigator و Exif Viewer اشاره کرد که در گوشی آیفون و گوشی‌های اندرویدی ازجمله گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی قابل استفاده هستند.

اپلیکیشن Photo Investigator آیفون
AppStore

کار با اپلیکیشن‌های یافتن لوکیشن تصاویر بسیار آسان است. مثل ابزارهای آنلاین فقط باید عکس مورد نظر را به اپلیکیشن بدهید و منتظر نتیجه بمانید. درصورت تشخیص موقعیت مکانی تصویر مورد نظر، این مورد به شما اطلاع داده خواهد شد.

کپی لینک

یافتن لوکیشن عکس با ابزارهای آنلاین تحلیل تصویر

درصورتی‌که داده‌های EXIF در عکس وجود نداشته باشد یا حذف شده باشد، می‌توانید از ابزارهای آنلاین و سرویس‌های مخصوصی استفاده کنید که از تحلیل تصویر برای شناسایی مکان عکس استفاده می‌کنند.

ابزارهای آنلاین تحلیل تصویر می‌توانند به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشین و با مقایسه عکس‌ها و اطلاعات موجود در اینترنت، لوکیشن تصویر را تخمین بزنند. ازجمله محبوب‌ترین این سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Google Image Search: یکی از پرکاربردترین روش‌ها، جستجوی عکس با استفاده از گوگل ایمیج است. شما می‌توانید عکس را در این سرویس بارگذاری کنید و گوگل با جستجوی تصاویر مشابه، اطلاعات مرتبط را به شما نشان می‌دهد. این سرویس اخیرا با گوگل لنز ادغام شده است و مطابق تصاویر زیر می‌توانید با آپلود عکس مورد نظرتان، مکان آن را پیدا کنید.

استفاده از ویژگی گوگل لنز در موتور جستجوی گوگل
استفاده از ویژگی گوگل لنز در موتور جستجوی گوگل
استفاده از ویژگی گوگل لنز در موتور جستجوی گوگل

TinEye: این ابزار مشابه Google Image Search است، اما با تمرکز بیشتر روی جستجوی عکس‌های مشابه در دیتابیس خودش. TinEye به شما کمک می‌کند تا منبع اصلی عکس و لوکیشن احتمالی آن را بیابید. امکان آپلود عکس یا دادن لینک آنلاین عکس برای جستجو با این سرویس وجود دارد.

استفاده از TinyEye برای یافتن لوکیش عکس ها
استفاده از TinyEye برای یافتن لوکیش عکس ها
کپی لینک

تشخیص لوکیشن عکس با استفاده از هوش مصنوعی

ابزارهای هوش مصنوعی یکی دیگر از روش‌های یافتن لوکیشن عکس‌ها هستند. سرویس‌هایی مانند Pic2Map یا Mapillary به شما اجازه می‌دهند با آپلود عکس و با استفاده از تکنولوژی تشخیص تصویر، مکان عکس را تخمین بزنید.

ابزار Pic2Map
Pix2Map

Pic2Map و Mapillary به‌طور خودکار عکس را تحلیل و با تطبیق آن با عکس‌های مشابه یا اطلاعات جغرافیایی دیگر، مکان آن‌ها را شناسایی می‌کنند.

کپی لینک

تشخیص لوکیشن با استفاده از المان‌های موجود در عکس

گاهی اوقات، بدون نیاز به استفاده از ابزارهای خاص، می‌توانید با دقت به جزئیات موجود در عکس، سرنخ‌هایی از لوکیشن آن به دست آورید. به موارد زیر توجه کنید:

  • معماری و ساختمان‌ها: برخی از ساختمان‌ها، مجسمه‌ها یا ساختارهای معماری ممکن است مختص منطقه‌ای خاص باشند. اگر بتوانید ساختمان معروف یا شاخصی را در عکس شناسایی کنید، می‌توانید لوکیشن تقریبی عکس را نیز حدس بزنید.
  • تابلوهای خیابان یا نوشته‌ها: اگر در عکس تابلوهای خیابان یا نوشته‌هایی وجود دارد، می‌توانید از این سرنخ‌ها برای شناسایی منطقه استفاده کنید. تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی یا حتی زبان نوشتاری موجود در عکس می‌توانند شما را به سمت کشور یا شهری خاص هدایت کنند.
  • پوشش گیاهی و جغرافیا: برخی از مناطق جهان دارای پوشش گیاهی خاصی هستند که می‌تواند به شناسایی منطقه کمک کند. مثلاً اگر در عکس کوهستانی با پوشش گیاهی خاص دیده شود، می‌تواند سرنخی از مکان عکس باشد.

پیدا کردن لوکیشن عکس‌ها می‌تواند هم چالشی سرگرم‌کننده و هم ابزار کاربردی برای تحقیقات و سفرها باشد. با استفاده از داده‌های Exif، ابزارهای آنلاین، تحلیل المان‌های موجود در عکس و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، می‌توانید به‌راحتی مکان دقیق بسیاری از عکس‌ها را شناسایی کنید. این فرآیند باتوجه‌به نوع و کیفیت عکس ممکن است سریع و ساده یا نیازمند زمان و تحلیل بیشتر باشد.

با وجود ابزارهای متعددی که دردسترس قرار دارند، هر فردی می‌تواند با اندکی دقت و استفاده از تکنولوژی‌های موجود، به‌راحتی مکان عکس‌های مورد نظرش را بیابد. اگر از این موضوع نگران شده‌اید و می‌خواهید بدانید چگونه از لو رفتن موقعیت مکانی خود از طریق عکس‌ها جلوگیری کنیم به این مقاله در زومیت سر بزنید تا پیش‌از هر نوع درز اطلاعات و سواستفاده از تصاویرتان، دست‌به‌کار شوید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات