ترفندهای افزایش درآمد از یوتیوب: چگونه درآمد دلاری خود را افزایش دهیم؟

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
تخمین درامد یوتیوب
حالا که کانال یوتیوبتان را راه‌ انداخته‌اید، باید به فکر روش‌هایی برای دیده شدن محتوایتان باشید تا به‌کمک آن‌ به افزایش درآمد از یوتیوب برسید.
تبلیغات

اگر کانال یوتویوبتان را ساخته‌اید و با داشتن شرایط مانیتایز شدن یوتیوب توانسته‌اید به کسب درآمد از یوتیوب برسید، ممکن است حالا به فکر افزایش درامد یوتیوب افتاده باشید.

درصورتی‌که برای ساخت ویدیوها و چنل یوتیوبتان زمان می‌گذارید اما بازده مورد انتظارتان را نمی‌گیرید، احتمالاً باید روند ساخت محتوایتان را تغییر و نکاتی را مورد توجه قرار دهید. با آموزش کسب درآمد از یوتیوب در ایران می‌توانید با پشتکار به درآمد دلاری برسید؛ اما برای این کار لازم است با ترفندهای افزایش درآمد از یوتیوب آشنا شوید.

در مقاله‌ی پیش رو شما را با موضوعاتی مثل چگونگی تولید محتوای جذاب یوتیوب، تکنیک های انتخاب موضوع برای ویدیوها و نقش CPM و RPM در افزایش درآمد یوتیوب آشنا می‌کنیم.

کپی لینک

CPM و RPM چیست؟ چگونه به افزایش درامد یوتیوب کمک می‌کند

CPM یا Cost per mille پولی است که تبلیغ‌کننده برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ خود به یوتیوب می‌پردازد؛ در‌حالی‌که RPM یا Revenue per mille درآمد حاصل از ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات محسوب می‌شود که درنهایت یوتیوب به شما پرداخت می‌کند. موضوعات مختلف، CPM و RPM متفاوتی دارند؛ بنابراین اگر بین انتخاب سوژه کانال یا موضوع برای ویدیوهایتان مردد هستید، می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید که CPM و RPM بالاتری دارد.

CPM درآمدی محسوب می‌شود که یوتیوب با نمایش تبلیغات بین ویدیوهای شما به‌دست می‌آورد و RPM سهم شما از این درآمد است

برای اینکه بدانید کدام موضوعات، تگ‌ها و کلمات کلیدی CPM و RPM بالاتری دارند، باید از Google Ads کمک بگیرید. وارد بخش Keyword Planner سرویس گوگل ادز شوید، کلمات کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید و سپس مبلغ قابل پرداخت برای هر کلمه‌ی کلیدی را مورد بررسی قرار دهید. سپس می‌توانید از تگ‌های فارسی و انگلیسی نمایش‌داده‌شده برای افزایش درآمد یوتوبتان استفاده کنید.

غیرفعال کردن تبلیغات براساس علایق کاربر

توجه: برای اینکه تبلیغات مرتبط با تگ‌ها و موضوعات انتخابی شما برای مخاطب نمایش داده شود، باید:

  • به Setting بروید. Channel را انتخاب کنید و وارد تب Advanced Setting شوید.
  • تیک گزینه‌ی Disable interest-based ads را بزنید تا تبلیغاتی که براساس علایق کاربر نمایش داده می‌شود، غیرفعال و با تبلیغات منتخب خودتان جایگزین شود.
کپی لینک

چگونه بهترین موضوعات برای یوتیوب را انتخاب کنیم؟

به‌عنوان یک یوتیوبر باید تمرکز اصلی خود را روی انتخاب موضوعات جذاب برای ویدیوها بگذارید. وقتی موضوعی را انتخاب ‌می‌‌کنید، حتی اگر به آن علاقه ندارید و صرفاً برای افزایش بازدید انتخابش کرده‌اید، باید به اندازه‌ی کافی درباره‌اش اطلاعات کسب کنید. مخاطب با تماشای چند دقیقه از ویدیوی شما متوجه احساس و سطح مهارت شما در بیان موضوع می‌‌شود؛ بنابراین جوری عمل کنید که به جذب بیننده منجر شود.

کافی است یک یا دو ویدیوی بی‌کیفیت بسازید تا مخاطب تمایل کلیک کردن روی ویدیوهای شما را برای همیشه از دست بدهد. با در نظر داشتن این نکات، در ادامه می‌توانید بهترین ایده برای یوتیوب فارسی و تکنیک های انتخاب موضوعات جذاب برای ویدیوهای یوتیوب را به کار بگیرید.

۱. دنبال کردن اخبار مرتبط با حوزه‌ی فعالیتتان

موضوعات ترند، موضوعاتی هستند که در یک بازه‌ی زمانی خاص بسیار سرچ می‌شوند و مردم برای کسب اطلاعات از آن‌ها به بررسی انواع محتوا روی می‌آورند. برای پیدا کردن موضوعات ترند باید اخبار را دنبال کنید. می‌توانید اخبار حوزه‌ی فعالیت خود را از چندین سایت معتبر دنبال کنید و بلافاصله با داغ شدن یک موضوع، تولید محتوا را شروع کنید.

۲. استفاده از گوگل ترندز

روش دیگر برای پیدا کردن موضوع جذاب، استفاده از ابزار گوگل ترندز است. برای این کار وارد سایت شوید و عبارت مورد نظرتان را وارد کنید. فرض کنید می‌خواهیم وضعیت محبوبیت «آموزش یوتیوب» را بررسی کنیم. با جست‌وجوی عبارت، یک نمودار نزولی یا صعودی برایتان نمایش داده خواهد شد که میزان پرطرفدار بودن موضوع را طی زمان نشان می‌دهد.

استفاده از گوگل ترندز برای پیدا کردن محتوای جذاب

چهار منوی کشویی در زیر کادر جست‌وجو قرار دارند. منوی اول، میزان جست‌وجو و محبوبیت کلیدواژه‌ی ما را براساس موقعیت جغرافیای نشان می‌دهد، آن را روی Worldwide قرار دهید و بعداً اگر دوست داشتید وضعیت آن را در ایران هم ببینید، به Iran تغییر دهید.

ازآنجاکه می‌خواهید موضوع را برای یوتیوب تولید کنید، در منوی آخر باید وضعیت جست‌وجوی آن را در یوتیوب (Youtube Search) بررسی کنید. در نهایت هم می‌توانید محبوبیت موضوع را در بازه‌های زمانی مختلف مورد بررسی قرار دهید. این کار را از طریق منوی کشویی دوم انجام دهید. به نمودار دقت کنید و سعی کنید اگر موضوع در حال از دست دادن تب‌وتاب خودش است و نمودار سیر نزولی دارد، به سراغ موضوع دیگری بروید.

استفاده از گوگل ترندز برای پیدا کردن محتوای جذاب

در انتهای صفحه می‌توانید پرطرفدارترین جست‌وجوهای مرتبط با موضوع انتخابی خود را ببینید. با انتخاب Top برترین کلیدواژه‌های مرتبط و با انتخاب Raising جست‌وجوهای در حال رشد را خواهید دید. برای تولید محتوای پرطرفدارتر، استفاده از این بخش را هم مدنظر قرار دهید.

۳. بررسی نتایج جستجوی یوتیوب

روش بعدی برای اطلاع از جذابیت و پتانسیل موضوعی که قصد تولیدش را دارید، جستجو در خود یوتیوب و استفاده از فیلتر جستجو برای بیشترین کلمات سرچ شده در یوتیوب است.

  • موضوع مورد نظرتان را در یوتیوب جست‌وجو کنید، روی Filters کلیک کنید و در ستون آخر (Sort by) گزینه‌ی View را انتخاب کنید تا ویدیوها براساس میزان بازدید نمایش داده شوند.
  • سپس می‌توانید بازه‌ی زمانی را از ستون اول (UPLOAD DATE) تغییر دهید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید ویدیوهای تولیدشده در موضوع انتخابی شما تا چه میزان پتانسیل جذب مخاطب و ویو گرفتن دارند.
استفاده از فیلتر یوتیوب برای پیدا کردن محتوای جذاب

۴. استفاده از پلاگین‌های مفید

در آخر برای یافتن موضوعات جذاب می‌توانید از پلاگینی مثل vidiq یا tubebuddy که در بخش آنالیز و تجزیه‌ و تحلیل کانال معرفی کردیم، کمک بگیرید. پس از نصب این دو پلاگین، با جستجوی عبارات در یوتیوب، دو کادر در سمت چپ صفحه به شما نشان داده می‌شود. یک امتیاز کلی از ۱۰۰ به عبارت شما داده می‌شود و والیوم یا تعداد مخاطبانی که برای موضوع وجود دارند، همچنین وضعیت رقابت در حوزه‌ی مدنظر برایتان آشکار می‌شود.

اپ تحلیل یوتیوب tubebuddy
محیط پلتفرم پولی tubebuddy (پلاگین آن به سایدبار یوتیوب اضافه می‌شود)

این پلاگین‌ها برای واژه‌‌های فارسی خیلی دقیق نیستند و برای استفاده از امکانات بیشتر نیاز به پرداخت دارند، اما همچنان می‌توانند راه را به شما نشان دهند. با کمک ابزارهای مورد بحث می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید که جامعه‌ی هدف بزرگ‌تری دارد و رقابت در آن اشباع نشده است. هرچه رقابت در یک موضوع بیشتر باشد، شانس چنل‌های تازه‌کار در آن موضوع پایین‌تر می‌آید. اگر اصرار به انتخاب چنین موضوعاتی دارید باید محتوایتان را متفاوت‌تر از محتواهای موجود در یوتیوب ارائه دهید تا شانس دیده شدن داشته باشید.

کپی لینک

چگونه محتوای جذاب یوتیوب تولید کنیم؟

محتوا عنصر اصلی کسب درآمد در یوتیوب محسوب می‌شود. به بیان دیگر، مرحله‌ی اول برای جذب مخاطب و تبدیل کردن آن‌ها به منبع درآمد، تولید ویدیوهایی است که افراد را به مراجعه‌ی دائمی به کانال شما تشویق و حتی در مراحلی بالاتر، آن‌ها را مجاب به پرداخت حق عضویت کند.

در بخش پیش رو، به‌طور خلاصه به راهکارهایی برای جذاب‌تر کردن محتوای ویدیویی می‌پردازیم. این راهکارها نه‌‌تنها برای افزایش درآمد از یوتیوب قابل استفاده هستند، بلکه در هر سرویس انتشار ویدیوی آنلاین دیگری نیز می‌توانند راهگشا باشند. با آموزش ساخت ویدئوی Short یوتیوب هم می‌توانید به‌راحتی برای کانالتان ویدیوهای کوتاه جذاب بسازید.

کپی لینک

تجهیزات لازم برای کسب درآمد یوتیوب

شاید در قدم اول، تجهیزات حرفه‌ای و استودیوهای مجهز را پیش‌نیاز اصلی تولید ویدیوهای با‌کیفیت در یوتیوب بدانید. هرچند این ابزارها هم به پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند اما در واقعیت، ماهیت و محتوای ارائه‌شده در ویدئو، اهمیت بیشتری دارد. در نتیجه، حتی با یک گوشی هوشمند در کنار یک طرح و برنامه‌ریزی خوب برای تولید محتوا، می‌توان آینده‌ی روشنی را برای کانال ویدیویی متصور شد.

یوتیوب

در اینجا، دو مورد بیش از همه نیاز به توجه دارند و جذابیت ویدیوی شما را بیشتر می‌کنند. صرف‌نظر از ابزار مورد استفاده، ابتدا باید لرزش ویدئو را به حداقل برسانید. هیچ کاربری دوست ندارد که به ویدیوهایی با لرزش بالا و تصویر تار نگاه کند. فاکتور مهم بعدی، صدای ویدئو است که باید بدون نویز، واضح و باکیفیت باشد. موسیقی زمینه برخی اوقات در این بخش مفید واقع می‌شود، اما باید مراقب قوانین کپی‌رایت آن باشید.

پس از رعایت موارد کلیدی عدم لرزش ویدیو و نبود نویز در ویدیو، برای تولید محتوای جذاب یوتیوب نکات زیر را به کار بگیرید:

۱. برنامه‌ریزی و انتخاب موضوع

مهم‌ترین بخش بعد از تولید ویدیو، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی است. ویدئو نیز مانند هر محتوای دیجیتال دیگر، باید منظم و پیوسته تولید و پخش شود. به بیان دیگر باید پیش از شروع هر کار، یک تقویم محتوایی برای این بخش طراحی کنید. انتخاب موضوع، طول ویدیوها و زمان و توالی انتشار، مواردی هستند که باید مدنظر قرار دهید.

برای برنامه‌ریزی محتوایی و آماده کردن موضوع و حتی داستان ویدیوها، چند موضوع بیش از بقیه مفید خواهد بود. ویدیوهای آموزشی و سرگرمی همیشه در صدر پربازدیدترین محتوای یوتیوب قرار دارند. آموزش آشپزی، ورزش و بدنسازی، ساخت کاردستی یا DIY، آموزش‌‌های سبک زندگی، ولاگ و موارد اینچنینی، از جذابیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان محتوای ویدیویی برخوردار هستند.

کارشناسان محتوای ویدیویی، یک عبارت کوتاه را برای توصیه‌ی انتخاب موضوع محتوا استفاده می‌کنند: «آیا ویدیوی شما باعث می‌شود که کاربران احساس بهتری در زندگی داشته باشند؟» همین سؤال ساده شما را در مسیر طراحی راهنمایی خواهد کرد.

درآمد دلاری از یوتیوب

۲. انتخاب گروه مخاطبان

انتخاب گروه مخاطبان، بخش مهم دیگر در تولید ویدئو است. برخی تولیدکنندگان محتوا از همان ابتدا تلاش می‌کنند تا تمامی کاربران دنیا را به سمت خود جذب کنند و عموماً نیز پس از مدتی دلزده می‌شوند. قطعاً تولید محتوایی که برای همه‌ی مردم جذاب باشد، نیاز به تجربه‌ای بسیار زیاد در امر تهیه‌کنندگی ویدئو دارد و شاید تولیدکنندگان شخصی در این سبک، به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

گروه مخاطبان هدف را کوچک ولی خاص انتخاب کنید

راهکار مفید برای انتخاب گروه مخاطبان، کوچک کردن دایره‌ی آن‌ها و تلاش برای جلب توجه دائمی همین گروه کوچک است. به‌عنوان مثال، بسیاری از کانال‌های موفق یوتیوب، مخصوص علاقه‌مندان به بازی هستند. کانال‌های متعددی نیز برای علاقه‌مندان به ورزش و بدنسازی وجود دارد. این کانال‌ها با تمرکز بر گروه اختصاصی خود، محتوای جذاب برای آن‌ها تولید می‌کنند و همین گروه، وقتی در ابعاد جهانی به محتوای کانال جذب می‌شود، تعداد کاربران را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۳. تعامل با مخاطبان

ارتباط با مخاطبان در دنیای امروز کسب‌وکار، از پیش‌نیازهای اصلی هر فعالیت به‌حساب می‌آید. درواقع کاربران کانال شما انتظار دارند تا همیشه رفتاری دوستانه داشته باشید و به سؤالات، نظرات و انتقادات آن‌ها واکنش نشان دهید. کانالی که تنها به تولید محتوا بپردازد و ارتباطی با مخاطبان نداشته باشد، شبیه رباتی است که روحی پشت آن قرار ندارد.

Android users are three times more likely to uninstall a game as their iOS counterparts

برای تعامل هرچه بهتر با مخاطبان، پاسخ به همه‌ی نظرات آن‌ها در ابتدای فعالیت کانال، الزامی است. البته پس از افزایش تعداد کاربران، قطعاً پاسخگویی به همه‌ی نظرات ممکن نخواهد بود؛ اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های صحیح، هرازگاهی محتوایی با تکیه بر نظرات آن‌ها تولید کرد. تهیه‌کنندگان حرفه‌ای محتوا، منتظر صحبت یا اظهارنظر مخاطبان نمی‌مانند و خودشان در ویدیوها، آن‌ها را به ارسال نظر و سؤال تشویق می‌کنند.

تعامل، تنها با کاربران کانال خودتان انجام نمی‌شود. شما می‌توانید با ارتباط سازنده و برقراری مکالمه با دیگر فعالان و تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، خود را به‌عنوان کاربری فعال نشان دهید. چه بسا همین ارتباطات، به همکاری و تولید ویدیوهای حرفه‌ای‌تر منجر شود.

۵. راهکارهای جانبی

یوتیوب هم مانند دیگر کانال‌های بازاریابی دیجیتال، محلی برای ارائه‌ی محتوا به‌حساب می‌آید که قطعاً بدون همکاری با کانال‌های دیگر، موفقیت چندانی نخواهد داشت. به بیان دیگر، تنها تهیه و انتشار ویدئو ضامن موفقیت نخواهد بود و استفاده از روش‌های دیگر همچون وبلاگ، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و حتی تبلیغات در کانال‌های دیگر، برای بهبود فعالیت کانال الزامی است.

شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود، بخش‌های کوتاهی از ویدیوی ساخته‌شده را قرار دهید و کاربران را برای مشاهده‌ی محتوای کامل، به یوتیوب یا سرویس‌های دیگر دعوت کنید. به‌علاوه، می‌توانید خلاصه‌ی محتوای موجود در ویدیوی خود را به‌صورت متنی در کانال‌های مختلف ازجمله وب‌سایت، وبلاگ، خبرنامه، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند ایکس و تردز منتشر کنید.

کسب درامد از یوتیوب و افزایش آن در ایران هم ممکن است؛ فقط باید یک ایده‌ی جذاب برای تولید محتوا داشته باشید و با استفاده از تکنیک‌ها و ترفندهایی که در مقاله گفتیم به راهتان ادامه دهید. به‌نظر شما چه محتواهایی در یوتیوب بازدید بیشتر و به‌تبع آن درآمد بالاتری برای شما به‌دنبال خواهند داشت؟ شما از چه روشی برای افزایش بازدید و تخمین درآمد از یوتیوب استفاده می‌کنید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات